Bukefalos 28 år!

Tävling inget för storbröstade/tjocka?

pewa

Trådstartare
Häpp, tji fick jag!

Visst jag vet att jag inte är någon smal människa, men att jag skulle hamna "utanför" hästtävlande trodde jag inte...

Var idag och tittade på ridkavajer, men nä... inget passade. Eller kunde jag ha men den modellen var inte så kul direkt. Equipage st 44. Den satt bra runt brösten men resten... tja som exipiditen sa det ser ut som du satt på dig en kjol :o . den var insvängd och så gick nederdelen ut vääldigt.
Pikeur st 44 var ett skämt, det fattades nog 5 cm för att en skulle komma i närheten av varandra.
Jascon såg ok ut om jag stod still och inte rörde mig, men att stäcka fram händerna.... tja det blev inte charmigt.

Några tips?
Jag är rätt bredaxlad och har en i mitt tycke ganska normal bröststorlek. Mitt problem brukar vara att magen liknar en ganska måttligt gravid kvinna :banana: men det var inte problemet denna gången.

/pewa - utan kavaj

ps. okunnig i tävlandets värld undrar jag även om det skiljer sig mycket i hur ridkavajerna brukar ser ut på dressyr/hoppning. Är själv mest intresserad av dressyr och lär inte hamna högre än LB-LA.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

till en början, om du håller dig på lokala tävlingar får du tävla i klubbjacka.

Det är ju förjävligt att det inte ska finnas i alla storlekar med tanke på att det är krav på att ha det på de flesta tävlingarna *arg*. Och alla har inte råd att hålla på att specialbeställa och skräddarsy kavajer jämt.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

hon vill tävla dressyr och då måste man ha kavaj
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Ett tips är faktiskt att måttbeställa. Har själv måttbeställt en Pikeur då jag inte heller passar i normalstorlekarna... Det blir inte vansinnigt mycket dyrare än att köpa en rimligt dyr kavaj. Tror det kostade 5-600 mer men jag fick tjata på expediten om vad det skulle kosta för hon sa att det skulle bli såå dyrt.

Blev nästan irriterad för att jag inte fick göra det valet själv, alternativet hade ju varit att få skräddarsy en och det hade inte blivit billigt.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Bästa alternativen är att antingen få en kavaj uppsydd efter din figur eller sy själv om du kan!
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Hoppkavajer är ngt kortare i modellen och har oftast 2 sprund bak.
Dressyrkavajer går längre ner på låret och har ett sprund bak.


Börjes i Tingsryd har enomt stora storlekar på sina kavajer. Jag provade en 38 därifrån och den var mer som en 42:a..så där borde du kunna hitta!
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Visst är det konstigt att det inte finns bra kavajer för kvinnor, det är ju oftast vi som tävlar :smirk:
Samma med säkerhetsvästar , har man över a eller b kupa kan man glömma att få på sig en sån :crazy:
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Ja, jag skickade efter en 36a från Börjes och den satt som ett tält!!! :eek: Fick byta till en 160 och som tur var fick mina C-D-kupor plats i den ;)

M.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Jag kan rekommendera DRAKO kavajerna dom är till för dom som är lite större. Dom är bra för bredaxlade också. Jag är kär i dom kavajerna :love:
(Är själv ganska bredaxlad)
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Äsch då har du inte provat rätt modell!
jag har idag runt D+ (ammande med stora ömma bröst som läcker :o ) inga problem med ridvästen här inte. Har dragkedja fram och inställning på sidorna=så gott som figursytt. Dessutom så sitter de stadigt på plats och man behöver ingen BH :p
har min säkerhetsväst ovan på kavajen, då syns det inte hur rund man är egentligen. man kan alltid skylla på västen :D
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Man behöver inte ha kavaj på regional hoppning heller.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Ha! Det har jag aldrig fattat :p
bäst att kolla om min kavaj har ett eller två sprund (vill ju inte flänga runt & se ut som en dressyr-nisse på hoppbanorna! :rofl: )
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

haha. ja bäst att du gör det, du är väll ingen dressyrmupp heller :smirk: :D
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Har också problem med breda axlar fast liten byst. Hittade heller ingen kavaj som passade, men kollade då in herrstorlekarna där hittade jag. Kolla så får du se.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Jag har måttbeställt min kavaj, kostar ca 1000:- uppsydd och klar. Det är visserligen ngt kompispris via min systers väninna.

Men jag har samma problem, tuttarna får inte plats sen står resten ut som ett tält. Har provar en Jacson herr strl. 50 den fick jag inte ens på mig.
Men Drakos har jag inte provat.. Skulle kanske ha gjort det?

Min hööks säkerhetsväst sitter jättebra på mig, ngt knasig vid skuldrorna blir ett litet mellanrum och den åker lätt upp, men det blir nog så när man är smärre fluffig människa.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Japp jag hade rekommenderat att du hade testat DRAKO kavajerna dom är jätte bra och finns i olika färger.
jag har en svart + svart med guld + marin + vinröd.
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Det blir nog uppsydd för mig med.... Fast jag har inga känningar i sybranschen så jag har tagit mått för att sy upp en Pikeur.
Jag har dock inte fått priset ännu, men det lär bli mer än vad jag hade tänkt mig.

Några Drako har jag inte sett i affärena, hmm. Och då har jag ändå plöjt igenom alla möjliga tänkbara hästaaffärer.

Jag har provat Jacson 46 dam och den kommer jag med nöd och näppe in i. Fast tar jag fram armarna i "ridposition" så blir det ej charmiga ränder bak :-)
Den har ju dessutom två sprund bak, och se ut som en hoppmupp vill jag inte. Jag undviker ju tom att hoppa över dikena i skogen (tyvärr gör inte dock inte hästen det..)

/pewa - skall kanske ringa butiken och fråga vad som händer... det var ju trots allt i december jag var där och måttade mig.

ELLER, jo visst har jag sykunskap i närheten!!!! Svärmor arbetade ju i forntiden som skräddare! Är det någon som har ett mönster man kan utgå ifrån?
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

Jag hittade inte heller någon ridkavaj jag kunde ha då jag var på jakt för några år sedan. :(
Jag köpte en marinblå kavaj på HM, sydde sprund bak och sydde i guldknappar fram och på armarna.
Ingen kan ej ens ana att det inte är en riktig kavaj. :idea:
 
Sv: Tävling inget för storbröstade/tjocka?

de har ja missat.. mina e tvärtom..
min pikeur dressyrkavaj har 2 sprund bak o min victor hugo hoppkavaj har ett... själv föredrar ja 2 sprund för tycker d e snyggare,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp