Tävla med cushinghäst/PPID häst

BukeSara

Trådstartare
Min häst diagnoserades med cushing i somras och vi har nu kommit tillbaka i vår tidigare form. Tankarna på att återvända till tävlingsbanan rasade snabbt när jag googlade på hennes medicin - Prascend, det står nämligen med på karenslistan på ridsportsförbundet men med kommentaren "Får ej ges till tävlingshäst". Betyder det att jag inte får tävla min häst med cushing?! :mad:
Jag undrar hur ni med cushing/PPID hästar gjord vid tävling? Har ni fått dispans för att tävla er häst med det läkemedlet? Var söker man i så fall den dispansen? :confused:
 
Det stämmer. Du får inte tävla din häst när den får behandling mot cushing.
Jag har en bekant med samma problem - hon accepterar regeln och tränar vidare med sin häst som ger henne mycket glädje fastän tävlingsbanan är stängd för dem.

En snabb koll i veterinärFASS visar att Cushing bör vara enda användningsområdet; alltså kan du knappast söka dispens med motivationen att det är en förskrivning off label (alltså mot ett annat tillstånd hos hästen).
 
Det stämmer. Du får inte tävla din häst när den får behandling mot cushing.
Jag har en bekant med samma problem - hon accepterar regeln och tränar vidare med sin häst som ger henne mycket glädje fastän tävlingsbanan är stängd för dem.

En snabb koll i veterinärFASS visar att Cushing bör vara enda användningsområdet; alltså kan du knappast söka dispens med motivationen att det är en förskrivning off label (alltså mot ett annat tillstånd hos hästen).

Det konstiga är att man läst om hästar som tävlar med cushing. Hur är det möjligt eftersom medicinen är ett måste undrar jag? Startar man och hoppas att ingen upptäcker? Det är ren och skär galenskap i så fall.
Jag undrar kring om man inte kan få dispans, själv vet jag nämligen en häst som är allergisk mot vaccin och får dispans för att tävla i alla fall.
 
Det konstiga är att man läst om hästar som tävlar med cushing. Hur är det möjligt eftersom medicinen är ett måste undrar jag? Startar man och hoppas att ingen upptäcker? Det är ren och skär galenskap i så fall.
Jag undrar kring om man inte kan få dispans, själv vet jag nämligen en häst som är allergisk mot vaccin och får dispans för att tävla i alla fall.
Nej, jag är rätt övertygad om att du inte kan få dispens. Måste du medicinera hästen med preparat som det är karens på, så är inte hästen i tävlingsmässigt skick. Hårt? Ja. Men sådana är reglerna.

/Lady_S
 
Nej, jag är rätt övertygad om att du inte kan få dispens. Måste du medicinera hästen med preparat som det är karens på, så är inte hästen i tävlingsmässigt skick. Hårt? Ja. Men sådana är reglerna.

/Lady_S
Jag accepterar självklart ett beslut om att man inte får tävla med en häst som går på medicin, men undrar fortfarande hur det är möjligt att andra cushinghästar tävlar. Annan medicin? Tar bort medicinen under några dagar? Eller chansning och hoppas på att hästen inte blir testad? Galenskap.
 
Jag accepterar självklart ett beslut om att man inte får tävla med en häst som går på medicin, men undrar fortfarande hur det är möjligt att andra cushinghästar tävlar. Annan medicin? Tar bort medicinen under några dagar? Eller chansning och hoppas på att hästen inte blir testad? Galenskap.
Antingen så tävlar de inte, eller så gör de uppehåll i medicineringen, eller så tävlar de trots att de medicinerar. De är de alternativ som jag kan komma på.

/Lady_S
 
Jag accepterar självklart ett beslut om att man inte får tävla med en häst som går på medicin, men undrar fortfarande hur det är möjligt att andra cushinghästar tävlar. Annan medicin? Tar bort medicinen under några dagar? Eller chansning och hoppas på att hästen inte blir testad? Galenskap.

Det här kan du antagligen inte få svar på här. Du behöver självklart fråga de personerna som det handlar om.
 
Jag frågade en kompis som hade en cushingshäst och det gick bra att tävla om dom tog bort medicineringen tre dagar före start.
Uppenbarligen fixade denna häst att bli av med medicinen i kortare perioder då och då och kunde således startas ibland.
 
Jag frågade en kompis som hade en cushingshäst och det gick bra att tävla om dom tog bort medicineringen tre dagar före start.
Uppenbarligen fixade denna häst att bli av med medicinen i kortare perioder då och då och kunde således startas ibland.
TACK för svar! Jag ska prata med veterinär angående min häst och se vad det finns för alternativ för oss om medicinborttagning. Sjukdomen upptäcktes i ett tidigt stadie så har jag tur så kan hon klara av att vara utan medicin då och då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Att man i inte får tävla en häst som äter prascend (för ppid ) är ju ganska tydligt, men gäller detta förbud även när det gäller...
2
Svar
37
· Visningar
3 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp