Täckesförstörare

B

buztifa

har en hingst på 5 år som sliter sönder sina täcken. både inne och ute, han har säkerligen hemskt tråkigt på grund av att han går själv..:( han är inte klippt men jag känner att när han är i bättre form nån gång i framtiden så kan det bli aktuellt att klippa honom.. så:
min kompis berättade att det fanns nån form av "lapp" att fästa på grimman för att förhindra hästen från att få tag i täckerna men utan att hindra den från att äta eller dricka? finns det något sådant och var hittar man isåfall det?

ska för övrigt hitta sällskap åt honom bara stallet är färdigbyggt.:)
 
Sv: Täckesförstörare

Har inte hört talas om någon sådan lapp, men lite tips kan ju vara att ha honom ute mycket, motionera honom mycket eller ge honom någon form av leksak i boxen som han kan pyssla med.
 
Sv: Täckesförstörare

HAr du prövat olika antibit-medel? Krubnix, No-bite, ja det finns olika märken... Finns i både "kräm" och sprayform. Sprayen är väl mer anpassad för täcken men krämen tycker jag ger bättre effekt, även om det blir kladdigt att ha det på täckena.
 
Sv: Täckesförstörare

Jag vill inte verka otrevlig, men för mig låter det som hemskt onödigt att ha täcke på din häst, kanske därför han biter i dom

Om du tänker klippa nån gång i framtiden så spelar det väl ingen roll om du har täcke nu????
 
Sv: Täckesförstörare

Min nordsvensk gör likadant, för han är för varm för att ha täcke. Det enda han går med på är regntäcke när han är spårklippt och det är minus och snö, men svettäcke efter ridtur eller täcke när han inte är klippt - de biter han sönder i bogen på 5 min.

Täcke kanske är onödigt på din häst?
 
Sv: Täckesförstörare

Dels kan det ju vara så att han helt enkelt inte vill ha täcke (hade en sån själv som hängde upp täckena på en gren hur mycket bensnören och kryssgjordar man än hade på täcket). Andra orsaken kan ju vara som du misstänker att han har tråkigt. Jag har sett någonstans att det var någon som helt enkelt lade ut ett gammalt täcke till sina unghästar som de kunde leka med istället för att bita sönder varandras täcken. Det fungerade bra enligt henne. Man måste dock se till att ta bort gjordarna på täcket och klippa sönder kantbanden så att hästen inte kan fastna i det. Bara en idé:idea: Kanske funkar med en gammal handduk också, vad vet jag. Lycka till med hästkompisletandet sedan;)
 
Sv: Täckesförstörare

kanske inte behöver täcket, kanske är för varm?
varför har han täcket om han inte är klippt?

annars finns de sånna haklappar man kan köpa och fästa på grimman så dom inte kommer åt att tugga på täckerna.
 
Sv: Täckesförstörare

Jag har för mig att jag hört talas om sådana, men min spontana tanke är att du kanske inte behöver täcke på honom? Nu vet jag ju inte var i landet du bor men det är åtminstone i södra/mellersta sverige så pass varmt så det inte behövs...
 
Sv: Täckesförstörare

HAr du prövat olika antibit-medel? Krubnix, No-bite, ja det finns olika märken...

Kan meddela att de där är totalt värdelösa att ha på täcken.
Kan hjälpa i 2 dagar max och sen är det samma problem igen, har testat alla produkter som finns att köpa i affär.


TS: Min 5 åring gör precis likdant när det är lite varmare, dock förstör han dem inte.
Men det syns att han tar tag i täcket och försöker få av sig det.
Kan göra precis likadant när han lekt mycket och han blivit svettig.
Testa utan, även fast du ska klippa längre fram ser jag ingen anledning till att ha det nu?
Så varmt som det är (beroende på vart du bor) tycker jag det är lönlöst med täcke inne och riktigt tjocka ute.
Kan ju också testa att byta tjocklek på täckena, har han fodrat inne kör tunnare och se om det hjälper.
 
Sv: Täckesförstörare

Ja jag vet att det inte håller speciellt länge men om alla täcken bits sönder så kanske det är värt ett försök ändå för trasiga täcken är också dyrt samt lite tråkigt om det regnar in osv. Dock så tycker jag att krämformen är mer effektiv än sprayen, även om den klibbar mer.
 
Sv: Täckesförstörare

Han mår ju inte bra. Att de biter på andras täcken, men sina egna:eek: Det är ju en betéendestörning. nästa kan bli självstympning.
Varför är den hingst?- används i aveln hoppas jag.

Det finns haklappar som löser det sekundära problemet.
Prioritera att hästen mår bra- sällskap eller lämna bort den tills stallet är klart.
 
Sv: Täckesförstörare

okej.. svar till alla..
han har inte speciellt tjock vinterpäls.. och det är bara regntäcken jag försökt med då han går ute minst 12 timmar per dag med fri tillgång på mat...känns inte jättetrevligt att låta honom bli så blöt om det sen blir kallt senare.
ja det är varmare nu och självklart går mina hästar naken så mycket som möjligt stallet är en form av utestall .Dv.S lika kallt ute som inne. bara när det smäller till och blir kallt och vått som mina hästar har täcke.
och varför skulle han inte kunna förbli hingst? han används inte i avel men är grymt trevlig som det är! han har sällskap av min fölmärr i hagen brevid så helt själv är han inte. tänkte mest skaffa honom leksällskap senare när hon är borta.
och jag menade att om jag ska klippa honom vid ett senare tillfälle så vill man inte skicka ut dom utan täcke när det är 20- eller? vill gärna lägga på ett täcke på en blöt häst tills dom torkat..
har provat anti bit medel men blir så himla kladdigt... sprayform kanske är ett för mig bortglömt alternativ:) men var får man tag i den där "lappen" har jagat runt i dom flesta hästbutiker i sthlm och här i hälsingland..
tack för alla svar=)
 
Sv: Täckesförstörare

jag förstår inte varför du inte skulle kastrera? de är jobbigt för hästen att vilja till stona osv och känna sånna behov utan att få göra nåt..de är ju främst för hästens skulle man kastrerar.

sen är de väldigt mycket lättare att ha hästen med andra om den är valack..speciellt om de finns ston i närheten..onödiga risker..och sen är de skönt att kunna släppa honom med ston om de finns brist på kompisar osv..klart de inte är självklart de funkar endå med ston i samma hage men chansen finns...jag ser bara fördelar med att kastrera..

men om de nu är så att hästen får ha kompisar endå..i samma hage och de funkar så visst kan man behålla som hingst.

sen om hästen har fri tillgång på mat så fryser dom sällan..däremot om dom inte ha nån mat och de blir kallt då kan man lägga på ett täcke..uppenbarligen så tycker hästen att de är trevligare utan täcke..
de är ju inte kylan man går på utan om de blåser massor och regn och dom står ute i de hela dagen..då är risk att dom fryser men inte pga att de bara är kallt..kyla klarar dom väldigt bra, speciellt med fri tillgång på mat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täckesförstörare

det märks knappt att han är hingst... han står brevid fölmärren han kan transporteras tillsammans med ston utan nåt i mellan jag rider ut tillsammans med ston.. ville veta av den här lappen men kunde fästa på grimman inte diskutera hurvida min häst är hingst eller inte! han står i en hage utan el brevid stoets hage utan el. vad tror ni själva? vill han till stoet? säkerligen lika mycket som nån annan häst vill ha en kompis! fattar inte det GÅR inte att lägga in en tråd här UTAN att få kritik för nåt annat som inte har direkt med saken att göra! jag tackar för alla andra svar som har med täcket att göra=)

kastrera? för hästens skull tycker iaf jag att det är naturligt att dom får vara som dom är så länge dom inte utgör nån fara för andra eller sig själva. hingstar är inga monster, det enda min pålle "dödar" är sina täcken=) och han ska få en polare så snart stoet är borta.

ska tänka över det där ni sa om det kanske är för varmt för täcke. men gäller det även om hästen är blöt?
vill gärna lägga på ett tunt fleecetäcke tills han torkat. ibland kan det gå rätt lång tid innan han rör täckerna. mitt sto däremot måste ha täcke annars får hon problem med ryggen. kanske där min dille med täcken sitter=P
 
Sv: Täckesförstörare

de handlar inte om dom är monster eller inte..inte därför man kastrerar..de handlar mer om hästens liv..att den ska få vara med andra hästar och slippa gå själv när de går att undvika..nu funkar ju inte alla hästar med alla endå oavsett..
men som sagt om den går tillsammans med andra så är de väl okej om den är hingst men om den inte gör de och går själv pga att den är hingst så tycker jag att de är snällare mot hästen att kastrera..knappast så att den kommer gå o sakna att vara hingst.

om du inte vill ha någon kommentar om nåt som inte har med haklappen att göra så är de bara att enbart fråga om just den..då slipper man kommenterar om sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täckesförstörare

Har använt en sådan hakklapp som du pratade om, gjord av gummi och väldigt effektiv!

Har en hingst (4 år) som tuggar täcken eller försöker krypa ur dom. Denna hingsten är inte heller till för avel, snarare tävling. Visst är jag en hemsk människa som inte kastrerar och låter hästen leka runt med andra hästar:cool: Mitt senaste sto fick gå själv i hage, sällskap runtomkring men ibland så vill man inte upptäcka att en dyr tävlingshäst inte kommer överens med den andra hästen vilket resulterar i allvarliga skador...:crazy:
Mina hästar är inte klippta heller och alla har täcken. Vissa hästar är iochförsig klippta men de andra har kort päls.
Lycka till med din hingst!
 
Sv: Täckesförstörare

alltså jag är inte emot att ha dom som hingstar men om de är därför dom går ensamma så tycker jag de är fel.
jag har min häst ensam för tillfället med för han inte går ihop med dom andra i de stallet..och han är inte hingst.

men om dom är ensamma pga av den anledningen så ser jag inte någon mening med att behålla dom som hingstar om dom inte ska till avel eller nåt.
 
Sv: Täckesförstörare

alltså jag är inte emot att ha dom som hingstar men om de är därför dom går ensamma så tycker jag de är fel.
jag har min häst ensam för tillfället med för han inte går ihop med dom andra i de stallet..och han är inte hingst.

men om dom är ensamma pga av den anledningen så ser jag inte någon mening med att behålla dom som hingstar om dom inte ska till avel eller nåt.
Håller fullständigt med dig. :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 391
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp