Tävling 2015

Texaz

Trådstartare
Hur ser det ut för er i år? Några tävlingar på G? Nya mål?

Säsongen drar igång och det är lika kul varje år :)

Mina klubbkompisar är på Blueberry Cup i morgon, själva står vi i igångsättningsfasen:o

Planen är att debutera hos DWR/RRKW i juni, satsar allt på Agria Western Cup:up: Några förväntningar har jag inte (och kan inte ha!), men kul att delta och räkna poäng:D

Hur ser er säsong ut???
 
Första riktiga tävlingen var igår. Gick kanonbra!
Tvåa i trail. Första gången med fast grind (och det gick inte så bra ;)). Gick lite för fort, pigg ponny!
Femma i ranch riding. Det var mer vår grej! Ska jobba lite mer på tempoväxlingar (neråt, inte uppåt!) och flygande byten så kan det nog bli vår gren.

Dq i reining. Fick totalt hjärnsläpp och gjorde rollback åt fel håll. Kom på det halvvägs in, och då var det ju för sent. Men hade jag bara gjort rätt hade vi fått bra poäng :) Ponny skötte sej fint! Behöver jobba lite mer med spinen, hon tänker lite väl mycket bakåt ibland.

Nu har vi nog inga mer tävlingar inplanerade tror jag.. Har i och för sig inte letat heller. Det är lite för mycket annat som måste göras så det är planer nästan varje helg känns det som.
 
Var iväg på Blueberry igår! Startade endast D klasser. Provade på Trail o Ranch Trail för första gången.
Femma i Trail, bom i slag o studsig häst som älskar att byta galopp och erbjuder sig mer än gärna på fler sånna än matte bett om
sjua-tia nånting i Ranch Trail, häst TRÖTT efter att stått still o väntat LÄNGE. Släppte grinden tre ggr! för at thon kaxade och ville inte vara med, detta trotts att stelgrind är hennes favorit jämfört med repgrind :grin: + i den klassen var att hon var så off att hon inte reagerade på lasson som hon annars är lite rädd för o stod som ett ljus i groundtien där jag förväntade mig att hon skulle krypa iväg :D
Sen kort lunch - på väg sen mot Pleasure så skrapar Syria till nosen mot benet o tränset går sönder! :nailbiting::arghh: Tur jag hade en backup med stång på - hitta en kniv, lossa skruvarna för att snabbt byta bett – hinner inte spänna tränset o går in i Pleasuren o hoppas på det bästa. Men nej. I galoppen så rider nån om mig som Syria inte tyckte om o drar bak öronen = tränser åker bak! Syria blir jättesur o flänger massor med huvudet, jag lyckas putta fram det utan att domaren ser men Syria är fortfarande arg på örat, men domaren väder sig igen o vi kan rätta till det helt ordentligt o sen försöka samla ihop sura Syria… Blev en femte placering – kunde alltså blitt bättre :/
Sen Horsemanship red vi ett fint mönster men tabbade med fel galopp o ett byte i railworken - sexa
Western ridig så var Syria trött. Men vi fick en finfin runda där hon inte orkade göra annat är vad som bads av henne och vi VANN! :bump: Kul ärevarv med lite gas och massa roliga byten och sen ett jättehopp över bommen som låg kvar :) Mkt nöjd o ser fram emot Open Doors nu på lördag.

Sen är väl planerna här oxå att åka på Agria Western Cups alla tre tävlingar o sen så mkt som möjlig härikring vilket jag fick till ungefär 10 tävlingar :)
FÅtt ett par bilder utav en klubbkompis man som fotade o bjussar på två här :)
11143599_10205661795957790_2296517949176797869_o.jpg

10477257_10205661797317824_1363501286691851626_o.jpg
 
Var på Blueberry cup jag med. Startade Showmanship at halter och trail at hand med min treåring. Det var första gången vi startade showmanship och vi knep en femteplats. I trailen hamnade vi på tredjeplats efter att jag klantat till det på två hinder och Macha valde att hoppa studs genom jogbommarna varpå jag började skratta mitt framför domaren. :D
Sammanfattningsvis är jag helnöjd och jättestolt över min häst.
 
Var iväg på Blueberry igår! Startade endast D klasser. Provade på Trail o Ranch Trail för första gången.
Femma i Trail, bom i slag o studsig häst som älskar att byta galopp och erbjuder sig mer än gärna på fler sånna än matte bett om
sjua-tia nånting i Ranch Trail, häst TRÖTT efter att stått still o väntat LÄNGE. Släppte grinden tre ggr! för at thon kaxade och ville inte vara med, detta trotts att stelgrind är hennes favorit jämfört med repgrind :grin: + i den klassen var att hon var så off att hon inte reagerade på lasson som hon annars är lite rädd för o stod som ett ljus i groundtien där jag förväntade mig att hon skulle krypa iväg :D
Sen kort lunch - på väg sen mot Pleasure så skrapar Syria till nosen mot benet o tränset går sönder! :nailbiting::arghh: Tur jag hade en backup med stång på - hitta en kniv, lossa skruvarna för att snabbt byta bett – hinner inte spänna tränset o går in i Pleasuren o hoppas på det bästa. Men nej. I galoppen så rider nån om mig som Syria inte tyckte om o drar bak öronen = tränser åker bak! Syria blir jättesur o flänger massor med huvudet, jag lyckas putta fram det utan att domaren ser men Syria är fortfarande arg på örat, men domaren väder sig igen o vi kan rätta till det helt ordentligt o sen försöka samla ihop sura Syria… Blev en femte placering – kunde alltså blitt bättre :/
Sen Horsemanship red vi ett fint mönster men tabbade med fel galopp o ett byte i railworken - sexa
Western ridig så var Syria trött. Men vi fick en finfin runda där hon inte orkade göra annat är vad som bads av henne och vi VANN! :bump: Kul ärevarv med lite gas och massa roliga byten och sen ett jättehopp över bommen som låg kvar :) Mkt nöjd o ser fram emot Open Doors nu på lördag.

Sen är väl planerna här oxå att åka på Agria Western Cups alla tre tävlingar o sen så mkt som möjlig härikring vilket jag fick till ungefär 10 tävlingar :)
FÅtt ett par bilder utav en klubbkompis man som fotade o bjussar på två här :)
11143599_10205661795957790_2296517949176797869_o.jpg

10477257_10205661797317824_1363501286691851626_o.jpg
Ah, nu tror jag att jag vet vem du är ;-) Klubbkompisen känner jag igen!!
De andra i klubben kom visst inte ens till start...

KUL att det gick så bra!:)
 
@Texaz Nämen! Jasså, känner mig som "Apan" nu. Vem är du?
Nej jätte trist vi inte blev fler från klubben. En transportolycka :eek: som vist gick bra, men vet inte mer o sen ett envist sto som inte ville åka :meh:
Hoppas de kommer iväg nästa gång.

Jätte kul! Taggad inför Lördag o sen skickade jag precis iväg anmälning till Strängnäs 9 maj. Fick blodad tand på Trailen så blir samma klasser som i söndags då med :D
 
Var iväg på Open Doors (Stockholms western ryttare) i lördags med presation långt över förväntan och placeringar som jag är riktigt nöjd med! :)
Trotts det var öppen klass så fick vi lite placeringar. Mest bummed över att jag glömde bort mönstret i WH och sabbade nått som annars hade blivit en andra placering (red på fel sida om en kona). Men en gul i Ranch Trail och en blåi Ranch Horse Riding :)

Nu ska vi prova in hoppsadel :o:D:laugh: o sen ladda upp inför fem klasser i Strängnäs den 9 maj. Några fler som ska dit?
 
Har idag anmält mig till första tävlingen på två år:p
Blir Dala Western Games i juni, tog trail, ranch trail och ranch riding :) Nu gäller det bara att träna på:bump:
 
Första riktiga tävlingen var igår. Gick kanonbra!
Tvåa i trail. Första gången med fast grind (och det gick inte så bra ;)). Gick lite för fort, pigg ponny!
Femma i ranch riding. Det var mer vår grej! Ska jobba lite mer på tempoväxlingar (neråt, inte uppåt!) och flygande byten så kan det nog bli vår gren.

Dq i reining. Fick totalt hjärnsläpp och gjorde rollback åt fel håll. Kom på det halvvägs in, och då var det ju för sent. Men hade jag bara gjort rätt hade vi fått bra poäng :) Ponny skötte sej fint! Behöver jobba lite mer med spinen, hon tänker lite väl mycket bakåt ibland.

Nu har vi nog inga mer tävlingar inplanerade tror jag.. Har i och för sig inte letat heller. Det är lite för mycket annat som måste göras så det är planer nästan varje helg känns det som.

Jag som satt på första parkett tyckte att din tävlingsdag var den bästa hittills, och jag har ju följt er ett tag nu ;-)
Du ska ju självklart vara med när SWR har tvådagars på Abrahamstorp 6-7/6!!!!!!
 
Har väl haft funderingar att starta någon mindre tävling innan Nationals på Axvall, men min drummel till valack ser ju till att gå omkull och hålla på, så just nu är det bara rehabträning....Men jag hoppas naturligtvis kunna vara med på nåt!

Tänkte även ta ut och visa min 2-åring i lite handklasser. Ett sto efter Fiftys Katrina och SmarTeddyBlackburn
 
Jag som satt på första parkett tyckte att din tävlingsdag var den bästa hittills, och jag har ju följt er ett tag nu ;-)
Du ska ju självklart vara med när SWR har tvådagars på Abrahamstorp 6-7/6!!!!!!

Haha, fick fundera en stund men nu kopplade jag ;)
Ja jag sitter och funderar på om jag ska komma som funktionär eller om jag ska tävla. Jag får klura ett tag tid, har ju lite tid på mig.
 
Var för 1½ vecka sen iväg på Strängnäsbyggdens tävling i Strängnäs.
Trotts Syria är lite emot nått just nu och skakar på huvudet i tid och tid så kändes det som en riktigt bra dag (trots hon fick vila valborg -torsdag o reds iomd två dar innan tävlingen bara), provade att starta i vårat vardagsträns, samt även ta bort örondelen men icke..
Men jag är sjukt nöjd ändå!
Etta av 13 i Trail D:love: , trea i Ranch Trail D, diskad från en poängmässigt andra placering då det vist inte var godkänt m rakt slätt tränbett :eek::confused: :meh:. Fyra av typ tio i Riding D o näst sist (4/5) i Pleasure D som inte är vår starka gren då Syria tjurar mot andra hästar men vi behöver öva men detta var även min första start på stång.

11168519_10153034256146461_6900639108556080514_n.jpg

11255834_10153034256251461_7748486297650970002_n.jpg

11141312_10153034256356461_274978326568871835_n.jpg

Laddar nu inför tävling i Lövåsen på nationaldagen!
 
Var för 1½ vecka sen iväg på Strängnäsbyggdens tävling i Strängnäs.
Trotts Syria är lite emot nått just nu och skakar på huvudet i tid och tid så kändes det som en riktigt bra dag (trots hon fick vila valborg -torsdag o reds iomd två dar innan tävlingen bara), provade att starta i vårat vardagsträns, samt även ta bort örondelen men icke..
Men jag är sjukt nöjd ändå!
Etta av 13 i Trail D:love: , trea i Ranch Trail D, diskad från en poängmässigt andra placering då det vist inte var godkänt m rakt slätt tränbett :eek::confused: :meh:. Fyra av typ tio i Riding D o näst sist (4/5) i Pleasure D som inte är vår starka gren då Syria tjurar mot andra hästar men vi behöver öva men detta var även min första start på stång.

11168519_10153034256146461_6900639108556080514_n.jpg

11255834_10153034256251461_7748486297650970002_n.jpg

11141312_10153034256356461_274978326568871835_n.jpg

Laddar nu inför tävling i Lövåsen på nationaldagen!

Vi var också där och red WP, WR, WH och reining på D-nivå:) min häst var rädd för den stora nordsvensken i WP och WH! Ha ha, men hon behöver också träna på klasser ihop med andra hästar. Men jag var nöjd för hon har aldrig varit så lugn tidigare ihop med andra.
 
Här blir det nog inget tävlade på ett tag.. Har knappt ridit nånting i maj och ekonomin är så slutkörd att det nästan börjar lukta om den.. Behöver lösa medlemskap/licens/vaddetnuärsomkrävs för att kunna vara med på typ Axvall och det har jag inte råd med just nu :wtf:
Blir kanske en start 6-7 juni på SWRs tävling, har inte bestämt vilken gren än, men sen får jag nog avvakta ett tag med tävlandet. Vill ju åka och träna med, var aslänge sen sist!
 
Årets tävlingsdebut avklarad:D
Och ja, det gick åt skogen:p Grinden i trailen skramlade och var visst JÄTTEFARLIG, så den tog vi oss aldrig igenom.... I ranch trailen lyckades jag iaf få honom att stå still bredvid den;)
Bortsett från det så är jag skapligt nöjd med tanke på hur lite vi tränat, och ryggningarna gick iaf halvskapligt.
Testade även ranch riding där domaren kallade fram samtliga ekipage och förklarade att vi nog inte förstått hur den skulle ridas:o, men jag tror grenen i framtiden kommer att passa oss skapligt!
Nästa start blir ev om en månad, beror lite på hur höskörden ligger till...
Ja och så träffade jag ju på min nya klubbkompis @busigdemon som gjorde desto bättre ritter :up:
 
Årets tävlingsdebut avklarad:D
Och ja, det gick åt skogen:p Grinden i trailen skramlade och var visst JÄTTEFARLIG, så den tog vi oss aldrig igenom.... I ranch trailen lyckades jag iaf få honom att stå still bredvid den;)
Bortsett från det så är jag skapligt nöjd med tanke på hur lite vi tränat, och ryggningarna gick iaf halvskapligt.
Testade även ranch riding där domaren kallade fram samtliga ekipage och förklarade att vi nog inte förstått hur den skulle ridas:o, men jag tror grenen i framtiden kommer att passa oss skapligt!
Nästa start blir ev om en månad, beror lite på hur höskörden ligger till...
Ja och så träffade jag ju på min nya klubbkompis @busigdemon som gjorde desto bättre ritter :up:


Vad sa Stina som Ranch Ridingen då? Försökte lyssna lite men orden blåste bort.
Tyckte ni skötte er fint, som du sa iom att ni hinnit träna lite lite oxå. Sen första tävlingen på säsongen kan ju vara lite ringrosting både för hästen och mattens nerver ;)
Mina nerver var ju helt slutkörda iom de dubbla transportolyckorna på vägen upp.

Själv förstod inte min häst att grinden var farlig, MEN den där höga korta och tvåfärgade BRON! :arghh: Men så glad hon iaf gick upp på den!
Sen provade vi på Reining vi aldrig provat förrut och knep en andra placering! :D Trea i våran gren där Syria "får" göra utfall mot alla som rider om - Pleasure - det tar sig alltså :)
Sen äntligen en första placering i Horsemanship som jag förstört åt mig själv de senaste tre gångerna! Samt en i Western Riding! Woho!
Tyvärr inga bilder då mobilen fick ligga i bilen pga det dålig vädret så om nån ser bilder så skrik gärna till :)
Så taggad på att fortsätta i den här cupen. Måste få transporten lagade dock "offert" på 6000-10000 beroende på hur illa det är. Fått tid 2 juli måste bara se till att få dit den tills dess oxå...:nailbiting:

Edit, Hittade en bild som jag tog från framridningen - finfin utsikt!
10357807_10153099687746461_210964155640611181_n.jpg
 
Ja jag är rätt nöjd på det stora hela....
Tja ranch riding går visst i princip ut på att rida i HÖGT tempo!! Hur det ser ut spelar ingen roll, det är hur HÄSTEN rör sig som värderas. T ex lättridning eller fältsits i traven, helt ok att klamra sig fast vid hornet också....
Fullt race alltså! :p
Vi blev uppmanade att kolla youtube-filmer för att se hur det ska vara, har dock inte hittat så många....

Du ligger ju riktigt bra till i Cupen nu, jätteskoj!!!:up:
 
Ja jag är rätt nöjd på det stora hela....
Tja ranch riding går visst i princip ut på att rida i HÖGT tempo!! Hur det ser ut spelar ingen roll, det är hur HÄSTEN rör sig som värderas. T ex lättridning eller fältsits i traven, helt ok att klamra sig fast vid hornet också....
Fullt race alltså! :p
Vi blev uppmanade att kolla youtube-filmer för att se hur det ska vara, har dock inte hittat så många....

Du ligger ju riktigt bra till i Cupen nu, jätteskoj!!!:up:

Kollat på lite Ranch Riding, där står det inte direkt att det ska gå så fort som möjligt. Hittade det här från AQHA, står typ att de ska gå väl frammåt i en arbetsfart och vara väl manövreringsbar
http://services2.aqha.com/iphonedev/www/sections/sectionIV/rules/464-483/465c.html
 
Kollat på lite Ranch Riding, där står det inte direkt att det ska gå så fort som möjligt. Hittade det här från AQHA, står typ att de ska gå väl frammåt i en arbetsfart och vara väl manövreringsbar
http://services2.aqha.com/iphonedev/www/sections/sectionIV/rules/464-483/465c.html
Nej kanske inte så fort som möjligt MEN den ökade traven och galoppen ska VERKLIGEN vara ökad! Tydligen en gren som passar reining och ropingryttare, samt att det ska representera de arbetsmoment i boskapsdrivning där snabba gångarter behövs...
 
Jag och en av mina damer ska rida trail och pleasure på SM:et i höst. Grymt spännande!
Tanken var också att vara med i chappen, men då får man ju också se till att anmäla sig i tid ;) Nu blir det bara träna, träna, träna för att klara ännu mer samling i galoppen så att vi är väl förberedda för eventuella snäva svängar och mycket bommar :bump:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Hur & när startar din säsong på riktigt? Mjukstartar du igång dig själv och hästen eller tar du tag ordentligt med en kick off clinic el...
2
Svar
38
· Visningar
4 793
Senast: Mollgan
·
Dressyr vet eg. inte om den här tråden ska ligga här eller någon annanstans, moderator får flytta den om den ligger helt fel. jag har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 624
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp