Bukefalos 28 år!

Tävla med liten D-ponny

Sv: Tävla med liten D-ponny

när jag tävlade ridskoleponny för ett par år sen var många av ponnyerna nermätta..
bla en arab jag tävlade, var 152 hög , blev maxad D
samt 2 andra ponnyer som var 151 resp 152 höga, blev maxade D båda.. den ena hade kunnat gå som häst då den klarade sig ypperligt på 120-130cm bland stor hästarna...
sen en ponny på 142 blev max c ponny
och en ponny på 141 blev 139..

nu är det ju 3-5 år sen och det har blivit hårdare...

de 2 sistnämnda blev mätta nyskodda och de blev ridna innan mätmännen kom ut.. upp med huvudet så sjunker de ihop lite.. låter grymt, men så farligt var det inte.

i finland däremot kunde jag se "ponnyer" på säkert 156-158 i mankhöjd, men en kompis från finland förklarade att mätmännen dvs finska veterinärer var lätta att muta.
hörde bla om tjejer som ridit flera timmar för att få dem till ponny, samt att vissa verkat hovarna på hästarna tills de nästan blödde....
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

de flesta mätmän oär ganska bussiga och tar tid på sig, om jag var er skulle jag låta det bli en c ponny, min förra c ponny var 146cm när hon kom till kliniken och när vi gicvk därifrån var hon 140cm iaf på pappret :D visserligen så spände hon sig ganska mkt när vi kom dit men iaf.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

*svarar allmänt...*

Suck... ja, denna diskussionen har ju varit uppe många gånger tidigare och vissa svar gör mig lite irriterad. Jag FÖRSTÅR att om man har en liten D-ponny (eller C-ponny för den delen..) så ser man hellre att den är kategorin under. Lägre hinder är ju givetvis enklare... Men det är ju trots allt så att man valt att dela upp ponnyer i kategorier och kategori D är mellan 1.40-1.48. 8 cm är inget långt intervall, men det gör inte alla de ponnyer som ligger mellan 140.1 och 143 till dåliga ponnyer som är i fel kategori!! OM denna ponnyn är 140.3 så hamnar den säkert på 140.0 om den är nyverkad. 3 mm är ju i princip bara hår på manken... Dessutom mäts ponnyer idag endast på hela och halva centimeter. Men om det rör sig om centimeter, ja då är det en D-ponny. Punkt slut. Visst, lyssna på alla tips om att verka ner så de knappt kan gå, inte ge vatten, rida som fasen innan mätmannen kommer etc, men hur känns det sen när man väl är ute på tävling med en "nermätta" (hatar uttrycket..) ponny?? Andra människor som tittar snett på er och viskar bakom ryggen. Jag tycker att ni ska ta dit en mätman (eller två som det krävs för slutmätning!) och göra en seriös mätning. Är det en C-ponny så är den, men annars har ni säkert en jättefin liten D-ponny som ni kan tävla och ha kul med! Ett sort hjärta kompenserar ofta storleken!

Jag har haft en d-ponny som var 1.43 på manken och 1.33 om man mätte honom över ryggen. Hon gick MSV A fälttävlan, MSV B hoppning och LA dressyr. Utan problem. Och eftersom hon var liten så svängde hon snabbare än de stora D-ponnyerna och vi kom hem med många blå-gula rosetter!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

San Q skrev:
*svarar allmänt...*

Suck... ja, denna diskussionen har ju varit uppe många gånger tidigare och vissa svar gör mig lite irriterad. Jag FÖRSTÅR att om man har en liten D-ponny (eller C-ponny för den delen..) så ser man hellre att den är kategorin under. Lägre hinder är ju givetvis enklare... Men det är ju trots allt så att man valt att dela upp ponnyer i kategorier och kategori D är mellan 1.40-1.48. 8 cm är inget långt intervall, men det gör inte alla de ponnyer som ligger mellan 140.1 och 143 till dåliga ponnyer som är i fel kategori!! OM denna ponnyn är 140.3 så hamnar den säkert på 140.0 om den är nyverkad. 3 mm är ju i princip bara hår på manken... Dessutom mäts ponnyer idag endast på hela och halva centimeter. Men om det rör sig om centimeter, ja då är det en D-ponny. Punkt slut. Visst, lyssna på alla tips om att verka ner så de knappt kan gå, inte ge vatten, rida som fasen innan mätmannen kommer etc, men hur känns det sen när man väl är ute på tävling med en "nermätta" (hatar uttrycket..) ponny?? Andra människor som tittar snett på er och viskar bakom ryggen. Jag tycker att ni ska ta dit en mätman (eller två som det krävs för slutmätning!) och göra en seriös mätning. Är det en C-ponny så är den, men annars har ni säkert en jättefin liten D-ponny som ni kan tävla och ha kul med! Ett sort hjärta kompenserar ofta storleken!

Jag har haft en d-ponny som var 1.43 på manken och 1.33 om man mätte honom över ryggen. Hon gick MSV A fälttävlan, MSV B hoppning och LA dressyr. Utan problem. Och eftersom hon var liten så svängde hon snabbare än de stora D-ponnyerna och vi kom hem med många blå-gula rosetter!
Vi kommer inte att göra ngt speciellt för att mäta ner henne förrutom att hon ska vara nyverkad,är hon D-ponny så är hon,då är det inte ngt att göra åt.Men visar det sig att hon är 140,3 och hon blir d-ponny så ,tja inte mkt att göra åt,men lite synd är det då.Men hon är samma underbara ponny iallafall
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Lycka till med er ponny! Det glädjer mig att det finns vettiga människor som inte går över lik för att "mäta ner" sin ponny! :rofl:
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Ska du bara tävla L:C L:B och lokalt, regionalt. så borde det inte vara några problem om du tävlar den som D-ponny.

Men ska du tävla högre och internationellt neelr nationellt (är osäker vilken det var)
Så måste C-ponnyn vara 138 som max B-ponnyn 128.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

:bow: :bow: :bow:
Du sa precis vad jag ville säga + idag kan alla ponnyer mätas om även de som är slutmätta om någon kräver det . Vi har också en liten D-ponny 143 cm hög som ser ut som en dvärg bland många av D-ponnyerna som är minst lika stora som min stor häst (ca 154 -155 cm ).
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Pepito skrev:
Ska du bara tävla L:C L:B och lokalt, regionalt. så borde det inte vara några problem om du tävlar den som D-ponny.

Men ska du tävla högre och internationellt neelr nationellt (är osäker vilken det var)
Så måste C-ponnyn vara 138 som max B-ponnyn 128.

Tja, sanning med modifikation. Internationellt (och hur många tävlar egentligen internationellt..?) är kategoriindelningen:

- 128 Katergori III
128.1-138 Kategori II
138.1-148 Kategori I

Kategori A-B-C-D existerar inte. Det betyder egentligen att på tävlingar som NM (kategori I & II) och EM (endast kategori I) så kan en svensk B-ponny som är t ex 1.29 får tävla i kategori II. Det är därför fälttävlansponnyn Jolly Roger som är en C-ponny kan tävla i EM. Han är nämligen över 1.38, men under 1.40. Man kan alltså i lugn och ro tävla på sin ponny enligt svenst kategoriindelning ända på SM-nivå (elittävling).
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

munsboro bouncer har tagit placeringar och vinster upp till msv a och jag tror till och med att han vunnit sm, men är inte 100. och detta trots sina 143 cm. så visst de lite mindre hävda sig, det gäller bara att hoppglädjen och kapaciteten finns. Men om er häst bara så där var precis över 140 så är det mycket möjligt att vid en mätning att ponnyn blir c-ponny.

dessutom kan man ju slå på en travsko som ska vara (vet inte om den är det) hälften så tjock som vanlig sko och ändå dra bort 1 cm för skon.

Nu för tiden mäts skon så det spelar ingen roll om hästen är oskodd eller har gummiskor. Broddar räknas dock inte bort utan dessa måstes tas bort.

Dessutom mäts ponnyer idag endast på hela och halva centimeter

Nej? Man mäter millimeter också. Om ponnyn är 140,1 är det en d-ponny.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Det finns endast hela och halva centimeter på mätstickorna som mätmännen använder idag. Mätmännen ska inte använda millimeter och gör de det så är det endast deras ögonmått som avgör just vilken millimeter det blir...
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Orkar inte läsa hela tråden men ponnyerna mäts inte alls bara på hela och halva centimeter, var har du fått det ifrån? Vi slutmätte två ponnyer för någon månad sedan och ingen av dem landade på hel/halv centimeter.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Håller med dig. Vår ponny är 146 cm och ser ut som en dvärg bland de andra "d-ponny" ekipagen. Många har frågat om hon är c-ponny?
Men det går bättre för henne än för "jättarna".
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

om ni mätt den hemma själva till 140,3 borde den nog gå och få till C-ponny av en mätman. då den är avslappnad osv.
min ponny är 146,5 och känns rätt liten när man framförallt är på lite större tävlingar, där e de flesta jäättestora :o men men.. tyvärr e de så. och kommer nog va ett tag framöver..
sen finns det såklart de som är små men som hävdar sig fantastiskt bra ändå! kolla bara på Sonic FX som vann SM nu i somras.. ca 142. likaså Queen som vann EM för nåra år sedan!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

min ponny vart 139,1 cm på slutmätningen så har mätmännen då bara gissat? Vid tidigare mätningar har han hamnat på 139,3 och gången innan dess på 136,6. Så visst måste millimeter finnas? Verkar ju urdumt att i så fall bara gissa en millimeter hit eller dit.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Hur det går på tävlingar beror väl på hur du rider ponnyn, vare sig de är C el D :bump: Huvudsaken att ni fungerar ihop o du känner dig säker m ponnyn.
Är det en C ;) så är de
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Det här är visserligen många år sen nu, men på 80-talet fanns en C-ponny på min gamla ridskola, Lunas Hunter. Han var trots sin storlek och trots att han var ridskoleponny, en stjärna som bl.a. tävlade EM och vann flera SM-guld. Hann vann den första svåra ponnyhoppningen som hölls i Sverige, motståndarna var D-ponnyer. På en höjdhoppningstävling i Scandinavium hoppade han 170 cm, och på träning klarade han 180 cm. Så visst finns det små ponnyer som kan, precis som flera här redan intygat.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Hej!
Det du kan göra innan slutmätningen är att rida henne.
Ponnyn sjunker ihop lite när den är trött och det är ju inte att "fuska" tycker jag!
Min ena ponny mätte jag själv och han var då ca 150 cm, han slutmättes till 146,3 cm.
Lycka till!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

jag tycker att ni ska mäta honom till c-ponny, det är nog inga problem.
sen att den kan gå som d ponny är ju en sak, men om den kan gå samma höjd fast en klass högre som cponny är ju det ingen nackdel precis!

Linn Widmarks Sonic FX är 142 cm.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

*lånar*

Jag red ponnyn i djupsnö, galoppintervaller. Sen var han ganska spak :). Hade inga skor heller och lyckades få ner honom till 1.48! Sen blir det slutmätt nästa år suck.... :crazy: Han är kanske 150-51 egentligen. Hysterin med att mäta ner till c eller b ponnyer är väl kanske överdrivet. Värre är det med d- ponny till storhäst! Finns inte en chans i världen att min ponny skulle kunna gå 1.50 banor liksom...
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

åsalin skrev:
Hej!
Det du kan göra innan slutmätningen är att rida henne.
Ponnyn sjunker ihop lite när den är trött och det är ju inte att "fuska" tycker jag!
Min ena ponny mätte jag själv och han var då ca 150 cm, han slutmättes till 146,3 cm.
Lycka till!
det lät som ett bra alternativ,rida är ju inte att fuska precis.......det får vänta med slutmätning ,just nu har den lilla damen kotledsinflammation.Vi var och sprutade leden i förra veckan.Nu har vi köpt flexijoint som vi ska prova.Hoppas det funkar.... :D
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 458
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 496
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp