Täcken med halvhals utan fleece

Sundbro

Trådstartare
Ja som rubriken lyder.... "täcke med halvhals utan fleece" . Någon som vet var man får tag på BRA HÅLLBARA sådana? Gäller både regntäcken och vintertäcken. Gärna med snabbknäppning.

Har ett vintertäcke modell Piteå från Haglunds som är ok till min ena häst men som tyvärr saknar snabbknäppen fram och blir därmed fort slitet där.

OBS! Täcken med fast hel hals, vanliga normal hals, eller fleecefodrade täcken går bort. De har för dålig passform eller får inte användas av andra orsaker.

Tacksam för tips!
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Horze har ett som heter Avalanche, det är det enda jag sett. Jag har det med fleecefoder, men det finns även utan, tycker det är bra men kan inte säga nåt om hållbarheten då jag inte använt det så mycket än.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Det enda jag kom tänka på är Horseware Rambo Wug. Har själv två stycken och är mycket nöjd.
Det uppfyller alla dina krav, sen kostar de en slant, men det går ju att hitta bra begagnat oxå :laugh:.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Globus har en modell som är helt ok(bra passform o tyg, spännena behöver smörj).

TCH(Three crown horseline) har haft flera bra modeller men jag har haft svårt att hitta de senaste två åren. (tch tornado, tch hurricane)

Jag fattar inte hur halvhalsarna kunnat försvinna så från marknaden! De är ju asbra!! Lösa halsar är ju totalt värdelöst om hästarna går i gräshage! Helhals tycker jag är ok dock, om det inte blir för "varmt".

Om jag snubblar på bra halvhalstäcke köper jag direkt, även om jag för tillfället inte behöver.. För när man behöver köpa så hittar man inga....
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Horseware Rhino Wug, eller det dyrare ohc mer rymliga alternativet Rambo Wug. Finns i 0, 200 och 370 g.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

det finns en sort som säljs (huvudsakligen) via tradera, nån tjej som har egen import. Jag har ett sånt regntäcke och är väl hyfsat nöjd med det i alla fall.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Jo, jag tror jag vet vad du menar. Jag har ett vintertäcke som hyllvärmare nu köpt till ponny via Tradera av någon som hade egen import. Passade inte minsta hästen alls på tok för stort trots rätt rygglängd, det och magsnörena hänger halvvägs nere på benen trots maximal insnörning.

Ska sälja av det till nästa vinter tror det är bättre marknad för vintertäcken då.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Verkar som alla talar varmt om Rhino wug och Rambo täckena. Ska ta mej en titt på dessa så får vi se. Blir att gräva djupa hål i plånboken men om de är bra passform / kvalité så går jag nog med vinst iallafall i slutänden :)

Fler tips?
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Hur är Rhino och Rambo täckena i storlek? Om hästen har 135 cm i vanliga fall.?
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Min hade 135cm normalt och fick ha 140cm i sina Rhino wug, jag ville att de skulle vara lite åt det rymligar hållet. I sina fleece och innetäcken från HW hade han 130cm
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Min som hade 135 i vanliga fall hade 130 i HW, de låg perfekt! Det var Rambo.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Tack för storleksråden, då vet jag vad jag ska leta efter.
Men finns det verkligen inga andra bra täcken än HW:s?

Kimberleys regntäcke hur är det, någon som provat?
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

kolla Hansbo´s täcken. de är de bästa täckerna jag har haft. har ett som är 6 år gamalt, utan en skråma, läcker inte och har använts flitigt! :)
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

kolla Hansbo´s täcken. de är de bästa täckerna jag har haft. har ett som är 6 år gamalt, utan en skråma, läcker inte och har använts flitigt! :)

Har ett till stora hästen därifrån (modell Piteå) men jag vet inte om de är såå hållbara? Mitt är redan nött i spännen och baktill. Kanske fått ett måndagsex men är i övrigt nöjd med passform och håller värmen bra verkar det som. Men de har inget bra regntäcke utan fleece därifrån eller har jag missat något? Inte helhals eller enkel skärning måste vara halvhals eller hög halssättning på täcket, stora hästen får tryck över manken annars.
 
Sv: Täcken med halvhals utan fleece

Börjes har ett med 100 g fyllning.

Har inte testat själv, men de brukar ha bra täcken.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken säger, finns det täcke med halvhals och avtagbar hals? Tycker halvhals är så bra i passformen, men vill kunna ha en hals...
2
Svar
27
· Visningar
1 859
Senast: warg
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 044
Senast: Buck
·
Utrustning Jag rakade min häst igår, han har alltid haft vinterpäls så jag är inte så erfaren på den fronten. I alla fall, jag äger ett regntäcke...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Rouise
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp