tänka på vid köp av sällskapshäst

Hej!

Jag hade skaffat en häst med samma näringsbehov, som är lätthanterad och snäll. Min tjej har gått med mindre ponny, men de blir sjukt feta av att gå med henne, trots att hon inte får så jättemycket mat :-(. Jag hade inte stirrat mig blind på storlek eller ras, utan letat efter en häst på samma sätt som om jag skulle ha den till ridning. Jag hade besiktigat så jag åtminstone visste vilka skavanker totto har.

/Lavinia
 
Tack för era svar!

I det tagna exemplet tidigare, räknar vi att hästen är runt 20 år. Alltså gammal.
Ang tänder, så vet jag ju att tänderna på äldre hästar behöver kollas över. Jag har just nu en häst som behöver kollas över MINST en gång /år, och han är inte gammal.

Skulle de bli en häst som har en skada och bara kommer vara till sällskap, nä då blir det nog ingen besiktning. Men om den är ridbar, nja då kanske det blir en typ av besiktning. Men jag tror att det beror på hästen skick i övrigt och dess historia.

Det viktigaste för mig är nog att det är en lugn, trevlig och trygg häst. Att den funkar att ha och göra med utan att den stressar upp sig för minsta lilla.
Jag har en okomplicerad häst idag, han kan stå på box, på bete, lämnas ensam, ridas ensam, äter det han får, trygg i sig själv och accepterar det mesta. Och det är väl något liknande som jag är ute efter.

Jag hade nog precis som du prioriterat att den var lätt att hantera, kunde stå inne / ute själv, har bra hovar och tänder osv och att den verkar allmänt frisk av sig. En enkel hjäst helt enkelt och sedan en häst som så klart är snäll i hagen med andra hästar eftersom det blir dens störta uppgift :)
 
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?
Jag hade alltid besiktigat. Det kostar så lite.
Men om hästen visar sig vara sjuk så kostar det betydligt mer sen. Eller hade du tänkt ta bort den om den är sjuk och behöver behandling? Även en sällskapshäst jan bli sjuk.
 
Jag vet att det är få förunnat, men när jag skulle köpa en sällskapsdam så hörde jag mig för i vän och bekantskapskretsen. Jag ville ha en häst/ponny med känd status :idea: både i hantering och tidigare skador mm - så det är mitt tips till dig.
Sen har det kommit många bra tips från andra, t.ex titta på att den har samma utfodringsbehov som den häst du har, om det är viktigt med kön (i mitt fall ville jag ha en dam ;)).
Jag har inte livförsäkring på min sällskapsdam, däremot en veterinärvårdsförsäkring (den skulle jag aldrig tumma på).
 
Jag hade nog tittat lite åt något triangelmärkt halvblod (eller annan ridhäst). Då finns det ordentlig dokumentation av skadan den haft och för det mesta brukar triangelmärkning göras på hästar som ändå fixar att lufsa nån vända i skogen då och då. Större chans att få en häst som i grunden har en fin utbildning och bra hantering tänker jag:).
 
Jag skulle aldrig köpa en gammal häst pga mycket stor risk för PPID och det är sanslöst dyrt och jobbigt att ha en sån häst. Jag skulle inte heller köpa en travare, de äter mycket och är inte vidare tåliga.

Om hästen kostar lika mycket att ha så kan man lika gärna ha en till häst som går att rida på tycker jag!

Jag valde en b-ponny som sällskap. Om jag skulle haft en större hade jag köpt en d-ponny för då kan jag rida den ibland. En ny arab hade den nog blivit då. En som är frisk och rejäl och inte för gammal.
 
Ang foderbehov så går det lätt att lösa, för det första äter de små mycket saktare så om de delar hage med en stor häst är det inget problem för den stora hinner äta upp allting innan lillen får i sig för mycket. Kvällshö får de flesta inne och det är den största givan.

Är mest om man har lösdrift, helt fri tillgång och ett matvrak som äter hela tiden att det blir svårt.
 
Ang foderbehov så går det lätt att lösa, för det första äter de små mycket saktare så om de delar hage med en stor häst är det inget problem för den stora hinner äta upp allting innan lillen får i sig för mycket. Kvällshö får de flesta inne och det är den största givan.

Är mest om man har lösdrift, helt fri tillgång och ett matvrak som äter hela tiden att det blir svårt.

Här har det alltid varit tvärtom. De stora har ätit långsamt och de små snabbt och mycket. c-ponny vs. stor häst.
 
Jag är lite inne på @Fiorano linje, kolla hos din "hemmaklinik" om dom kanske vet någon patient som inte håller till det ägaren vill göra. Min klinik hjälper till med omplacering i vissa fall iallafall :-)
 
Jag hade velat ha tänderna kollade av veterinär vid köp av en äldre häst, oavsett om den ska ridas eller inte. Jag tänker på foderinpackningar t.ex., som kan behöva hållas efter en del.

Utöver det är jag på samma spår som övriga: jag har idag en lättfödd häst som lätt lägger på sig överhull, och hade velat ha en häst/ponny med liknande foderbehov. Viss skillnad går förstås att reglera - lite beroende på hur man har hästarna (står de på box är det, enligt min egen erfarenhet, lättare att reglera den individuella utfodringen genom t.ex. kvällmålet) osv.
 
Tack för era svar!

I det tagna exemplet tidigare, räknar vi att hästen är runt 20 år. Alltså gammal.
Ang tänder, så vet jag ju att tänderna på äldre hästar behöver kollas över. Jag har just nu en häst som behöver kollas över MINST en gång /år, och han är inte gammal.

Skulle de bli en häst som har en skada och bara kommer vara till sällskap, nä då blir det nog ingen besiktning. Men om den är ridbar, nja då kanske det blir en typ av besiktning. Men jag tror att det beror på hästen skick i övrigt och dess historia.

Det viktigaste för mig är nog att det är en lugn, trevlig och trygg häst. Att den funkar att ha och göra med utan att den stressar upp sig för minsta lilla.
Jag har en okomplicerad häst idag, han kan stå på box, på bete, lämnas ensam, ridas ensam, äter det han får, trygg i sig själv och accepterar det mesta. Och det är väl något liknande som jag är ute efter.
Låna två shettisar av mig :angel:
 
Jag var i samma sits för ett par år sen och för mig är det inte viktigt med besiktning på en sällskapshäst, och särskilt inte böjprov (vilket jag ogillar även i vanliga fall) jag kollar över hästen noggrant och ställer frågor och får en uppfattning om både häst och ägare.

En mindre smart grej att göra för att spara in pengar på sällskapshästen är när folk köper sig en liten shettis/mindre ponny "för att de är små i maten" och köper sig således bekymmer genom att behöva ha hästarna i olika hagar då de behöver olika mycket mat, och dels det faktum att de måste sätta extratrådar i hagen pga att den lilla nya kanske är en rymmare...

Så ett triangelmärkt hbl eller en travare är ett bra alternativ OM du får reda på skadehistorik, mm.
 
Jag skulle aldrig köpa en gammal häst pga mycket stor risk för PPID och det är sanslöst dyrt och jobbigt att ha en sån häst. Jag skulle inte heller köpa en travare, de äter mycket och är inte vidare tåliga.

Om hästen kostar lika mycket att ha så kan man lika gärna ha en till häst som går att rida på tycker jag!

Jag valde en b-ponny som sällskap. Om jag skulle haft en större hade jag köpt en d-ponny för då kan jag rida den ibland. En ny arab hade den nog blivit då. En som är frisk och rejäl och inte för gammal.
Vad är RPID ?
 
Ang foderbehov så går det lätt att lösa, för det första äter de små mycket saktare så om de delar hage med en stor häst är det inget problem för den stora hinner äta upp allting innan lillen får i sig för mycket. Kvällshö får de flesta inne och det är den största givan.

Är mest om man har lösdrift, helt fri tillgång och ett matvrak som äter hela tiden att det blir svårt.

Inte min erfarenhet... Hos mig är det den som behöver minst som äter fortast. Nu är det inte någon himmelsvid skillnad i näringsbehov mellan mina båda (ponnyras på båda), men ändå ;)

Min första sällskapshäst var en shettis, som även var tänkt som blivande barnponny, dock var den mer "arab" i temperamentet än den arab jag hade då, så den byttes ut mot ett russ som gått på bete och aldrig haft fång, men som ändå fick fång till slut. Nästa (och bästa) sällskap blev en travare som hade samma matbehov som den andra hästen, var snäll och trevlig, lätthanterlig och arbetsvillig. Den fick även agera tävlings-substitut när häst nr 1 var sjuk eller skadad.

Mitt tips när det gäller sällskapshäst är att titta efter hästar av liknande typ och ungefär samma storlek som den man redan har. Ibland kan det även vara bra att ha en "extra-häst", när/om ordinarie vännen blir sjuk.
 
@Martina_m oavsett ras etc så tänk på att ska din häst och den nya enbart vara två hästar på gården så blir det annorlunda jmf med om de tidigare iof gått själva, kunnat lämnas i hagen osv, när fler hästar finns på anläggningen . Inte alls självklart att det sen funkar när det bara är två hästar totalt på en gård . Så utifrån köp kolla noga vad hästen är van vid tidigare för trots det blir det ibland annorlunda sen om det bara är två hästar . Bara en inflik .
 
Jag tror att jag har kommit fram till vad jag söker, en vbl -valack, typ 7-15 år nånting.
Jag har insett att jag faktiskt vill ha en ridbar sällskapshäst som inte är allt för gammal (tanken är ju att ha den lika länge som mitt halvblod som är 10 år nu), och travare brukar vara lätthanterliga och trevliga. Alla är så klart olika, men har hittat några annonser som verkar vettiga, tyvärr en bit bort från oss. Men jag har kommit en bit på vägen i mitt mål av vad jag söker! :)
 
Se bara till att travaren inte har varit skadad!
Då blir den billiga hästen snabbt dyr...

Bästa är en som galopperar eller är för långsam.

Oftast väldigt enkla okomplicerade hästar jmf med halvblod. Men varför inte ett kallblod om du vill rida?? Så otroligt mycket lättare för dressyr än varmblodstravare.
 
Se bara till att travaren inte har varit skadad!
Då blir den billiga hästen snabbt dyr...

Bästa är en som galopperar eller är för långsam.

Oftast väldigt enkla okomplicerade hästar jmf med halvblod. Men varför inte ett kallblod om du vill rida?? Så otroligt mycket lättare för dressyr än varmblodstravare.
Kallblod verkar vara svårare att hitta i en vettig ålder (finns mest upp till 2 år eller över 20 år tyvärr), men absolut ett alternativ om det skulle dyka upp någon.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 141
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp