Tävla unghäst...

W

Warmia

Får jag starta min 3 åring till hösten i små clear round hoppningar. Innan hon fyllt 4år? Nu menar jag inga riktiga tävlingar utan mest sånna här träningshoppningar med bom på marken och 30cm hoppningar mest för miljöträningens skull! Det blir ju klubbstatus på träningstävlingarna.
 
Sv: Tävla unghäst...

Får och får, men det finns ju en anledning till att "tävlings åldern" är satt till minst 4 år. Varför så bråttom? Du hinner med alla kval till unghästcahmpionat mm iaf, som alla andra.
 
Sv: Tävla unghäst...

Jag har egentligen inte bråttom......
Men jag tycker det är många som rider sina 3 åringar och då undrar jag vad det kan göra för skada att åka till ett ridhus och under 2 minuter trava över bommar som ligger på marken. Jag förstår att dom har satt en ålders gräns för annars skulle nog en hel del starta sina 3 åringar i större tävlingar än bomar på marken.....
Jag såg bara möjligheten att få en unghäst som kommer att vara van att få komma ut när jag sedan ska börja tävla dom riktiga unghästklasserna. Dock har jag inga planer att starta nått cham. mm.
Jag är ingen stjärna så jag kan ha helt fel i denna frågan.....
 
Sv: Tävla unghäst...

Jag brukar ta ut 3-åringarna(både mina egna o Pooh´s) på hösten och hoppa banor på 50-60 cm, detta just för att de ska få komma ut och tidigt lära sig att tex gå in ensam i ett ridhus och hoppa flera hinder i följd. Självklart är det enkla "snälla" banor men detta har fungerat mycket bra med alla hästar jag gjort så med. Självklart måste man känna av hästen hur mogen den är, men mina unghästar får redan från början lära sig att gå över bommar när de får ryttare på ryggen så hoppningen har aldrig varit problem för dem!
 
Sv: Tävla unghäst...

Nu har inte jag en så ung häst. (15 år e hon :smirk: )
Men jag tror att du kan tävla på l:d i alla fall,...
Lycka till!
 
Sv: Tävla unghäst...

Tycker det är jättebra att unghästarna får lite rutin... Åker man ut 3-4 gånger på hösten så har de ju fått lite koll på läget till man ska ut nästa år. Vet inte om du bara satsar på hoppning, men i vilket fall kan man ju rida nån clearround dressyr också/istället!
 
Sv: Tävla unghäst...

Detta låter ju jättebra men FÅR jag ta med min 3 åring ut och tävla på klubb och cm hoppningar?
 
Sv: Tävla unghäst...

på klubbtävling är det klubben som bestämmer.......så du får fråga där
 
Sv: Tävla unghäst...

En tjej med en treåring var med på ett km i dressyr och träningstävlade förut. Men det där kanske är individuellt för just klubben.
 
Sv: Tävla unghäst...

Jag skulle ALDRIG åka ut med min trårin gså tidigt du sk avänta minst 1 år, fast det beror ju på hur länge du vill att din häst sk ahålla, jag har en fyraåring som jag inte ens har börjat hoppa in och jag har planerat in min första tävling 3 sept. Ta det lungt med din unghäst ha inte så bråttom med den, risk för pålagringar och ryggskador, dessutom så sk aman inte rida sin 3 åring mer än max 3 ggr och man kan börja rida varje dag i veckan när dom är6 7 år
 
Sv: Tävla unghäst...

Visst ska man vara försiktig....
Men tror du att det skadar hästen mer om det ligger en bom på marken som hästen kan trava över eller ev skritta över??? Det kan inte skada mer än att trava hästen ute i skogen och hästen får lyfta på hovarna för att det ligger en liten kvist eller sten i vägen. Jag pratar fortfarande om att trava/skritta över ca 7bommar på marken under ca 3 min.....
Sedan var ju detta bara en tanke då min 3 åring bara har haft sadel på sig 3 ggr än!!!
 
Sv: Tävla unghäst...

Men hon kan väl egentligen åka till ett ridhus och trava över bommar lika gärna som att rida den en gång hemma? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp