tänka på vid köp av sällskapshäst

De är gärna lite dyrare också men som sagt, mycket trevligare dressyrhästar så kan vara värd pengarna. Har ridit flera kallblod och även de som var helt outbildade hade bra bärighet och lätt för samling. :-)
 
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?

Jag vet precis vad jag ska ta om jag ska ha en sällskapshäst till min. Var millimeter från att hämta hem en för lite över ett år sedan. Det skulle absolut bli en "föredetta" travare, samma åldersspann som min och samma kön. Gärna lite mindre i storlek. Välhanterad och trevlig!
Försäkring och besiktning skulle jag väga mot hur du skulle göra vid skada. Skulle du behandla eller skulle du tänka dig att avliva vid skada?
 
Jaha, har nu varit iväg och kollat på en 5-årig travare, togs från trav för ca 2 veckor sedan, saknar tävlingsinstinkt och vill gärna galoppera.
Den är riden och jättesnäll, fega jag kände mig trygg på honom, men han "kan" ingenting med sänklarna och sånt. Lyssnar mkt på rösten.
Jag har kollat på två travare innan, en 21-åring som jag tyckte var super, men kändes lite för gammal tyvärr. Och en 12-åring som kändes lite liten, och nog inte riktigt rätt.Och så den här 5-åringen.

Alltså, fixar jag att "skola om" den här travaren? Nu ska det inte bli en träningshäst, utan en skogsmulle och kanske något pass i paddocken.
Han var verkligen trevlig och trygg.

Har även varit i kontakt med en vän som har en tinker som ska ut på foder, men först i september. Och jag behöver ju sällskap omgående.

Travaren var en känslig men cool häst, ca 160-165 i mkh. Ganska tunn, och verkade ha bra hovar så kan han inte gå barfota så kan han nog klara sig med skor bara fram iaf.

Behövde bara lufta mina tankar lite... Vet inte hur jag ska göra, känns som ett stort beslut att utse min hästs kompis :p :D
 
Jaha, har nu varit iväg och kollat på en 5-årig travare, togs från trav för ca 2 veckor sedan, saknar tävlingsinstinkt och vill gärna galoppera.
Den är riden och jättesnäll, fega jag kände mig trygg på honom, men han "kan" ingenting med sänklarna och sånt. Lyssnar mkt på rösten.
Jag har kollat på två travare innan, en 21-åring som jag tyckte var super, men kändes lite för gammal tyvärr. Och en 12-åring som kändes lite liten, och nog inte riktigt rätt.Och så den här 5-åringen.

Alltså, fixar jag att "skola om" den här travaren? Nu ska det inte bli en träningshäst, utan en skogsmulle och kanske något pass i paddocken.
Han var verkligen trevlig och trygg.

Har även varit i kontakt med en vän som har en tinker som ska ut på foder, men först i september. Och jag behöver ju sällskap omgående.

Travaren var en känslig men cool häst, ca 160-165 i mkh. Ganska tunn, och verkade ha bra hovar så kan han inte gå barfota så kan han nog klara sig med skor bara fram iaf.

Behövde bara lufta mina tankar lite... Vet inte hur jag ska göra, känns som ett stort beslut att utse min hästs kompis :p :D


Klart du fixar ?!
Men se till att få ha den på prov i aspekten att den fungerar med din häst . Så hade jag garanterat gjort det är katastrof om man bara har två och de inte skulle funka och det händer faktiskt ( läs den ena röjer satan tex och den andra som aldrig röjt tidigare gör det också )
Och kolla att den kan stå själv medans du rider den andra osv som sagt....
 
Klart du fixar ?!
Men se till att få ha den på prov i aspekten att den fungerar med din häst . Så hade jag garanterat gjort det är katastrof om man bara har två och de inte skulle funka och det händer faktiskt ( läs den ena röjer satan tex och den andra som aldrig röjt tidigare gör det också )
Och kolla att den kan stå själv medans du rider den andra osv som sagt....
Den verkade cool iaf, så förutsättningarna finns ju iaf att det kan funka. Den gick idag med en annan, och var under den andra i rang iaf.

Bara en generell höftning, vad hade ni gett i pris för en sån travare?
 
Den verkade cool iaf, så förutsättningarna finns ju iaf att det kan funka. Den gick idag med en annan, och var under den andra i rang iaf.

Bara en generell höftning, vad hade ni gett i pris för en sån travare?
Vi kollade på en 4 åring som var inriden ca ett halvår tidigare, gått trav men gillade inte att trava snabbt själv (och pga arbetstider hos ägaren fick hon aldrig ut någon riktig träning när hon körde ensam), kunde svänga, skänklar osv dock inte galopp. Väldigt basic men trevlig häst. Tror hon såldes för 7-9 tusen.
 
Jaha, nehä....
Nu väntar jag bara på en vet.bes i nästa vecka. Och deras hovslagare ska ta av skorna och verka hovarna nästa vecka (de är sådär jättelånga som de vill ha på travare så de inte ska börja galoppera). Har lite dålig koll, men har svårt att tro att de verkar bort allt överflödigt på en gång..
Vi börjar med att ha honom barfota och så kommer min hovslagare om en månad och skor min, och då går det ju att slå på ett par framskor om det skulle behövas eller kanske verka en liten bit till, beroende på hur de ser ut.

Äntligen har jag tagit ett beslut! Skönt :D
En ridbar sällskapshäst blev det!

Nu ska här letas sadel oxå, haha. Vet inte om jag ska skratta lr gråta att jag ger mig in i den djungeln igen. Och jag kan nog för mkt om de där sadlarna för att inte kosta på honom en vettig :p
 
Det är bra med travarfolk, de har liksom inga helger. Så igår (lördag) tog de med sig hästen till travet, när de ändå skulle träna, för där var veterinären på plats. Och nu står han i hagen bredvid min andra häst. Båda är supernöjda. Och allra helst travaren, som är såååå hungrig. De får en liten stund på sig, sen tar jag bort staketet. De bryr sig knappt om varandra, hälsat lite över staketet.

Så skönt! Hoppas att det faktiskt kommer gå bra när de går tillsammans oxå.
 
Vad roligt! Bilder är obligatoriskt dock... ;) :D
IMG_4629_zpsoftbkcf8.jpg


DSC_0323_zpsd6hksjja.jpg


_20150629_131957_zpsqjvmqtjb.jpg

Min gamla till vänster och nya till höger


Är faktiskt lite förvånad över hans osäkerhet. Han är rädd för typ allt, och det känns som jag fått hem en vildhäst som inte litar på människor. Idag har jag kunnat klappa honom utan att han vänt rumpan till och sprungit iväg. Han rycker till/hoppar/reagerar på allt som händer.

När jag provred var han cool och brydde sig typ inte om något. Så hoppas det lägger sig. Knappt varit här i två dygn ännu...
 
IMG_4629_zpsoftbkcf8.jpg


DSC_0323_zpsd6hksjja.jpg


_20150629_131957_zpsqjvmqtjb.jpg

Min gamla till vänster och nya till höger


Är faktiskt lite förvånad över hans osäkerhet. Han är rädd för typ allt, och det känns som jag fått hem en vildhäst som inte litar på människor. Idag har jag kunnat klappa honom utan att han vänt rumpan till och sprungit iväg. Han rycker till/hoppar/reagerar på allt som händer.

När jag provred var han cool och brydde sig typ inte om något. Så hoppas det lägger sig. Knappt varit här i två dygn ännu...

Han ser jättefin ut.

Det ger sig nog snart. Vissa hästar kan ju vara sådär ibland.
 
IMG_4629_zpsoftbkcf8.jpg


DSC_0323_zpsd6hksjja.jpg


_20150629_131957_zpsqjvmqtjb.jpg

Min gamla till vänster och nya till höger


Är faktiskt lite förvånad över hans osäkerhet. Han är rädd för typ allt, och det känns som jag fått hem en vildhäst som inte litar på människor. Idag har jag kunnat klappa honom utan att han vänt rumpan till och sprungit iväg. Han rycker till/hoppar/reagerar på allt som händer.

När jag provred var han cool och brydde sig typ inte om något. Så hoppas det lägger sig. Knappt varit här i två dygn ännu...

Ser fin ut :) Och vad fina dem ser ut att vara tillsammans :)
Han blir säkert lugnare och tryggare med tiden :) Vissa hästar hanterar byte av hem bättre än andra, ge honom bara tid så blir det säkert hur bra som helst :)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 125
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp