Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Jag hade också blivit minst sagt förvånad om ett oanmält barn var med, men jag har också börjat förstå nu när fler av mina vänner fått barn upptäckt att det är olika hur man tänker. För flera av de nyblivna föräldrarna är det självklart att barnen ska med som "grundförutsättning" medan det för mig inte är det. Det finns nog inget "allmänt rätt eller fel" utan det är nog kommunicera som gäller.

Blir nyfiken på i vilka situationer dina vänner ser att barnen ska med som en grundförutsättning och hur gamla barnen är! Det fick mig nämligen att fundera över hur jag definierar det jag kallade ”vuxenträff” i mitt inlägg, och hur barnets ålder spelar in :)
 
Fast bjuder man in någon så gäller inbjudan just den personen. Inte nån annan kompis, syster, hund, granne eller så. Jag ska inte behöva säga till att du inte får ta med den eller den. Man frågar om det är okej att man tar med vem det nu är. Svårare än så är det inte. Man kan inte alltid förutsätta att ens barn är välkommet.
Du ser inte skillnad på barn och kompis, syster, hund och granne? I de senare fallen får man hoppas att de klarar sig själva ett par timmar. Men en treåring? ”Sitt nu fint här vid tv:n tills mamma kommer hem igen, jag lämnar en macka och ett glas mjölk till dig.” Yeah right.
 
Vi har pratat om barn. :) jag har sagt att jag inte vill ha egna och att jag inte är ett dugg intresserad. Självklart hade jag däremot varit ännu tydligare om jag hade vetat att hon skulle dra med dottern oanmäld men när vi började snacka om att ses var det mer i "middag/vin/tjejsnack"-anda och i min värld är det tämligen barnfritt.
Fast för henne var det ju inte tydligt nog uppenbarligen. Jag känner också folk som valt att inte skaffa barn, men jag har nog inte uppfattat dem som allmänt negativa till barn bara för att de inte vill ha egna.
Hade det varit bättre om hon inte kommit alls tänker du? Pappan kanske var upptagen med något ännu mer barnopassande och de hade ingen barnvakt? Själv hade jag inte tyckt det var någon big deal att ta med en treåring och kanske en film att roa henom med, visst hinner man umgås ändå.
Om du verkligen ogillar att folk tar med sig barn hem till dig så är det nog enklast för alla att du verkligen är tydlig med det :)!
 
Jag tycker inte att du överreagerar... Hon kunde sagt att ska vi ses så måste jag ta med barnet, å då hade du 1) haft möjlighet att anpassa lite 2) ni kanske hade kunnat vara hos henne istället 3) flyttat fram det hela lite.
Mina hästar är min förlängning, inte fan är de med... Hennes eventuella sambo tillhör väl också familjen, märkligt att inte h*n hakade på också ;)

Hahaha ingen dum idé, jag tror jag tar med hästen till henne nästa gång. Självklart utan att fråga innan. "-Nä men Brunte kan väl gå på gräsmattan så länge? Förresten, har du morötter hemma?" :D
 
Felet din kompis gjorde var att inte kolla om det var ok att ta med barnet och inte hade en plan för att.det skulle finnas mat åt barnet.

Jag förstår om du blev besviken när du hade förväntat dig en annan typ av kväll. Det är alltid fel att ta med sig någon som inte inte är bjuden oavsett om det är barn, hund eller partner. Kan man inte lösa det med t ex barnvakt eller hundvakt kollar man om det är ok att ta med dem.
 
Du ser inte skillnad på barn och kompis, syster, hund och granne? I de senare fallen får man hoppas att de klarar sig själva ett par timmar. Men en treåring? ”Sitt nu fint här vid tv:n tills mamma kommer hem igen, jag lämnar en macka och ett glas mjölk till dig.” Yeah right.
Vem har sagt nått om att lämna ungen själv? Har ungen bara en förälder så fixar man barnvakt annars får man stanna hemma. Jag skiter högaktningsfullt i vem det är. Man tar inte med sig någon objuden utan att kolla läget
 
Du ser inte skillnad på barn och kompis, syster, hund och granne? I de senare fallen får man hoppas att de klarar sig själva ett par timmar. Men en treåring? ”Sitt nu fint här vid tv:n tills mamma kommer hem igen, jag lämnar en macka och ett glas mjölk till dig.” Yeah right.
Det har väl ingen påstått heller, men att höra av sig och säga att man kommer behöva ta med sitt barn känns som nåt man gör i min värld.
 
Hade syftet med att träffas varit att ha tjejmiddag med vin och skitsnack till sent hade jag blivit förvånad om barnet kom med oanmäld. Fika? Nja, då hade jag väl inte blivit förvånad. Jag kan oftast sno ihop alternativ mat men jag tycker det är extremt oartigt att inte ge mig en chans att anpassa det jag bjuder på så att det passar alla som kommer.

Att ha barn i mitt hem är inga problem. Det är inte barnsäkrat så jag utgår ifrån att föräldrarna har koll, om inte har jag inga problem med att säga till (det finns antikviteter som jag är rädd om samt saker som inte är barnvänliga, dvs farliga). Katten låter man vara ifred (kontakt sker på hennes villkor), det gäller både vuxna och barn. Har man problem med det kommer man inte in i mitt hus igen.

Kan också säga att ingen av mina bekanta med barn har någonsin dykt upp med barnet om jag inte vetat om det i förväg.
 
Fast för henne var det ju inte tydligt nog uppenbarligen. Jag känner också folk som valt att inte skaffa barn, men jag har nog inte uppfattat dem som allmänt negativa till barn bara för att de inte vill ha egna.
Hade det varit bättre om hon inte kommit alls tänker du? Pappan kanske var upptagen med något ännu mer barnopassande och de hade ingen barnvakt? Själv hade jag inte tyckt det var någon big deal att ta med en treåring och kanske en film att roa henom med, visst hinner man umgås ändå.
Om du verkligen ogillar att folk tar med sig barn hem till dig så är det nog enklast för alla att du verkligen är tydlig med det :)!
Jag har kanske landets lättsammaste och gladaste 3-åring men inte tusan kan man sätta henne framför en film så att man får prata ostört med en vän i en timme. Jag förstår precis TS upplevelse.
 
Blir nyfiken på i vilka situationer dina vänner ser att barnen ska med som en grundförutsättning och hur gamla barnen är! Det fick mig nämligen att fundera över hur jag definierar det jag kallade ”vuxenträff” i mitt inlägg, och hur barnets ålder spelar in :)

Det har varit olika situationer såvida det inte varit uttalat bara för vuxna. Barnen är upp till 3-4 år.
 
Det har väl ingen påstått heller, men att höra av sig och säga att man kommer behöva ta med sitt barn känns som nåt man gör i min värld.
Det var ett specifikt inlägg jag svarade på: ”Fast bjuder man in någon så gäller inbjudan just den personen. Inte nån annan kompis, syster, hund, granne eller så.”
 
Jag tycker att du överreagerar. Om jag var din kompis, var ensamstående och du visste om det - då hade jag räknat med att du skulle fatta att barnet kom med. Om jag inte var ensamstående, då skulle jag ha kollat av med dig först: är det ok om jag tar med barnet? (Om svaret var nej hade jag sannolikt inte kommit men det är ju en annan historia)

Men - där jag tycker att du överreagerar är med dina motiveringar. I den andra tråden där du tog upp detta skrev att du inte tyckte om barn och därför inte ville ha in dem in i din lägenhet. Nu använder du :wtf: Sanslös överreaktion, tycker jag. De är ju varken schimpanser eller leprasmittade.

(Har för övrigt inte barn)

Hon är inte ensamstående. :)

Ska jag vara ärlig tycker jag faktiskt att barn är rätt motbjudande. Som sagt, jag vill inte ha egna och jag är inte intresserad av att umgås med andras heller. Några av mina vänner tycker att hundar är äckliga och det är helt okej, jag skulle aldrig ta med min hund oanmäld till någon som inte uttryckligen sagt att det går bra.
 
Hon är inte ensamstående. :)

Ska jag vara ärlig tycker jag faktiskt att barn är rätt motbjudande. Som sagt, jag vill inte ha egna och jag är inte intresserad av att umgås med andras heller. Några av mina vänner tycker att hundar är äckliga och det är helt okej, jag skulle aldrig ta med min hund oanmäld till någon som inte uttryckligen sagt att det går bra.
Ja, det märks att du tycker att barn är motbjudande. Och det märks att det ligger bakom din överreaktion. Att säga att man tycker barn är motbjudande är - motbjudande, i min värld.
 
Fast för henne var det ju inte tydligt nog uppenbarligen. Jag känner också folk som valt att inte skaffa barn, men jag har nog inte uppfattat dem som allmänt negativa till barn bara för att de inte vill ha egna.
Hade det varit bättre om hon inte kommit alls tänker du? Pappan kanske var upptagen med något ännu mer barnopassande och de hade ingen barnvakt? Själv hade jag inte tyckt det var någon big deal att ta med en treåring och kanske en film att roa henom med, visst hinner man umgås ändå.
Om du verkligen ogillar att folk tar med sig barn hem till dig så är det nog enklast för alla att du verkligen är tydlig med det :)!

Ja, med tanke på att kvällen blev så misslyckad hade det varit bättre om hon inte hade kommit alls. :)
 
Fast bjuder man in någon så gäller inbjudan just den personen. Inte nån annan kompis, syster, hund, granne eller så. Jag ska inte behöva säga till att du inte får ta med den eller den. Man frågar om det är okej att man tar med vem det nu är. Svårare än så är det inte. Man kan inte alltid förutsätta att ens barn är välkommet.
Vi tycker tänker nog bara olika helt enkelt med olika erfarenheter.

(Dvs
Jag har nog inga vänner eller bekanta alls som inte skulle tycka mina barn var välkomna om de bjuder mej/oss.
Barnen är självklara (liksom hund eller partner) och vill man vara utan dom får man säga det. Men det är ju MIN erfarenhet bland mina bekantskaper därav mitt svar.
Jag personligen säger ju alltid till om jag behöver ta med barnet. )

Den enda kompisen som ibland vill träffas barnfritt (har egna barn) säger det då.
’Ska vi ta en middag bara du och jag utan barn’. Rakt och missförståndsfritt.

Min erfarenhet kanske är helt fel rent socialt men likväl finns den ju.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 330
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 706
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp