Visa ponny med PPID på utställning?

Så är det och jag har träffat på hästägare som låter bli att medicinera sin häst för att kunna tävla. :crazy:

Jag med......gillar det inte. Har man tagit ut veterinären, vilket jag antar, för att man upptäckt symptom på sin häst (dvs den mår inte bra nog) och sedan väljer att inte medicinera eller ta bort den har jag väldigt svårt att förstå.

Egoistiskt, kan jag tycka.
 
Fast det är väl för att det inte handlar om prestation alls utan det handlar om att hästen inte ska delta i den typen av aktiviteter (tävling/bedömning) om den inte är frisk.
exakt så
en häst som behöver medicineras för att "vara frisk" hör inte hemma i tävlingssammanhang
oavsett om tävlingen handlar om att springa fort, hoppa högt, springa fint eller bara vara vacker...
 
exakt så
en häst som behöver medicineras för att "vara frisk" hör inte hemma i tävlingssammanhang
oavsett om tävlingen handlar om att springa fort, hoppa högt, springa fint eller bara vara vacker...


Fast en preliminering är ju inte en tävling i vem som är vackrast, utan en bedömning om hästen är funktionsduglig.
 
Nu har jag läst flera tankar/åsikter/fakta kring huruvida hästen är sjuk eller frisk. Det jag egentligen är ute efter att veta är om någon känner till en häst som deltar/blivigt nekad till att delta på en preliminering (såg att min rubrik är missvisande, då utställning borde klassas som en tävling).
 
@Puffpe som jag skrev från början så är det nog bäst att kolla med arrangören för att få deras ställningstagande. Sen är ju frågan om det är en viktig sak att premiera eftersom hästen aldrig ska användas i någon form av avel ändå?

Jag accepterar fullt ut att jag inte får tävla min häst även om hon är lika fräsch och fin som de friska hästarna i stallet. Hon kommer hållas igång och tränas så länge hon mår bra av det och, ja, vi rider en och annan träning a la pay & ride/pay & jump då och då för skojs skull.
 
Nu har jag läst flera tankar/åsikter/fakta kring huruvida hästen är sjuk eller frisk. Det jag egentligen är ute efter att veta är om någon känner till en häst som deltar/blivigt nekad till att delta på en preliminering (såg att min rubrik är missvisande, då utställning borde klassas som en tävling).
Så här står det i SHs storeglemente http://svehast.se/wp-content/uploads/2017/01/Storeglemente-2017.pdf:
"11.3 Dopingregler
Ston som deltar i avelsvärderingsgrundande arrangemang får inte utsättas för doping eller andra otillbörliga åtgärder som påverkar stoets prestationsförmåga, temperament eller exteriör. Stoägare är skyldig att meddela eventuell behandling eller medicinering inför avelsvärdering, enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2010:45) om träning och tävling med djur."
 
Jag tycker det är märkligt att så många mediciner har livstids karens på hästar, eller snarare att man inte forskat o utrett hur karensen verkligen är. På kor, både för kött o för mjölk har de flesta preparat testats o karensreglerna är strikta, kan det ha att göra med att svenskar inte äter så mycket hästkött?
 
Jag tycker det är märkligt att så många mediciner har livstids karens på hästar, eller snarare att man inte forskat o utrett hur karensen verkligen är. På kor, både för kött o för mjölk har de flesta preparat testats o karensreglerna är strikta, kan det ha att göra med att svenskar inte äter så mycket hästkött?

På att det är väldigt väldigt dyrt för tillverkaren att fastställa MRL-värden och de inte vinner särskilt mycket på det. Har inget med Sverige att göra, är en EU-reglering. Men det är så få hästar som anses viktiga som livsmedelsproducerande att de inte skulle sälja läkemedel för ens i närheten av kostnaden.
Så - det är ingen vinst för tillverkaren.
 
På att det är väldigt väldigt dyrt för tillverkaren att fastställa MRL-värden och de inte vinner särskilt mycket på det. Har inget med Sverige att göra, är en EU-reglering. Men det är så få hästar som anses viktiga som livsmedelsproducerande att de inte skulle sälja läkemedel för ens i närheten av kostnaden.
Så - det är ingen vinst för tillverkaren.
Vet, men tycker ff att det är synd.
Varken @MacGyver eller jag duger som människoföda, vi har båda behandlats med butazolidin i yngre dar.
 
Jag tycker det är märkligt att så många mediciner har livstids karens på hästar, eller snarare att man inte forskat o utrett hur karensen verkligen är. På kor, både för kött o för mjölk har de flesta preparat testats o karensreglerna är strikta, kan det ha att göra med att svenskar inte äter så mycket hästkött?
Här ska vi dock skilja på slaktkarens och tävlingskarens.
När det gäller slakt har det med livsmedelssäkerhet att göra. Art de som äter köttet ska kunna lita på att det är fritt från läkemedelssubstanser.
När det gäller tävling handlar det dels om djurskydd och dels om doping. Man ska inte tävla med en häst som inte är frisk, maskerat med läkemedel. Och inte med en häst som fått substanser som påverkar dess förmåga på ett eller annat sätt.
 
Hästarna åker till Italien o kommer tbx som korv.
Sverige importerar tonvis med åsnekött men ingen säljer åsnekött.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 729
Senast: Oknytt
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 010
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 644
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 260
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp