Bukefalos 28 år!

Sv: Täcken

Hehe, tack så mycket! :bow:


Jag kan tillägga att igår var jag och smygkände under alla andr hästarna i stallets täcken, och ALLA var för varma.
Vissa mer, andra mindre!
När jag sedan påpekar detta vill dom verkligen inte inse att dom skulle ha gjort något fel, utan säger bara att om inte hästen har det såhär varmt och gosigt (ja dom var varmare än Copia någonsin varit) så skulle dom frysa!!!
Då bad jag dom gå ut och känna på Copia som står naken, och se hur varm hon är utanpå pälsen, men det tror jag aldrig dom gjorde! Tyvärr.

Jag kan tillägga att Copia knappt ens hr fällt upp pälsen, så det betyder ju att hon knappt ät kall als, däremot ganska varm.
Hon har som sagt inte alls mycket vinterpäls, jag skulle uppskatta det som max 2 cm, men ändå fryser hon inte.
DET vill ingen annan i stallet inse.

I stallet finns det dessutom en tjej som har gått på Flyinge i några år (eller var det Strömsholm? :confused:), och då undrar man om dom över huvud taget ens informerar om täckning!? Dåligt tycker jag i alla fall! (Tjejen är dessutom ridlärare, och det betyder ju att hon är många barn och ungdomars förebild) :crazy:


Aja, jag hoppas att dom någon gång ska börja lyssna, för det är ju faktiskt endast för sina hästars bästa!





Diana
 
Sv: Täcken

Jag kan visa lite bildbevis på den underbara viktnedgången:



För någon månad sedan:
17014111.jpg



Idag:
17014110.jpg




Kommentera gärna... :D






Diana
 
Sv: Täcken

fast vad jag förstått så är din häst långvarig konvalecent och står i sjukhage?
det är väldigt vanligt att de då tappar i vikt, så jag skulle nog inte applicera allt till att hon går otäckad.... :D Var försiktig och håll koll så hon inte tappar FÖR mycket. Konvalecenter behöver ofta mycket foder för att hålla sig fina och må bra.....
 
Sv: Täcken

ang svettningar så betyder inte svettfri = lagom varm.
Har du någonsin suttit i tex en varm bil i en tjock jacka och känt att du nästan blir lite yr och alldeles blossande av värme? en rätt obehaglig känsla som gör att man klär av sig trots att man inte är svettig. Så kan man jämföra med en överhettad häst.
Att andas alldeles för varm, knastertorr AC-luft blir jag yr av, ja. Men inte för att jag blir varm, utan för att luften är läskig. Så jag förstår inte riktigt vad du menar..? :p
 
Sv: Täcken

Nix, har inte följt några andra täckestrådar på buke.

Och här tycker jag inte det har varit så många bra fakta - de flesta studierna ni refererar till verkar ha varit på kor? På vår gård står det Krav-kor, alltså kor som har möjlighet att vara ute även på vintern. Och de korna väljer nästan alltid att vara ute, även när det är jättekallt. Jag har sett många kor lugnt ligga utomhus i tio minusgrader med en dm snö på ryggen, som inte smälter för att de är så bra isolerade. Mina hästar däremot VILL vara inne när de är kallt, och iaf den enas päls är inte alls sådär bra isolerande - snön smälter och kyler ner henne istället. Skillnaden på hästar och kor är alltså stor, skulle jag säga med den erfarenhet jag har.

Så jag frågar igen - finns det några fakta som gäller klippta, tränings-/tävlingshästar av modern typ? :confused:
 
Sv: Täcken

öhh...

vad jag vet så har inte en enda studie som nämnts utom artikeln i ridsport och det var ingen studie utan är ett referat i en artikel, handlat om kor.
så ja - det finns åtskilliga studier gjorda på både hästar som sådana, och tävlingshästar, och källorna har angivits flertalet gånger.
 
Sv: Täcken

nu har min häst blivit spårklippt och hon har oftast nu när de är -grader ute 400gr ute .och 400gr inne eller så har hon ett annat stalltäcke som jag tror e lite svalare inne.
 
Sv: Täcken

Att andas alldeles för varm, knastertorr AC-luft blir jag yr av, ja. Men inte för att jag blir varm, utan för att luften är läskig. Så jag förstår inte riktigt vad du menar..? :p

Öhh så du har ALDRIG (??:confused:) tagit av dig ett enda plagg för att du varit för varm utan att svettas?

Då är du verkligen lyckligt lottad!
 
Sv: Täcken

Nix, har inte följt några andra täckestrådar på buke.

Och här tycker jag inte det har varit så många bra fakta - de flesta studierna ni refererar till verkar ha varit på kor? På vår gård står det Krav-kor, alltså kor som har möjlighet att vara ute även på vintern. Och de korna väljer nästan alltid att vara ute, även när det är jättekallt. Jag har sett många kor lugnt ligga utomhus i tio minusgrader med en dm snö på ryggen, som inte smälter för att de är så bra isolerade. Mina hästar däremot VILL vara inne när de är kallt, och iaf den enas päls är inte alls sådär bra isolerande - snön smälter och kyler ner henne istället. Skillnaden på hästar och kor är alltså stor, skulle jag säga med den erfarenhet jag har.

Så jag frågar igen - finns det några fakta som gäller klippta, tränings-/tävlingshästar av modern typ? :confused:

Ingen av de länkarna som finns tidigare i denna tråden handlar om kor. Den är gjord på hästar eftersom det är hästar vi har.
 
Sv: Täcken

fast vad jag förstått så är din häst långvarig konvalecent och står i sjukhage?
det är väldigt vanligt att de då tappar i vikt, så jag skulle nog inte applicera allt till att hon går otäckad.... :D Var försiktig och håll koll så hon inte tappar FÖR mycket. Konvalecenter behöver ofta mycket foder för att hålla sig fina och må bra.....
Och en konvalecent som står i sjukhage kan väl behöva täckas ibland också, när en frisk häst inte behöver det, för att inte göra av med så mycket energi på att hålla sig varm, utan på att läka?
Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
760
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 821
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 579
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp