Bukefalos 28 år!

Tävla med liten D-ponny

Sv: Tävla med liten D-ponny

En fråga bara till dig Kissing Spine, går din häst 1.40 nu när det är ponny??? Jag menar, du säger att den inte skulle kunna gå 1.50 som stor häst, men då borde den ju kunna gå motsvarande klass för ponny, d v s 1.40?? Eller....???
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Nej, det gör han inte. han har inte den kapaciten och dessutom är han bara 7 år. Vad jag menade var att det inte finns en CHANS att han kan tävla hoppning med de stora hästarna. Även de duktigaste ponnyerna som går 1.40 banor har heller ingen chans att hoppa de klasserna i stor häst. Usch vad jag är vimsig :crazy:.

Men om man jämför en riktigt duktig d-ponny och en riktigt duktig storhäst så kan ju de aldrig tävla emot varandra, både höjd och avstånd blir fel. Så om min medelbra hoppponny blir storhäst kommer han inte kunna tävla bland dem och lyckas. Säg att han ex. har kap. för en L:A, det är ju inget för en storhäst. Blä vad virrigt!
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Ok nu kommer massor med folk säga emot mig och bli förbannade det är jag övertygad om... Den är över c-ponny mått därför är det en D-ponny... det finns gränser för att det ska finnas... om alla ska tänja på gränserna ska vi väl inte ha några :confused: ... i såfall kan man ju likagärna säga att en häst på 160 cm inte har en chans mot hästar på 175 men det stämmer ju inte...
Att verka ner och inte ge vatten å allt vad de nu gör för att mäta ner ponnies är rätt och slätt djurplågeri :mad: ... klart att den klarar sig lika bra mot större D-ponnies... Den kan ju helt enkelt vara lite lättare att vända tex :idea: ...

/ Zatan
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Har för mig att de ändrat de internationella reglerna så att de nu ligger på samma som i Sverige. Vet att det fanns C-ponnyer som förut inte fick gå internationellt men som numera får göra det. Beträffande Jolly Roger så finns det väl ingen regel som säger att endast Kat I ponnyer får gå EM, och han gick ju som D-ponny på kvaltävlingarna.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Det är oftast inget problem att ha en liten ponny...mer än när du komer upp i lite högre klasser och börjar tävla internationellt..då krävs dte oftast en ponny av större modell särskilt i hoppning. Har ponnyn bara bra gångarter så spelar storleken ingen roll inom dressyren. Har själv en gammal D ponny som är liten...(mankhöjd145, en som en c-ponny)Han har medaljer på SM och flertalet placeringar i ponnyderbyt, så där har inte mankhöjden spelat in...
Lycka till med din ponny
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Långnos skrev:
Det är oftast inget problem att ha en liten ponny...mer än när du komer upp i lite högre klasser och börjar tävla internationellt..då krävs dte oftast en ponny av större modell särskilt i hoppning. Har ponnyn bara bra gångarter så spelar storleken ingen roll inom dressyren. Har själv en gammal D ponny som är liten...(mankhöjd145, en som en c-ponny)Han har medaljer på SM och flertalet placeringar i ponnyderbyt, så där har inte mankhöjden spelat in...
Lycka till med din ponny
Tack!! Nu hoppas bara vi på att hon ska vara frisk från sin kotledsinflammation,vi ska in till kliniken i morgon på återbesök.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Nu har vi slutmätt vår ponny.Hon var c-ponny utan att vi försökt fuska på något sätt.Förresten går det inte att fuska när man slutmäter en ponny,inte här iallafall,dom var väldigt nogranna och mätte tillomed skorna på vår ponny.Dom som får ner sina hästar flera cm,hur gör dom.Att rida hästen innan kan ju inte sänka manken så mkt,eller? Hon var 139,8 så det känns ju kanon.Men en sak är konstigt många ponnysar som tävlar är större än vår och hon är ju maxad.Jag bryr mig inte så mycket om andra bara jag är ärlig så känner jag mig ok.Så snart ska vi göra vår första tävling.... :rofl: undefined
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Fullblod skrev:
Ok nu kommer massor med folk säga emot mig och bli förbannade det är jag övertygad om... Den är över c-ponny mått därför är det en D-ponny... det finns gränser för att det ska finnas... om alla ska tänja på gränserna ska vi väl inte ha några :confused: ... i såfall kan man ju likagärna säga att en häst på 160 cm inte har en chans mot hästar på 175 men det stämmer ju inte...
Att verka ner och inte ge vatten å allt vad de nu gör för att mäta ner ponnies är rätt och slätt djurplågeri :mad: ... klart att den klarar sig lika bra mot större D-ponnies... Den kan ju helt enkelt vara lite lättare att vända tex :idea: ...

/ Zatan

Tack en av de första vettiga åsikterna i en här tråden :bow: , jag håller fullständigt med och jag förstår inte heller varför en 140,5 ponny skulle ha det svårare mot en 148 ponny än vad 160 har mot 175 häst??
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

*knapplån*


Det är inte storleken på ponnyn som ger den problem med avstånden. Det är hur stor ponnyns galopp är.

Jag red en maxad D-ponny upp till LA hoppning. Han har inte mycket till galopp och vi fick ofta strul i kombinationer för att det var långt för honom, medan min kompis ponny på 1,44 cm lätt hoppar de avstånden.

Om inte ponnyn är slutmätt så är det trots allt mätmannen som avgör om ponnyn blir C eller D-ponny. Är inte ponnyn i mätbart skick vid mätningen märker förhoppningsvis veterinären det då som ska vara på plats.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

trazel skrev:
*knapplån*


Det är inte storleken på ponnyn som ger den problem med avstånden. Det är hur stor ponnyns galopp är.

Jag red en maxad D-ponny upp till LA hoppning. Han har inte mycket till galopp och vi fick ofta strul i kombinationer för att det var långt för honom, medan min kompis ponny på 1,44 cm lätt hoppar de avstånden.

Det har du helt rätt i, för flera år sedan red och tränade jag en C-ponny inte ens en maxad sådan, hon hade en enorm galopp så vi hade inga som helst problem att träna med storhästarna som en del var över 170, jag var "överårig" så jag red bara ett par klubbtävlingar på henne bland storhästarna upp tom 1.10 och hade inte heller där några som helst problem med avstånden.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

om du ska mäta ner henne till c ponney eller inte.. jag tycker att du ska kolla vilket avstånd som passar ponnyn bäst i hoppningen.. passar D ponny avstånd bättre för den kan du ju lika gära ha den som Dponny eller hur? och fungerar Cponny avstånd bättre än d ponny avstånden, så borde du ha henne som c ponny tycker jag! om du har mätat henne till 140,3 är det absolut inga problem att få ner henne till c ponny om ni skulle vilja ha en henne som det, far du bara ut och rider hästen ganska trött så borde det inte vara något probelm...!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med liten D-ponny

Nej tack JAG vill INTE ha en C-ponny och ingen D-ponny heller för den delen ;)
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Är den bara 140,3 tycker jag att du ska försöka mäta den som c-ponny. Men ex. på bra små d-ponnyer är ju Queen & Morning Glory. Båda två har ju vinster i MSV A, och Queen har ju mästerskapsmedalj både nationellt och internationellt.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

jag har en d-ponny på 143cm.
hon är väldigt liten hela hon, ser jätteliten ut om man jämför med många andra d-ponnyer på tävlingar. (några är nog dock lite över d-ponny mått skulle jag tro) :smirk:
jag tävlar inga höga klasser utan bara upp till LB.
det är ju lite tråkit att vi hoppar 10 cm högre än c-ponnyer när hon "bara" är 3cm över c-ponny mått, men jag har inte ont av att hon är liten d, hade hon vart c skulle jag inte kunna tävla henne längre :( oxå handlar det ju inte bara om höjden utan om viljan..
Hade inte en tanke på att försöka mäta ner henne till c-ponny då jag tycker sånt är så dåligt, har man köpt en liten d så har man köpt en d-ponny och inte en stor c. höjden får man väl kontrollera innan man köper ponnyn iså fall om man absolut måste ha en maxad.
(iof. svårt att veta om man köper ungponny) oxå är det ju många som säger att ponnyn är högre än vad den igentligen är när dom ska sälja den. (så var det även för mig) men då kan man ju kanske mäta ponnyn innan man köper den om man är osäker??????
sen är det ju skillnad på centimeter och millimeter.
Men om man ser det så här: om alla vill ha så maxade ponnyer som möjligt och tillochmed mäter ner flera centimeter, så är ju tex en d-ponny på runt 145 oxå ganska liten om man jämför med nermätta hästar som igentligen är runt 152-153 cm kanske???, fast tävlas som ponnyer. då blir det ju ingen "riktig" d-ponnyklass. och då är det ju inte så kul att komma med sin lilla d-ponny som är strax över c-ponnymåttet.
men jag trivs utmärkt med att ha en liten d, hon vinner inte mkt tid i omhoppningar genom stor galopp men är grym på att svänga med sin lilla kropp :D


lycka till med den nya ponnyn då :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med liten D-ponny

Min D-ponny som jag hade förut hoppade 165cm på höjdhopps tävling på strömsholm, han va 144 cm hög...
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

145?! När den vann debuten i MSV A med Matilda Fogelquist tror jag att det stod i artikeln Ridsport skrev att hästen var 143 cm. Men jag kanske har tappat bort två cm? Jaja, hursomhelst, den är knappast den största ponny som vunnit MSV A iaf ;)
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

Vi har en D-ponny som är 143,6 cm med underbar galopp och hon står sig väl i konkurrensen mot "jättarna"

Om jag inte fattat helt fel så kan man idag göra kontrollmätningar om ponnyn är slutmätt från 2004. Då är det ju ej så kul om den är nedmätt.
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

noris96 skrev:
Vi kommer inte att göra ngt speciellt för att mäta ner henne förrutom att hon ska vara nyverkad,är hon D-ponny så är hon,då är det inte ngt att göra åt.Men visar det sig att hon är 140,3 och hon blir d-ponny så ,tja inte mkt att göra åt,men lite synd är det då.Men hon är samma underbara ponny iallafall

Vad härligt att ni har den inställningen... :bow:
 
Sv: Tävla med liten D-ponny

bapro skrev:
Vad härligt att ni har den inställningen... :bow:
nu var det ju som så att hon var c-ponny(139,8) .Så nu kan vi rida/tävla och det med gott samvete :banana:
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 455
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 496
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp