Bukefalos 28 år!

täcke på hur länge?

Ahi

Trådstartare
Har en fråga. Har i vinter haft min häst klippt för första gången. Nu undrar jag hur länge måste man ha hästen täckad ute? Vill ju inte att hon ska bli sjuk.
 
Mina går utan idag för första gången sedan i höstas. Vi har 10 grader varmt, lite blåsigt men annars jätteskönt. Pållarna fäller som tokar så de tyckte nog det var gott o kunna rulla av sig lite löspäls i leran. O så får ju matte lite o göra när de kommer in i kväll med lera ända ut på öronspetsarna :crazy: :crazy:
 
Min häst har inte varit klippt i vinter för hon har stått i ett kall stall. Men hon har redan nu gått utan täcke ca 1 månad. Hon har bara täcke om det regnar eller snöar.

Jag tog av täcket (på den tiden jag klippte hästen) när kanterna mellan klippningen och den "nya" pälsen börjar "suddas ut" det brukade vara när det börjar vara ca 7-8 grader varmt. Det du kan göra är att du kan lägga på ett tunnare täcke typ regntäcke så blir det inte för varmt för hästen eller om du har möjlighet att ha den utan täcke när det är dag och varmt, men att den får ha täcke på kvällen då det blir lite kallare.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
382
Senast: Gimlan
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 842
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp