Bukefalos 28 år!

tävlingsproblem - hjälp

Sv: tävlingsproblem - hjälp

Många har nu sagt att det är fel att göra halt framför hindren och jag håller helt med...

Jag har ridit ett par hästar som har en tendens till att rusa mot hinderna. Jag har aldrig haft tanken att göra halt framför hindret. Går det fort och man har dålig lydnad så får man se till att hinderna är så pass låga att hästen klarar det ändå. samtliga hästar som jag ridit och haft detta "problem" så har det varit att träna och traggla travhoppning. Lägga in trav bommar mellan hinder, travbommar efter hinder, lägga en volt och trava bommar. Nuvarande hästen som håller på att utbilda kapade en linje där man normalt rider på 4 galoppsprång på 2 galoppsprång bland dom första gångerna jag red honom, då kanske du kan tänka dig vilket fart han hann få upp mot hindren.... Men med mycket travhoppning och övningar på låga hinder så kan han idag 2 månader senare hoppa lugn och sansat i gallopp också :)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

får jag helt OT fråga hur det går med Fenan, om du har kvar henne? :) har inte sett dig på ett tag :)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

tack! :)

körde taktiken: låt henne gå i det tempo hon vill...

Pratade även med en gammal stallkamrat som har hoppat mycket i sina dagar i höga klasser (140, vet inte om hon hoppat högre) med flera hästar.
Tog upp det där med att göra halt framför hindet, hon tyckte att det var helt rätt.
Dels att man måste ha kontroll + att de inte lär sig att stanna, däremot sa hon att man ska ju inte swiiisshhhh bara styra bort från hindret för DET kan sätta sig...

två läger, att stanna eller icke stanna ;)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Men jag har ju redan skrivit att hon bara är så på hinder, hon kan gå hur fint som helst, å sen styr man mot hinder å så rusar hon sista stegen. HUR ska jag då kunna öva det på annat än mot just hinder?

Mycket markarbete med bommar och lydnadsövningar och galoppbommar framför hinder så hon lär sig att hon inte behöver hoppa på fart utan kan hoppa på teknik kanske kan vara något. Finns massor av bra övningar att göra. Bommarna hjälper ju henne med avstånd och rätt tempo i galoppen.
Banhoppning på lägre hinder, 70 cm typ och lägg volt istället för att göra halt?

Använd bommar i dressyrarbetet också för att känna in er och skapa förtroende. Aldrig stanna före ett hinder, volter är det som gäller. (Planera gärna en övning där ni ska lägga volt i trav mellan två hinder etc).

Lycka till!
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

tack!!! Jag har haft värsta flytet sen jag skrev den här tråden :D
Gick kalas idag med :D Hoppade kombination i 1m till å med :D
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Såg bara 1,0 rundan. Såg riktigt bra ut, pållan verkade nöjd med lite bättre tempo. Trodde ni skulle nolla så det var ju synd på stoppet, men tycker det lovar gott för framtiden:bow:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Och vilken bra tid ni fick! Bättre än flera av nollorna trots stopp. Ni blir farliga i avd A!
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

ah var ni där? Satan jag vill ju se er pålle mer!!! :mad:
hur gick det för er isf?

1m var lite surt... båda var sura fel.. men men :)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Ang halt framför hindret så håller jag med dom som säger att det inte är särskilt smart.
Däremot är halt efter hindret bra.
Rid an på och hoppa hindret, gör halt efter hindret, ju fler gånger du gör det ju snabbare kommer du att kunna göra halten och hästen inser att det inte är någon större nytta med att rusa utan lugnar sig.
Annars har du fått bra tips med volter och bomövningar!

Är du säker på att hästen verkligen rusar?
Har en herre som kan tagga till väldigt och tar tag i hindret nåt så in i norden dom sista galoppsprången, det känns som om han rusar på men när man tittar på filmen efteråt så ser det bra ut.
Fega ryttare ska visst inte ha storgalopperade hästar :angel:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

jag tror du har en poäng att det inte är rusning... hur som helst så gör hon det inte längre... å jag skulle ändå säga att det är tack vare halterna, för hon lyssnar mycket bättre! Poletten trillade ner...

nu ska vi öva öva öva under vintern å vara vassa i vår :D
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

södertälje har pay and jump den 20, södertörn rc nu på lördag den 12 bland annat. :)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Lilleman nollade 1,0 och fick ett (jättesurt) pet på 1,1. Såg jättestadig och bra ut men det blev en liten kommunikationsmiss på näst sista.

Stencool som alltid:love: Det var kanske inte riktigt så vi trott det skulle bli att tävla med unghäst.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Av vad roligt!!! Grattis!!! :)
Kommer ni till täbys pnj? jag skiter i den för jag fick plats på jönssonträning *supertaggad*


Elisha: tackar!! Stänger dock säsongen för i år, nu ska det dressyr och hopptränas i vinter!!


Det känns ändå som att det ordnade sig lite efter den där svackan... avslutade med 1st nolla och 3st 4-felare.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Vi blev jätteglada för tipset om Södertälje och provar med det. Vore ju kul att avsluta året med en nolla på 1,1:)
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 137
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 259
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 188
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp