Bukefalos 28 år!

Tävla med liten D-ponny

N

noris96

Vi har precis köpt en D-ponny på 143 cm,trodde vi.Det har visat sig att den knappt är över 140,3cm..vi har inte slutmätt ännu,så vi vet inte riktigt hur hög hon är.Men hur klarar sig en liten D-ponny att konkurera med större D-ponnysar i hoppning.L:C blir ju nästan som att hoppa L:B. Är det någon som tävlar med en liten ponny och vilka problem kan det bli.Vi hoppas nu på att hon är ännu mindre så att hon blir C-ponny.Vi mätte själva för skojs skull med mätstock och då var hon 140,3 ca men hon stog inte riktigt rakt med benen,så hon kanske är lite , lite större.Berätta hur det går med era mindre hästar att tävla........ :confused: Både solskenshistorier och mindre roliga är intressant att få höra.....Ha en bra sommar
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Nu kommer massa folk bli sura, men jag står för min åsikt. Om den är 140,3 cm borde det inte vara några problem att få den till C-ponny, det är ingen av "våra" mätmän som vägrar mäta ner några millimeter. Om den blir D-ponny hänger det ju på ponnyns kapacitet. Finns B-ponnyer som hoppar högre än D-ponnyer, hänger inte alls bara på storleken.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Ni har en c-ponny!!
Aven om ponnyn matte 143 cm, sa far du latt ner de cm om du tar av skorna och verkar ner ponnyns hovar lite grann.

Det finns manga bra sma ponnier som tavlar med de storre, men du gor ju inte din ponny en tjanst genom att fraga den att arbeta som en storre ponny.
Ni har kopt en c-ponny!!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Min ponny har ruskigt hög manke och ligger på 145 på den men är c-ponny i kroppen. Innan han kom till mig har han gått massor med höga klasser i dressyr, FEI med vinster o placeringar mot hela 90-tals eliten. Han hade inte mycket till gång men han gjorde allting på helt rätt sätt och kan premieras högt, även om det här är i dressyr o du pratade om hoppning.
Finns ju massvis med mindre d-ponnier som tävlar och har stora framgångar, har inte hört en enda beklaga sig över att ponnyn e för liten!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Jo, men det ar ju annorlunda att tavla dressyr och hoppning. I hoppningen ar det helt olika hojder och avstand i de olika kategorierna, vilket gor att en mindre ponny inte har samma chans att konkurera med de storre pa samma vis - vanligtvis.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

ramonarunds skrev:
Ni har en c-ponny!!
Aven om ponnyn matte 143 cm, sa far du latt ner de cm om du tar av skorna och verkar ner ponnyns hovar lite grann.

Det finns manga bra sma ponnier som tavlar med de storre, men du gor ju inte din ponny en tjanst genom att fraga den att arbeta som en storre ponny.
Ni har kopt en c-ponny!!
Tyvär är hon skolös redan nu.Brukar det vara lätt att mäta ner någon cm?
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Breccia_ skrev:
Min ponny har ruskigt hög manke och ligger på 145 på den men är c-ponny i kroppen. Innan han kom till mig har han gått massor med höga klasser i dressyr, FEI med vinster o placeringar mot hela 90-tals eliten. Han hade inte mycket till gång men han gjorde allting på helt rätt sätt och kan premieras högt, även om det här är i dressyr o du pratade om hoppning.
Finns ju massvis med mindre d-ponnier som tävlar och har stora framgångar, har inte hört en enda beklaga sig över att ponnyn e för liten!
Det kan bli lite tufft i hoppning för henne.För det första har hon inte tävlat förrut,vad vi vet iallafall.Vi ska prova ,hon kan ju vara en klippa och vändbar i kurvorna är hon nog...................
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

ramonarunds skrev:
Jo, men det ar ju annorlunda att tavla dressyr och hoppning. I hoppningen ar det helt olika hojder och avstand i de olika kategorierna, vilket gor att en mindre ponny inte har samma chans att konkurera med de storre pa samma vis - vanligtvis.
precis vad jag tänkt på,det kan bli lite svårt....
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Tror inte att de få millimetrarna skulle vara så svåra att mäta ner.
Har själv aldrig använt mig av några metoder för att mäta ner
men många rider hästen ganska hårt 1 vecka innan mätning och dessutom kan man ju slå på en travsko som ska vara (vet inte om den är det) hälften så tjock som vanlig sko och ändå dra bort 1 cm för skon.

Om ni köpte ponnyn i tävlingssyfte och ville från brjan ha en stor d-ponny så kanske 143 cm är lite i minsta laget också?
Självklart så kan ponnyn ha dubelt så stor kapacitet för höjderna mot vad en större har, dessutom är den ju vändbarare.(i regel)
Men att mäta ner till maxad c borde ju gå bra och om inte annat öka försäljningsvärdet på den när/om den ska säljas. :smirk:
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

När vi provred sa ägaren att hon var 145cm.Hon känns större att rida för hon är väldigt bred över ryggen.Ibland ser hon ut som D-ponny men ibland som c,jättelurigt..........men det är en cool ponny man blir väldigt lätt förtjust i henne.Sen är hon pigg som 17 att rida,så hon är en rolig ponny att rida.Vi hittade ingen annan ponny som dottern fastnade för..........
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

I vårat stall så är det en D ponny som är 140,5 och den tävlar i MSV hoppning med placeringar och vinster :)
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Då förstår jag!:idea:
Tyckte att ditt inlägg framgick klart och tydligt att det var en tävlingshäst och då letar man ju normalt efter hästar mellan 145 och 148 cm...
Men jag vet flera små d-ponnyer som är hur duktiga som helst på tävlingsbanan och slår lätt de stora "jättarna".
Har hästen dessutom stort steg så underlättar det ganska mycket.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

jo absolut, men jag har inte träffat någon med en liten d-ponny (vilket de flesta jag känner har) som klagat över sådant. ingen har fått problem av det. kan ponnyn hoppa så kan den lixom ;) det är iaf min uppfattning! :)
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

*Mario Marino var 143cm han gick på 90talet EM med malin parmler om jag inte minns fel, en jätteduktig ponny. Han hade aldrig problem med avstånden.
*Min fd D-ponny var 144(146,5 på pappret men vi kontrollmätte honom) jag red mvsB hoppning och FT och det var aldrig några problem med avstånd där heller.
*Sen så kan man ju nämna Jolly Roger också som har gått två EM i FT bland Dponnysar trots att han bara är 140cm själv och de flesta där är över 145.

Hur fungerar det för storhästarna? där kan man snacka om skillnad på storleken även i de största klasserna skiljer det minst 15cm i mkh på en del hästar utan att någon häst har problem...

Det man ska tänka på om man köper en mindre häst det är att den har en bra galopp, har den en kort galopp blir det svårare men inte omöjligt. vet ett litet flb på 160 med symaskinsteg som hoppar 140 banor utan större problem. Sen behövs en del mod och kapacitet men det behöver alla hästar, och som någon sa mindre hästar är oftast mer vändbara ;)
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

*lånar knappis*

Sen har mycket av hoppandet att göra med hur hästen är.
Hindren känns väldigt mycket lägre på en ärlig liten häst som lätt hoppar allt än vad de gör på en stor häst som är tveksam.

Det jag letar efter när jag ser en hopphäst är inte höjden utan "ögat", en häst med riktiga bushästögon som bara vill iväg och hoppa och vänder på en femöring och KAN hoppa.
Det blir inte lika kul i längden med en försiktig häst som hellre travar än galopperar över hindrena och hoppar ok, men tar sig över bara pga sin höjd...
Men det är jag det, fartdåre och höjdhoppare på hemmaplan. :D :devil:
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

-Stella- skrev:
I vårat stall så är det en D ponny som är 140,5 och den tävlar i MSV hoppning med placeringar och vinster :)
va,kul att höra :banana:
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Ni kommer troligtvis få ner den till c-ponny. se till att ha den nyskodd och ridit den före mätning så ska den nog bli c-ponny ska du se :smirk: annars så tror jag att den kommer klara sig alldeles utmärkt bland d-ponnysar också om ponnyn hoppar väl...
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

En kompis till mig lyckades mäta ner sin STORHÄST till d- ponny på 1,47 cm. Hon slutade rida honom 4 månader innan mätning och natten före fick han inget vatten, låter grymt jag vet! Men men.. kanske nått att funderar över!

hare bra
/ Sara
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Är inte Queen som vann EM-guld i hoppning 98 (?) bara 142 cm eller något sådant? Stor är hon iaf inte, men klipper hinder höga som hus. Hon deltog ju i EM förra året (?), och då låg väl hindrena på närmare 140 cm. Min f.d ponny var för övrigt bara 143 cm, med hög manke, och hoppade lätt LA-banor.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Kan ge ett till ex. På små ponnyer som hoppar högt min foderponny hoppade 130 när han själv var 128 så visst kan Små ponnyer vara duktigare än stora :banana:
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 478
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 505
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp