Täcke vid transportering.

P

Pyrusan

Vad har ni för täcken på era hästar när ni transporterar dem?
Har ni olika beroende på ressträcka, väder och/eller temperatur etc?
Skriv även vilken ras hästen är, om den är klippt och om den är speciellt frusen av sig.

Vi hade en diskussion om detta i ena stallet för ett tag sedan nämligen, så det vore intressant att veta hur flera gör! :)
 
Har bara kört en häst en gång.. Det var för drygt en månad sen när jag hämtade foderhästen. Han hade fleecetäcke på sig. Han är inte frusen av sig och har gott om vinterpäls! :)
 
Nu när det har varit vinter och hon har åkt har hon haft ett tjockt stalltäcke på sig dit (resa ca 15min) och ett fleecetäcke under+ stalltäcket över på vägen hem eftersom hon oftast varit svettig. Hon är nästintill helklippt (päls kvar på huvud och ben och en liten "padd" på ryggen)

Sen i vår kommer hon nog att åka i fleecetäcke och frammåt sommaren inget alls (svetttäcke om hon är svettig förståss)

Är det extremt kallt och man ska iväg en längre sträcka brukar jag även ha vintertäcket utan på...Men om hon inte var klippt skulle jag nöja med med ett tunnare.
 
Har ett hbl, sådär känslig, täckar tidigt o får inte så mkt vinterpäls (klipper ej, el bara hals&bog)
På sommaren har hon inget täcke, el hansbo combitäcke
Vår/höst fleecetäcke m hals el ylletäcke
Mild vinter 150 g termotäcke
Kall vinter 370 g termotäcke

När det är varmare har jag mest täcke för att hon inte ska svettas så mkt, el rättare sagt suga upp det hon svettas.
Brukar va relativt varmt i en transport, så fryser gör dom nog inte :smirk:
 
Min brukar ha ett fleecetäcke när det inte är för kallt då blir det ett tjockt termotäcke. På sommaren om det är varmt så behövs det ju inga täcken.

Sen beror det ju på vädret och hur varmt/kallt det är också. När jag har tränat och pollan är väldigt svettig så blir det en massa täcken på i transporten hem.

Jag har en connemara och hon är inte klippt och inte speciellt frusen av sig heller men däremot så har hon inte så mkt päls (som ponnyer brukar)

Jag har inte kryssgjordar längre för en ponny som jag hade innan fastnade (gick sönder direkt) när han rusade ut (det gjorde han alltid).
 
Beror helt på väder ja.
Det är ett vbl som är klippt vintertid.

Sommar: Utan täcke om det är väldigt varmt, annars fleece eller ylle täcke
Höst: Fleece eller ylle täcke, ev med hals om det är kallt eller om hästen är svettig efter träning/tävling. Ev osså nått tunnare täcke utanpå, typ regtäcke.
Vinter: Vintertäcke, ev fleecetäcke med hals under.
 
Sommartid brukar mitt svenska halvblod åka med ett combitäcke. När det blir kallare åker fleecetäcket på och riktigt kallt kan det bli dubbla termotäcken då det faktiskt drar en del i transporten. Pållan får förskräckligt ont i ryggen av drag! (Täckesdiskussion - FARLIGT ämne) När vi åker hem från träning när det är kallt så blir det fleecetäcke, Goldenstripe filt + ev termotäcke. Kan låta lite mycket, men jag har erfarenhet av att detta funkar bäst på min häst!
 
korsning NF-FBL. sesådär med päls. men innetäcket eller Hansbo kombitäcke.
 
olika beroende väder och päls såklart..trodd jag var en sjävklarhet..

Brukar ha: ull lr fleece om de e för varmt hansbo kombitäcke
 
Idag är det - 8 grader hos oss och vi skall åka 2 mil

Hon är klippt, och kommer åka i ett fleecetäcke

Är det kallare än - 15 så blir det ett vintertäcke på

och på sommaren åker hon otäckad
 
Har haft fleecetäcke när vi åker och tävlar. annars vintertäcke eller bomullstäcke efter väder.

har en ponny som inte är klippt.
 
Min häst är klippt en gång i höstas så pälsen har vuxit ut lite.

Om det är kallt har jag thermotäcke på och sedan växlar jag ned efter temperatur till ulltäcke, fleecetäcke, sommartäcke/svettäcke och slutligen inget täcke. Brukar, som andra redan påpekat, bli ganska varmt i transporten och det är ju onödigt att de ska stå och svettas för att det blir så varmt med en massa täcken! Lagom är bäst! ;)
 
Det verkar ju som de flesta har den typen av täcken som hästen skulle kunna ha i stallet då.
Jag använder fleecetäcke nu när det är runt noll till plusgrader just för att det blir ganska varmt i transporten och båda hästarna blir lite svettiga av att åka så fleece är ett bra andastäcke.
 
Under vinterhalvåret har Nellan sitt stalltäcke med andasfoder. Är det riktigt kallt kan hon t.o.m. behöva ha vintertäcket över då hon är både frusen och klippt. :crazy: Nu när det börjar bli varmare kan vi också börja använda fleecetäcket allt mer under våra resor till och från ridhuset. Under sommaren använder vi oss av fleecetäcket, ett nättäcke och nu har jag även införskaffat ett bomullstäcke som hon ska ha i tävlingssammanhang när hon behöver hålla sig ren och snygg i transporten till tävlingsplatsen ifråga. Hon har nämligen en förmåga att strö höet från hönätet över ryggen... Hur hon nu lyckas med det! :confused:
 
Mitt hbl är klippt och har noll underhudsfett fast svettas liter i transporten. Fleece m. hals + ylle över nu när det är ruggväder utan att vara direkt kallt.
När det är riktigt kallt är det fleece m. hals + termotäcke. När det är varmare åker han naken, han dryper av svett så det känns så äckligt att täcka som en del gör då. Men det beror ju på vädret, ibland är det ju befogat med ett tunnare regntäcke eller liknande i transporten tom på vår/sommar/höst.
 
Beror helt på väder och vind, samt vad det är för transport!
(vissa är ju mer dragiga än andra..)
Men men. Är det vinter och riktigt svinkallt, ett utetäcke med 150 g stoppning, ett andas-täcke.
Oftast blir det något tunnare, har fleece, våffelvävt bomulls, ylle, samt Hansbo Combitäcke att välja på.
Pållan är en islänning med mycket päls, täckar jag är det mest för att hon inte ska komma ur släpet som en dränkt katt, hon täckas alltså för att täcket ska suga upp ev svett. På sommaren åker hon näck, om det inte är råkallt ooch regnigt och äckligt, då kan vi ta till det tunna våffelvävda.
Åker vi någonstans är det till kurser odyl, som regel minst 30 minuter bort. Är det möjligt rider/promenerar vi dit vi ska.

Jag tror att varje hästägare känner sin häst bäst, och vet hur den trivs i transporten, med eller utan kläder...
Snusmumrik :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 556
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 091
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp