Täckesförstörare

Sv: Täckesförstörare

Min häst klipptes i september, och går utan täcke nu, om det inte är ett pissdåligt väder. Vet inte riktigt vart du bor, så jag vet ju inte om du har det någerlunda varmt eller kallt. Ska kanske tilläga att all hans päls inte är tillbaka växt. Kan ju bara vara en ovana, och jag har ingen aning om den där haklappen.
Men ett enkelt sätt att känna av om hästen är för varm, är när man tar in den, sticker in handen innanför täcket, och drar handen mothårs, känn då efter om hästen är varm, det ska den inte vara, en häst ska vara sval (inte kall). Ett annat kan vara att en häst som blir varm under täcker, har en tendens att klia mycket när man väl tar av det.
För det känns som om det kan vara något annat än jäkelskap. Annars testa lägga ut en gran i hagen eller liknande, så att han har något att tugga på och sysselsätta sig. Det ska ju finnas en del leksaker till hästar.
 
Sv: Täckesförstörare

Men snälla ngn, här märks det att en icke hingstvan människa har en hingst.
Om hinsgten vill till andra hagen är det inte för att han vill till en kompis utan för att han vill till ett sto.
Detta kan vara otroligt påfrestande för psyket på hingstar, de har ju en naturlig drift de har behov av att leva ut.

Så länge han är hingst kommer han ha den driften & är han några år så kan det ta länge innan den går ur, eller så kanske den aldrig går ur riktigt.
Men att hålla en hingst som inte ska användas till avel & dessutom bredvid ett sto, är rent egoistiskt & inte minsta humant mot hingsten.
För att inte tänka på alla konsekvenser det hela kan få, tex om hingsten smiter & betäcker andra ston osv, det kan bli en ordentlig katastrof för dig.

Ang. täcket, ha inget täcke inne & om det är plusgrader eller några minus & hästen inte är klippt så ha inget täcke på den om det inte regnar då.
 
Sv: Täckesförstörare

okej.. har nu fått svar på den där lappen jag undrade över! så jag tackar stort! och tack för alla svar!=)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 391
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp