Täcken till helklippt häst

Jag önskar att jag aldrig hade behövt klippa min häst för det är nog det tråkigaste jag vet. Förra vintern experimenterade jag med att kolla hur lite jag kunde klippa. Det slutade med att hon hade en 35 cm bred remsa kvar över ryggen och päls kvar från has/carpus och neråt på benen. Då orkade hon röra sig.
Tyvärr sätter hon ju snudd på lika tjock päls på sommaren så då är helklippning enda alternativet men jag väntar in i det längsta. Märks väldigt tydligt när det är dags för då vill hon knappt gå framåt och så fort hon är klippt igen så är det full fräs. Enda skillnaden mellan sommar och vinter är att sommarpälsen bara är ca 1 cm lång och vinterpälsen är 4-5 cm. Mer mammut än häst. :D
 
Alltså jag kan verkligen inte tänka mig att ett 200g täcke ersätter en helklippt hästs päls med alla dess skyddande och värmande egenskaper när det är riktigt kallt ute.
Men du skriver tidigare att du vill ha det kallt under hästens täcke - det vill inte jag eftersom pälsen är så kort och ingenting som skyddar mot kyla närmast huden heller.
I teorin ersätter täcke på 200 g pälsen. Har man en häst som inte fryser så lätt och har mat i hagen skulle den alltså kunna gå oklippt och otäckad.
Jag har oftast 100-150 g på de av mina som inte klipps om det är blåsigt/blött ute. Hade de varit klippta hade dessa individer i teorin behövt täcke som motsvarar 300-350g.
Det är individuellt, en av mina helklippta SWB har 200 g på vintern utan hals och klarar sig bra på det, kanske för att han är en lite köttbulle... Helklippta shettisen behöver minst 300 g.
 
@lundsbo alltså (som följdkommentar/reflektion till din post) , som jag ser det så är det ju så att oavsett ev tekniska teorier ang vad som är ekvivalent i täcke osv på en helklippt häst ...: när man helklipper en häst så, bokstavligen, fullständigt så strippar man hästen från hela dess naturliga förmåga att själv isolera sig/reglera sin värme !

Jag tycker SÅ otroligt många som ändå helklipper sina hästar, inte öht har greppat detta/förstår vad det innebär ?
Det framgår inte sällan här på forumet men är nog ändå bara en bråkdel i sammanhanget .

En päls är så otroligt finurligt och förunderligt komponerad i hur den naturligt fungerar gällande värmereglering, transport av svett, fukt osv .

Jag tycker det är både vettigt och motiverat att klippa hästarna i många fall , bara för att förtydliga så ingen missförstår .
Däremot tycker jag inte det är sunt att en majoritet av hobbyryttare urskiljningslöst helklipper sina hästar och sen i samma andetag uttrycker oro och frågor om hur de ska täckas för att funka . Det blir för mig otroligt beklämmande att bevittna till så hög grad varteviga år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 591
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 344
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 400
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp