Täcken till helklippt häst

Sofie.S

Trådstartare
Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt.
Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och natt.
Hästen är helklippt.
Men denna djungel med täcken och dess olika fyllningar - vad ska jag satsa på?
Har ett ofodrat regntäcke och köpt ett täcke med avtagbar hals på 200gr.
Häromdagen när det regnade så hade han ofodrat täcket på sig, var då kall på rumpan. Slängde på det andra men blev för varmt istället.
Det var då 10 grader ungefär och kalla vindar.

Nu under hösten behöver jag något mellanting, velar mellan ofodrat regntäcke med avtagbar hals (fleecetäcke under) eller ett med hals med 100gr fyllning. För - nackdelar?

Vintertäcke, funderar på om jag klarar mig med 200gr täcket och ett rejälare? 300gr eller 400gr?
100gr under ett 300gr?

/velig hästägare som alltid stått i varmstall förut
 
Var han kall, kall (och skakade och stod ihopkrupen) eller var han mer sval men betedde sig som vanligt?
 
Var han kall, kall (och skakade och stod ihopkrupen) eller var han mer sval men betedde sig som vanligt?
Han såg lite ledsen ut och stod och "tjurade". Brukar annars komma fram till grinden när man kommer. Skakade ej, men sval över ryggen och kall på rumpan.
 
Fleecefodrade täcken tycker jag inte om när hästen går med det länge - speciellt inte klippta hästar! Det kanar bakåt och fastnar i pälsen så det inte följer med fram när hästen sänker halsen - jättetryck på bogen. Löst fleecetäcke under regntäcke skulle jag bara släppa ut med i nödfall. Samma där, det åker bak och kommer töja ut sig i bogen och sitta jättetight är min erfarenhet.

Ett 100g täcke med nylonfoder är ovärdeligt. Eller köp ett stalltäcke med 100g foder och så kan du lägga 200g täcket utanpå vid vinterväder och det ofodrade vid mildare.

Sen beror det på vad ni har för vinter. Är det lite mildare kan det räcka med 300g men har ni vargavinter kan det krävas både tjockare täcken och mer grovfoder.
 
Att en häst är sval under täcket är ju bra för det innebär att den inte är övertäckad och för varm. Om den skakar och/eller blir spänd så är den för kall.

Jag har själv en häst som är väldigt varm av sig (har PPID) men som också har en känslig rygg (har spondylos....ja, vi samlar på diagnoser) och för henne räcker det oftast med något som skyddar mot regn och blåst. Hon har aldrig behövt mer än 200 gr även vid mycket kallt väder. Hur just din häst fungerar måste du själv klura ut. :)
 
Att en häst är sval under täcket är ju bra för det innebär att den inte är övertäckad och för varm. Om den skakar och/eller blir spänd så är den för kall.

Jag har själv en häst som är väldigt varm av sig (har PPID) men som också har en känslig rygg (har spondylos....ja, vi samlar på diagnoser) och för henne räcker det oftast med något som skyddar mot regn och blåst. Hon har aldrig behövt mer än 200 gr även vid mycket kallt väder. Hur just din häst fungerar måste du själv klura ut. :)
Min helklippta häst skulle frysa fast om hon fixck stå i hagen med 200g täcke i -20 grader :eek:
 
Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt.
Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och natt.
Hästen är helklippt.
Men denna djungel med täcken och dess olika fyllningar - vad ska jag satsa på?
Har ett ofodrat regntäcke och köpt ett täcke med avtagbar hals på 200gr.
Häromdagen när det regnade så hade han ofodrat täcket på sig, var då kall på rumpan. Slängde på det andra men blev för varmt istället.
Det var då 10 grader ungefär och kalla vindar.

Nu under hösten behöver jag något mellanting, velar mellan ofodrat regntäcke med avtagbar hals (fleecetäcke under) eller ett med hals med 100gr fyllning. För - nackdelar?

Vintertäcke, funderar på om jag klarar mig med 200gr täcket och ett rejälare? 300gr eller 400gr?
100gr under ett 300gr?

/velig hästägare som alltid stått i varmstall förut

Satsa på bra täcke med bra passform exemplevis HW när dom har samma täcke natt som dag.
Jag har en superkänslig häst och har därför mängder av täcke i olika tjocklekar och liners.
Hade jag varit du hade jag antingen köpt ett 50 gr regntäcke eller 100 gr men köper du ett stalltäcke i 100 gr kan man ha det både som stalltäcke och under regntäcket. Förra vintern hade min känsliga häst (som endast är klippt på halsen ) nästan 1000 gr när de var som kallast annars var hon kall :/ Medans min andra klarade sig fint på vanligt vintertäcke med hals (400gr + 150 gr i halsen).
 
@Sofie.S På en klippt häst hade jag inte haft ett ofodrat täcke. Du har då tagit bort den isolering hästen behöver ha för att hålla värmen och den måste du ersätta. Ett 50 grams täcke är ofta perfekt i sådant väder du beskriver på en klippt häst. Sedan är ju hästar individer så du får prova dig fram.

Fleece kan i nödfall användas korta stunder när hästen står still men ska inte användas i hagen och aldrig under ett annat täcke. Det är vidrigt obekvämt för hästen när fleecen dras bakåt och den följer inte med fram alls utan dras bakåt och stannar där och stramar. Fleece är överhuvudtaget inget vidare material för hästar. Behöver du ett tunnare stalltäcke så satsa på ett ulltäcke med blank insida i bogen. Fodrade täcken ska alltid ha blank insida och hästen mår bättre med lagom fodring i täcket istället för dubbla täcken.

Hur tjocka täcken du behöver beror på väder och vind och hur din häst är. Hästar fryser som mest i nollgradigt regn och slaskväder med blåst.

Halstäcken behövs oftast inte och tas inga täcken av och på så hade jag inte haft det om inte hästen verkligen fryser utan. Halstäcken är en hemsk grogrund för diverse svamp och manen blir ofta väldigt irriterad och ful. Ska man ha/behöver halstäcke så måste det tas av längre tid än ett vanligt täcke för luftning och täcket sitter bäst om halsen är fast, avtagbar hals skapar lätt skav.

Jag hade i ditt fall köpt 50 eller 100 grams täcke, 200 gram, 300 gram och ett välsittande stalltäcke med 200-300 grams fyllning, ev. liner om du gillar det konceptet. Då kan du vid behov lägga stalltäcket under ett annat täcke men var noga med att det verkligen sitter bra för dubbla täcken är aldrig optimalt. Det glider och skapar obehag och spänningar och dessutom blir det tungt för hästen.
 
Just därför jag rekommenderade TS att klura ut hur just h*ns häst fungerar. :)
Alltså jag kan verkligen inte tänka mig att ett 200g täcke ersätter en helklippt hästs päls med alla dess skyddande och värmande egenskaper när det är riktigt kallt ute.
Men du skriver tidigare att du vill ha det kallt under hästens täcke - det vill inte jag eftersom pälsen är så kort och ingenting som skyddar mot kyla närmast huden heller.
 
Alltså jag kan verkligen inte tänka mig att ett 200g täcke ersätter en helklippt hästs päls med alla dess skyddande och värmande egenskaper när det är riktigt kallt ute.

Det beror ju som sagt på hästen vilket jag redan har påpekat. Min häst har PPID och blir lätt alldeles för varm och det är därför hon klipps. Skulle jag lägga på ett täcke som motsvarar samma päls så skulle hon återigen bli för varm. Det är stor skillnad om man helklipper sin häst bara för att det är snyggt eller om man har en häst som är väldigt frusen av sig.

Mitt tips att TS klurar ut hur just h*ns häst fungerar kvarstår därmed för det som är rätt för en häst behöver inte vara rätt för en annan. :)
 
Rekommenderar verkligen skaltäcken... På min tysk som jag snudd på måste övertäcka då hon är _jättekänslig_ för att bli kall över ryggen så har jag ett ofodrat Rambo med hals. Sen har jag liner med 100 g och 200 g vid behov. Vid ännu kallare väder så har jag ett 300 grams med halvhals och även ett 400 grams men det ska förhoppningsvis inte behövas.
Tycker det är skitsvårt just denna årstiden. Var färdig i stallet vid 17 igår, då sken solen men väderleksprognosen sa regn och 10 grader framåt kvällen.
 
Finns ju nät täcken att ha under ofodrade täcken för att få till luftspalt utan att övertäcka.
Dvs riktigt nät nät täcke med 2cm stora maskor :). Känns som att de fallit bort i glömska lite.
 
Jag har halvklippt min häst - just för att rygg och rumpa inte ska bli kalla.

Varför helklipper så många hästarna och står med detta problem sen?

Den här årstiden är skitjobbig eftersom det kan variera så enormt snabbt
 
Jag använder just nu HW Vari-Layer, det fungerar perfekt! Tjockare uppe på rygg och länd men tunnare på sidorna. Dessutom är det avtagbart helhals och finns i olika tjocklekar.
Det värmer där det behövs vill säga ;)
 
:crazy::crazy:@Sofie.S jag fattar inte såna här "problem" faktiskt . Om man låter bli att helklippa sin häst första gången man klipper , samtidigt som man är osäker ang täcken, hur hästen funkar temperaturmässigt osv, så slipper man dina problem :crazy:
 
:crazy::crazy:@Sofie.S jag fattar inte såna här "problem" faktiskt . Om man låter bli att helklippa sin häst första gången man klipper , samtidigt som man är osäker ang täcken, hur hästen funkar temperaturmässigt osv, så slipper man dina problem :crazy:

Det är så många som helklipper sina hästar för det är "snyggt". Bara för några år sedan klippte "alla" i min närhet filtklippning eller spårklippning vilket inte är fult enligt mig och väldigt praktiskt om man måste klippa för svettens skull.. Jag tycker inte det är snällt att som hobbyryttare att helklippa sin häst för så hårt går 97% av hobbyhästarna inte. (Japp jag utgår från det är en hobbyhäst och ryttare utan att veta.)
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 591
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 405
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp