Ta jobbet...Ta inte jobbet...

LadyDedlock

Trådstartare
Jag har fått min livs chans men jag tvekar. Har fått en elevplats hos en hoppryttare i Skåne och kommer få det mesta när det gäller till hästen samt att jag får lite lön.

Hästen som står i Örnsköldsvik kommer att få åka lastbil (hästtransportör) och jag kommer flyga ner. Jag kommer att vara på prov en månad för att se om allting fungerar bra och att jag trivs och jag känner att jag verkligen vill detta samtidigt som det är något inom mig som skriker NEJ GÖR DET INTE!!!.

De senaste åren har jag inte gjort något seriöst utan bara flamsat runt och jobbat på ställe till ställe. Det kanske är dags att växa upp och gå en riktigt utbildning eller ska jag ta denna stora chans och se det som en möjlighet att ta mig någonstans inom hästbranschen?

Vet inte om denna tråd har hamnat rätt, om inte så skulle jag bli glad om rätte moderator kan flytta den.

Känner mig lite orolig för allting känns rätt samtidigt som det känns fel. Måste dessutom lämna besked idag.
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Det enda jag egentligen kan säga är väl att om du känner att du vill satsa på ridningen och hästeriet så gör det! Annars sitter du där på en utbildning eller ett jobb och har tråkigt... Jag har jobbat till och från med hästar i flera års tid, varvat med studier och "riktiga" jobb, och kom äntligen fram till vad jag ville bli för fyra år sedan. Utan betänketiden med hästarna hade jag aldrig kunnat konstatera att jag inte passar till att jobba med hästar, utan vill bara ha dem som hobby. De tidigare jobben du skriver om, var det också hästjobb eller andra jobb? Och hur gammal är du? Jag var 25 när jag kom på vad jag skulle läsa till, och hade säkert kunnat jobba med hästar ett antal år till, men hittade inget jobb som lockade då.

Förlåt för lite virrigt inlägg, men jag hoppas du förstod vad jag menade!
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Jag vill både och. Ett tag sa jag att hästarna skulle jag ha som hobby men efter att ha fått jobba med en unghäst nu ett tag så känner jag att även jag kanske skulle kunna jobba med hästar. Fyller 24 till sommaren så det kanske är dags att fundera över framtiden.

De tidigare jobben har varit både och.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Jag började på högskola när jag var 29 eftersom det var först då jag kunde bestämma mig för vad jag skulle plugga. Jag är skitnöjd med det beslutet och är långt ifrån äldst i min klass!

Så passa på när du inte har hus, barn och karl att släpa på (:D), åk iväg om du vill, ge det ett år eller nåt. Antingen upptäcker du att det är det du vill göra, eller så är det inte det. Och är det inte det så är det bara att börja fundera vad du då ska göra istället.

Om det är utbildning som lockar så passa på att tiden till att bättra på betyg (om det behövs), skriva högskoleprovet och kika runt vad det finns för utbildningar. Kanske prata med en bra studie- och yrkesvägledare också.

En sån där chans får man väl inte ofta och inte heller vem som helst..? Och vem säger att det måste vara för alltid? :)
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Har du fått ett erbjudande så ta det!
Vad är det du lämnar hemma? Finns det kvar? Man blir förvånad när man kommer tillbaka efter ett år eller två att allt är som det alltid har varit... På sin höjd att några har bytt partner:-)
Växer upp och skaffar sig en utbildning, det gör man när man är redo, inte när man har fyllt ett visst år!

Och vet du?!

Om man inte testar så vet man inte! Och VET man inte så kommer man alltid undra!!!
Och när man vet så kan man säga att det var inget för mig, eller så har man hittat rätt i livet!

Jag for runt hela jorden och hoppade på allt jag trillade över tills jag inte hade lust längre, då åkte jag hem, hittade världens bästa karl, utbildade mig till jag alltid velat göra och har det skit bra!
Men om jag hade gjort allt detta utan att ha rest och sett allt jag har gjort så skulle jag inte vara lika nöjd som jag är nu, utan alltid undrat vad som hade hänt om jag hade tackat ja!

Lycka Till!
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Om planen annars är att fortfarande flamsa runt, ska du absolut åka. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men förmodar att du har tid på dig att utbilda dig senare. Själv började jag utbilda mig när jag var runt 30, alldeles lagom för mig eftersom jag hunnit med massor av lärorika saker innan. Hade något sådant dykt upp för min del hade jag inte tvekat 1 sekund.
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Jo men nu när jag läste igen vet jag hur gammal du är. Rena ungdomen :laugh: klart som tusan du ska åka. Om inte annat bara för att ta reda på att det inte är något för dig (om det inte är det ).
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Tycker du ska ta chansen. Som du skrev får du ju en provmånad där, trivs du inte och du känner att det inte är något för dig är det bara att tacka nej och åka hem.
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Jag håller med alla andra - gör't! :laugh:

Är det skit kan man alltid stå ut en månad och sen vara glad att man får dra hem. :p
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

jag gjorde det, jag tackade ja!! Den 25 juni åker jag till Skåne...Hm kom precis på att jag har aldrig varit där?!
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Det är inte så annorlunda från övriga sverige :) Är född och uppvuxen där men bor nu i västkusten :)
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Ort: Där hästen är


Du har ju redan fixat transporten till pållen, ÅK!

(och sluta ge mig ångest över att jag flamsar runt, jag är också bara 24, herregud, vi har hela livet på oss att bli seriösa!)
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Jag har varit hos en hoppryttare som rider i landslaget, som bor i Skåne och det var skitkul. Jag hade gärna stannat kvar där om jag kunnat.. :) Lycka till med allt och grattis, vad kul!!! :bump:
 
Sv: Ta jobbet...Ta inte jobbet...

Men jäklar vad roligt! Och jäklar vad nyfiken jag blir på vem du är, är ju Örnsköldsviksbo själv :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Zpunk
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 602
Senast: Kraxa
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 558
Senast: Paddington
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp