Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Jag skulle tycka att det var extremt märkligt om en avlägsen bekant dök upp med en oanmäld gäst (barn/annan person/djur) i släptåg. Jag tycker att man kollar att det är ok i förväg.

@Zinfernia Hur reagerade du gentemot din gäst, om jag får fråga?

Jag höll minen, det var ju inte så att jag vägrade släppa in de. Jag försökte göra det bästa av situationen men det märktes nog att jag är så ovan med barn. Jag var inte otrevlig på något sätt (inte till en början i alla fall) men irritationen lös nog igenom lite när dottern gjorde sin femtioelfte rush, min bekant fick springa efter henne och utbrast i förbifarten: "-Vänta bara tills du får egna, man får en så himla bra kondis!"
Jag svarade väl lite halvspydigt att jag numera är avskräckt och att det är rätt tröttsamt att så många förutsätter att bara för att man är kvinna ska man älska barn och ägna varje vaken stund åt att längta efter egna.
 
Jag har kanske landets lättsammaste och gladaste 3-åring men inte tusan kan man sätta henne framför en film så att man får prata ostört med en vän i en timme. Jag förstår precis TS upplevelse.
Nej inte en hel kväll, men för en stund brukar det ju funka för många.

However, det enklaste för TS är väl att tydligt tala om för folk att hon inte vill ha hem barn. Lämpligen använder hon dock inte ordet "motbjudande" i sammmanhanget eftersom det kan få henne att tappa sina kompisar. Jag skulle vara helt ok med att någon sa att de ville ses en kväll utan barn men jag hade blivit ledsen om en kompis kallade det käraste jag har för "motbjudande".

Sedan, TS, kan det vara värt att fundera på hur du vill ha det med umgänge överlag de närmsta kanske 20 åren. Många väljer ju att skaffa barn, och om du känner att du absolut inte vill umgås om det finns barn närvarande så kan det ju bli så att du kanske inte får träffa dina kompisar lika ofta. Det är ju ett eget avgörande för dig. Självklart kan man ses barnfritt ibland också, men chanserna att ses ökar ju mycket om man inte bannlyser folks barn.
 
Nu minns jag ett tillfälle som jag inte tyckte var okej.
Jag och en vän hade sagt att vi skulle gå ut på krogen och dricka drinkar. Sen när hon kommer ser jag att hon har med sin 5-åriga son (för han ville inte att jag skulle gå) sonen skulle ha varit hemma med pappan.
Så kvällen på krogen blev en middag på en timme och sen tog det slut.
Inte okej :meh:
 
Nu minns jag ett tillfälle som jag inte tyckte var okej.
Jag och en vän hade sagt att vi skulle gå ut på krogen och dricka drinkar. Sen när hon kommer ser jag att hon har med sin 5-åriga son (för han ville inte att jag skulle gå) sonen skulle ha varit hemma med pappan.
Så kvällen på krogen blev en middag på en timme och sen tog det slut.
Inte okej :meh:

Jag håller med, det hade känts väldigt märkligt och jag tycker det är enormt oartigt. Det minsta hade ju varit att iaf ringa innan och frågat hur du ville göra.
 
Lämpligen använder hon dock inte ordet "motbjudande" i sammmanhanget eftersom det kan få henne att tappa sina kompisar. Jag skulle vara helt ok med att någon sa att de ville ses en kväll utan barn men jag hade blivit ledsen om en kompis kallade det käraste jag har för "motbjudande".
Vad får dig att tro att TS skulle säga så till sin vän? De allra flesta av oss har väl åsikter som vi inte säger rakt ut i vissa sammanhang för att vi vet att det kan såra. Det räcker väl att säga att man vill träffa vännen och umgås som vuxna.
 
Jag hade blivit irriterad. Inte för att jag ogillar barn för det gör jag inte utan för att jag dels inte dricker alkohol runt barn oavsett vems de är och dels för att jag förmodligen inte hade haft något lämpligt att bjuda barnet på och kvällen hade inte blivit enligt plan. Då min energi är så begränsad så kostar en sådan kväll mycket oavsett och att det då blir så totalt annat än det jag räknat med hade gjort att jag hade prioriterat annorlunda. Vet jag innan kan jag planera utefter det och det är inga problem att ta med barn hit, de är så välkomna så! men jag vill veta precis som jag vill veta om eventuella allergier, överkänsligheter eller om den jag ska bjuda på mat inte äter det eller detta. Jag vill att alla ska trivas och vill ha så bra förutsättningar för att det ska bli så som det går. Vet jag att små barn ska komma plockas lämpliga leksaker fram. Trappgrinden sätts upp och jag ser till att inga pillvänliga ömtåliga saker står framme. Det gör samvaron så mycket trevligare än att barnet har tråkigt, föräldern springer omkring och jagar och det ändå inte blir något prat alls.

Vad gäller människor som inte tycker om barn så respekterar jag det så länge de inte är respektlösa. Hade någon sagt att mina barn var äckliga eller motbjudande hade jag visat dem dörren. Det är annars helt okej för mig att en vän inte gillar barn och det gällde även när mina barn var små. Däremot är det inte okej, precis som det inte är okej att någon börjar klaga på min hund när de kommer hit, att klaga på att barnen var hemma om de bara kom förbi. Jag var ensamstående länge med mina barn och ville folk träffa mig utan barn så fick det ske enligt plan, inte spontant för då var barnen också där.

Jag anser och har alltid antagit att det är den som är bjuden som kommer (om hen vill såklart). Behöver/vill man ta med någon så frågar man om det är okej och respekterar svaret. Jag har svårt att förstå varför människor blir upprörda över att de inte kan ta med barn, hundar, partner eller vem det nu är i alla lägen.

Tar man med sig barn så ser man också till att de inte förstör, rotar eller beter sig illa på något sätt. Jag har väldigt svårt för de som låter sina barn röja vind för våg när de kommer bort. Jag orkar helt enkelt inte och vill inte lägga energi på att återställa mitt hem efteråt som om en tornado har gått fram.
 
Bjuder jag in till tjejkväll (fy vad jag hatar det ordet!) så antar jag att man inte tar med sig varken barn, hundar eller partner. Alla mina vänner hade frågat ifall det går bra att ta med hund, partner eller barn.

Hade jag bjudit på kaffe hade jag nog inte reagerat alls. Också då hade mina vänner meddelat vilka alla dom tänker ta med sig.
 
Vad får dig att tro att TS skulle säga så till sin vän? De allra flesta av oss har väl åsikter som vi inte säger rakt ut i vissa sammanhang för att vi vet att det kan såra. Det räcker väl att säga att man vill träffa vännen och umgås som vuxna.
Jag säger inte att jag tror det.
 
Kära Buke, jag måste bara kolla med er om jag överreagerar eller ej.

Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.
Vi bestämde en tid och hon frågade om hon skulle ta med något vilket jag inte tyckte behövdes då jag ändå hade allt hemma men mer än så planerade vi inte. När hon sedan ringer på dörren och jag öppnar visar det sig att hon har tagit med sin treåriga dotter utan att fråga om det är okej för min del. Mitt minspel när jag öppnade dörren gick nog något i stil med: :D:eek::crazy::meh:

Jag blev duktigt irriterad. Jag tycker att man frågar först innan man tar med sina barn till någon man inte känner speciellt bra, man dyker inte bara upp tillsammans med dagisligan.
Jag tycker inte ett dugg om barn, vill inte ha några egna och vill definitivt inte tvingas umgås med andras avkommor. :wtf: min bostad är inte heller barnanpassad alls. Finns inte en enda möbel som är fastsatt i väggen och jag har flera saker framme som jag är rädd om.

Hela kvällen gick nu åt till att min bekant fick springa och passa sin dotter som sprang runt, istället för den vuxen-tjejmiddag-kvällen som jag hade förväntat mig. Helt misslyckat.

När jag sedan beklagade mig inför en av våra gemensamma vänner tyckte hon att det var sådant man ibland får räkna med när man bjuder in någon som har barn, att barnen är som en förlängd del av en själv. Det enda vi var överens om där var att vi inte alls var överens:rofl:

Är det jag som överreagerar?

Tycker inte att du överreagerar. Tom mina närmsta tjejkompisar som vet att jag älskar deras barn säger ofta typ ”Men bara så att du vet så måste X följa med för sambon är iväg tex”. Sjävklart säger jag då och lika ofta bokar vi in en tjejkväll då sambon/någon har barnen för att vi ska kunna bara vara vi :)
 
Haller med - tycker absolut inte man tar med sig barn (eller andra) icke inbjudna utan att fraga!
Hade det varit sa att det kort ihop sig och mamman inte kunnat lamna barnet, sa hor man saklart av sig, sa att man sinsemellan kan ha en diskussion om vad som bor handa - kanske omplanerar man till en annan natt, eller sa kanske vardinnan kan/ar nojd med att "barnsakra" lagenheten och laga mer barnvanlig mat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 227
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 330
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 706
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp