Täcla papperlös häst

Skreppur

Trådstartare
Häst från Argentina, säljare säger att han är 5 år. Kan lika gärna vara 10 år, inget pass, inga papper alls. Hur gör man om man vill tävla distans? Kan man regga hästen som D-ponny trots att ålder och diverse saknas?

*TÄVLA
 
Sv: Täcla papperlös häst

Kan du inte be en veterinär åldersbestämma och en mätman mäta och sedan registrera den i en förening? Så får du ju papper på den.
 
Sv: Täcla papperlös häst

Hur har de fått in den från Argentina om den inte har några papper alls? Det måste ju åtminstone finnas exporthandlingar från den.

Alla hästar går att registrera eftersom det är lag på att alla hästar ska ha hästpass. Hästar utan papper registreras direkt hos SH, ponnyer kan även registreras hos ARSP (som korsningsponnyer, inte som ridponnyer).

För att registrera en häst med okänd härstamning behöver man ägarbevis, för denna häst krävs det alltså åtminstone papper på ägarbytena sedan importen. Man måste också DNA-typa den och få ett konturdiagram gjort.

En veterinär kan titta på tänderna och avgöra ungefär hur gammal den är. Fram till åtta år kan man avgöra ganska exakt.

Köp inte hästen om det inte går att få fram de papper som behövs, man ska inte gynna skumma hästhandlare. Seriösa säljare har hästpass på alla sina hästar, det har varit obligatoriskt i ganska många år nu så om de inte har så är det något lurt.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 155
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 398
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp