Ta in utekanin??

Jenny1

Trådstartare
Vi har nyss varit och hämtat hem en ny kanin till dottern. Den bodde ute. Nu satte vi den i stallet för jag är inte säker på om man törs ta in den eller blir det för varmt för den att komma in när den varit ute tills nu?? Fäller den vinterpälsen om den kommer in eller får den värmeslag?? Jag tycker det blir lite ensamt för honom i stallet på dagarna, därför vill jag ta in honom. Kan jag göra det??
 
Sv: Ta in utekanin??

har den hunnit sätta någon redig vinterpäls ännu?

tror den mycket väl kan bo i stallet om ni nu inte har extremt varmt där :crazy:

mina som jag har skulle lätt kunna bosätta sig i stall nu utan att må dåligt av det, bara luften är bra och att den får kontakt med sol
 
Sv: Ta in utekanin??

Lite vinterpäls har den ju eftersom den varit utomhus fram tills nu, men inte jättetjock tycker jag. Han är ju i stallet nu, tog hem honom i dag, men grejjen är ju att jag helst inte vill ha honom där, han blir så mycket ensam... Vill hellre ta in honom hemma men vet inte om han klarar värmen när han varit ute fram tills nu.. Frågan är alltså om man kan ta in en utekanin "mitt i vintern"..
 
Sv: Ta in utekanin??

Det går om du blöter öron o tassar o sätter honom i det svalaste rummet ev ha ett fönster på glänt hela tiden tills han börjar fälla bort vinterpälsen, för ja alla mina har fått vinterpäls redan den är kortare men tätare än sommarpälsen.
 
Sv: Ta in utekanin??

Hej!
Jag har en kanin som är ungefär 3 år gammal.
Hon har bott ute hela sitt liv.
Hon har bott med en annan kanin, men han dog i helgen.
Så nu har vi tagit in kaninen i 2 dagar,och funderar på om hon skulle bli sjuk om man tog ut henne igen?
Eller om man skall skaffa en till kanin så att båda kan bo inne?
 
Sv: Ta in utekanin??

Beror på pälsen, hade kaninen tjock vinterpäls redan innan ni tog in henne så lider hon nog av att vara inne nu. (Överhettning). Har kaninen inte tjock vinterpäls och ni tar ut den igen så kan det bli motsatt effekt. Kaniner (och andra smådjur) är känsliga för kraftiga temperaturskillnader. Men om du har något mellanting mellan inomhus temp och utomhus temp så fungerar det nog bättre.
 
Sv: Ta in utekanin??

Hej! har haft kaniner i 15år och aldrig haft problem med att ta in någon av kaninerna på vintern (vid sjukdom el liknande)....däremot har jag aldrig låtit dem flytta ut igen förens temperaturskillnaden är minimal... om du är orolig kan du till att börja med ha isflaskor i buren inne. Frys 50cl pet flaska och lägg i ena änden av buren så kan kaninen själv välja hur den vill ha det =) så gjorde jag när jag under en period när jag bodde i en varm lägenhet på sommaren. Kaninerna älskade detta och la sig att vila bredvid dessa. =)
 
Sv: Ta in utekanin??

Tidigare i vintras, när det var riktigt riktigt kallt, fick vi rådet av en veterinär att ta in en av våra kaniner. Hon tyckte inte att vi skulle ta in henne direkt, utan helst slussa in henne lite försiktigt så att temperaturskillnaden inte blev så stor. Så vi placerade henne först i vårt uterum, där det knappt var plusgrader, och tog sedan in henne i farstun innan vi, kvällen innan hon dog, tog in henne i värmen.
 
Sv: Ta in utekanin??

Jag skulle aldrig ta in en kanin som varit utomhus oavsett vilken päls den har.
Leder lätt till döda kaniner, men om du skulle vilja att utekaninen blir innekanin så föreslår jag att flytta in den på sommaren.
Om du tycker det blir för ensamt för honom i stallet så varför inte placera buren på ett ställe som man ofta går förbi? T ex, på väg till bilen... :P

/Klaralove :)
 
Sv: Ta in utekanin??

Håller med.
Det sista man ska göra när det blir riktigt kallt, är att ta in kaninen.
Kaninen klarar nämligen kyla mycket bättre än värme.
Har kaninen bara ordentligt med halm så är -25 inga superproblem.
Värmen är som sagt svårare för kaninen att klara av och det är många fler kaniner som dör sommartid, än vintertid.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 380
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 787
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 333
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp