Mooch

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av liknande dilemma? Jag vet var jag hittar alla bestämmelser, men har inte hittat svar på just denna fråga. Ska ringa och fråga men vill kolla andras erfarenheter.

Hästarna i den blivande verksamheten går på lösdrift, islandshästar upp till 135cm. Själva verksamheten med hästarna sker mestadels utomhus på ridbana. Men en del kan ske inomhus - rykta, pyssla, göra i ordning.

För verksamheten finns ett perfekt litet stall att hyra. Stallet skulle användas till att ta emot kunder, för sadelkammare och dylikt, utöver de få stunder verksamheten med häst sker inomhus.

Men takhöjden i det lilla stallet är ca 2,20 och med strö blir den lägre. Kan man ändå få stallet godkänt för verksamheten? Jag vill ju ändå ha möjligheten att ha hästarna i boxarna i samband med kundbesöken, inte bara binda upp dem i gången.

Det är en gammal byggnad på en gård med k-märkta hus, kan man få dispens angående t.ex. takhöjd i sådana fall? Det allra bästa vore ju om stallet godkändes helt så att hästarna faktiskt kunde stå inne någon natt om det behövs.
 
Sv: Takhöjd

Ett par tillägg: Ventilationen verkar vara god i stallet, men det är svårt att veta säkert då det står tomt och inte har använts på flera år.

Finns tillgång till sjukbox i större stall på gården.
 
Sv: Takhöjd

220 cm är ju godkänt för så små hästar.
 
Sv: Takhöjd

Takhöjden kan du räkna ut såhär: 1,5 x mankhöjd, den får dock vara lägst 2.20.

Så takhöjden i ditt stall räcker till för islandshästar i den storleken.

Alla bestämmelser för mått för stall, finns på adressen
www.djurskyddsmyndigheten.se för nedladdning eller att beställa hem, en jättelämplig liten broschyr.
 
Sv: Takhöjd

lånar knappen.

Provade min länk och upptäckte att den inte fungerade.
Var inte meningen:crazy:

Men broschyren går att beställa från Djurskyddsmyndigheten i Skara
Box 80
532 21 Skara
tfn 0511-27400
 
Sv: Takhöjd

Någon som har erfarenheter av liknande dilemma? Jag vet var jag hittar alla bestämmelser, men har inte hittat svar på just denna fråga. Ska ringa och fråga men vill kolla andras erfarenheter.

Hästarna i den blivande verksamheten går på lösdrift, islandshästar upp till 135cm. Själva verksamheten med hästarna sker mestadels utomhus på ridbana. Men en del kan ske inomhus - rykta, pyssla, göra i ordning.

För verksamheten finns ett perfekt litet stall att hyra. Stallet skulle användas till att ta emot kunder, för sadelkammare och dylikt, utöver de få stunder verksamheten med häst sker inomhus.

Men takhöjden i det lilla stallet är ca 2,20 och med strö blir den lägre. Kan man ändå få stallet godkänt för verksamheten? Jag vill ju ändå ha möjligheten att ha hästarna i boxarna i samband med kundbesöken, inte bara binda upp dem i gången.

Det är en gammal byggnad på en gård med k-märkta hus, kan man få dispens angående t.ex. takhöjd i sådana fall? Det allra bästa vore ju om stallet godkändes helt så att hästarna faktiskt kunde stå inne någon natt om det behövs.
Du tänker helt rätt. det är från där hästen står som det ska vara 2,20, dvs från bädden till lägsta punkt i taket (bjälke oftast då). Dispens söker du hos Jordbruksverket. Men tänk verkligen ordentligt på ventilationen. Glippor och småhål i väggarna är inte tillräckligt med ventilation. Och det vore ju trist om du lägger ner en massa arbete på att få dispens för takhöjd, så kan du inte ha hästarna i stallet på grund av dålig ventilation.
 
Sv: Takhöjd

Lite trådkapning men tycker ni inte myndigheterna resonerar lite konstigt när takhöjden ska räknas från bädden? Bädden ändras ju när man ströar eller om man har halm så sjunker den ju ihop ganska rejält när hästen lägger sig ner. Skulle det inte varit enklare om myndigheterna mätte från golvet?
 
Sv: Takhöjd

Det är väl inte så konstigt. Takhöjden finns ju reglerad för att man ska ha en viss volym luft i stallet och då att hästen ska kunna stå naturligt och kunna sträcka på sig. Så om man har bädd får man givetvis räkna med den, annars så kan det ju bli att hästen nästan måste krypa in i boxen om man har en djupströ bädd.

Som exempel häst 160 cm hög behöver enligt förskrifterna som lägst 2.40 i takhöjd. Om man då anlägger en djupströbädd på 60 cm (vilket egentligen är för litet) som hästen kan kliva upp på utan problem. Då kommer ju taket i boxen att inte vara mer än 1.80. Vilket ju då bara ger hästen två decimeter att höja huvudet på.
Har man samma häst och en vanlig bädd på en eller två decimeter så blir det ju fortfarande ganska lågt i taket för hästen. Kom också ihåg att 1.5 X mankhöjden är den lägsta nivå som kan accepteras. Det är helt klart bättre med högre tak än mini kraven.
 
Sv: Takhöjd

Tack till alla som svarat. Jag vet som sagt var jag hittar alla bestämmelser och jag vet att takhöjden ska vara minst 2,20 för hästar med den här mankhöjden - men då från ströet och till lägsta balken i taket - och det är som sagt där problemet ligger. Det kommer att saknas några centimeter. Jag ska mäta takhöjden exakt idag, har bara måttat tidigare.

Själv föredrar jag alla gånger högre i tak, drömmen vore väl att få ta bort innertaket och ha upp i nock i stalldelen.

Ventilationen: Det finns luckor i innertaket som kan regleras och som går rakt upp till yttertaket med små "skorstenar" som skydd. Gott om fönster som kan ställas upp, även dörrar som kan vara öppna vid behov. Jag vill ha kallt i stallet då hästarna är oklippta och är inte rädd att ha öppet. Jag har haft hosthäst och föredrar kallt stall framför hostande häst! Att det inte drar för mycket rakt genom boxen där de ska vila och ligga tycker jag är viktigt dock.

För 1-2 timmars vistelse i stallet räcker ventilationen garanterat! Det är väl om de skulle stå inne någon natt (händer ibland, just nu i större stall) som jag inte vet hur ventilationen är. Jag tror också att det här stallet kan bli väldigt varmt på sommaren då det har stora fönster åt söder, så jag ska klura på något enkelt sätt att minska solinstrålningen.

Men a1agnlju (måste kolla ditt nick för att skriva rätt :P), det verkar alltså som man kan söka om dispens? Jag ska som sagt ringa och fråga, men känns alltid bra att förbereda sig genom att kolla runt.
 
Sv: Takhöjd

Jag håller med om att takhöjden ska mätas från bädden. Jag planerar inte för djupströbädd i det här stallet. De skulle stå inne så lite att det inte känns som någon större idé.
 
Sv: Takhöjd

Det är helt klart bättre med högre tak än mini kraven.

Naturligtvis det håller jag med om. Men eftersom en bädd kan skilja så mycket i höjd, jag har sett många hästar som står på bara ett par cm spån tex tycker jag nog att jordbruksverket borde se över måtten igen. Det känns ju inte bra att man genom att bara ge hästen ett par cm strö kan få stallet godkänt. Därför tycker jag man ska mäta från golvet men höja minimkraven.

Det har ju bla i Ridsport diskuterats att många hästar får stå på för lite strö. därför menar jag att jordbruksverket (eller vilken myndighet det nu är som ska besluta sådant här) borde ta till takhöjden lite mer framförallt för nya byggnader.

På ridskolan här i närheten tex stod lektionshästarna på max 3-4 cm torv. Och det var en inspektör där och godkände hästverksamheten.
 
Sv: Takhöjd

Tack till alla som svarat. Jag vet som sagt var jag hittar alla bestämmelser och jag vet att takhöjden ska vara minst 2,20 för hästar med den här mankhöjden - men då från ströet och till lägsta balken i taket - och det är som sagt där problemet ligger. Det kommer att saknas några centimeter. Jag ska mäta takhöjden exakt idag, har bara måttat tidigare.

Själv föredrar jag alla gånger högre i tak, drömmen vore väl att få ta bort innertaket och ha upp i nock i stalldelen.

Ventilationen: Det finns luckor i innertaket som kan regleras och som går rakt upp till yttertaket med små "skorstenar" som skydd. Gott om fönster som kan ställas upp, även dörrar som kan vara öppna vid behov. Jag vill ha kallt i stallet då hästarna är oklippta och är inte rädd att ha öppet. Jag har haft hosthäst och föredrar kallt stall framför hostande häst! Att det inte drar för mycket rakt genom boxen där de ska vila och ligga tycker jag är viktigt dock.

För 1-2 timmars vistelse i stallet räcker ventilationen garanterat! Det är väl om de skulle stå inne någon natt (händer ibland, just nu i större stall) som jag inte vet hur ventilationen är. Jag tror också att det här stallet kan bli väldigt varmt på sommaren då det har stora fönster åt söder, så jag ska klura på något enkelt sätt att minska solinstrålningen.

Men a1agnlju (måste kolla ditt nick för att skriva rätt :P), det verkar alltså som man kan söka om dispens? Jag ska som sagt ringa och fråga, men känns alltid bra att förbereda sig genom att kolla runt.
Ja, det går att få dispens för takhöjd om det diffar här och där på grund av bjälkar (är det oftast). Du ringer till Jordbruksverket och diskuterar med dem. Antagligen vill de ha in ritningar där lägsta takhöjden är markerad. Om bjälkarna går längs med boxväggarna (alltså inte är inne i boxarna) är det inte säkert att du behöver dispensen, men söka kan ju vara bra att göra hur som helst. Oftast ges dispensen om man behöver en tid på sig att höja taket i ett stall, eller om man (som du) använder stallet som skötselplats i huvudsak, och har annan inhysning annars (t ex. ligghall/lösdrift).
 
Sv: Takhöjd

2.20 cm i takhöjd är godkänt stall för hästar upp till 150 cm. (stall som jag vet om)
 
Sv: Takhöjd

Tack, det låter hoppfullt! Jag tror de lägsta punkterna blir ovanför boxväggarna och i boxdörrarna, där det finns en planka på golvet och en planka ovanför själv dörren, tillsammans tar de kanske bort 4-5 cm. Innertaket är annars helt slätt, inga kraftiga bjälkar förutom plankor över väggarna.

Idag ska jag mäta alla mått noggrant, så att det inte faller på t.ex. stallgångens bredd eller boxarna storlek (tror inte det).

bigganl: problemet är att det förmodligen blir mindre än 2,20 mätt med strö och på de lägsta platserna. Ska som sagt mäta idag.
 
Sv: Takhöjd

Idga har jag mätt noggrannare i stallet. Tyvärr är det flera saker som inte uppfyller måtten, så jag får ta mig en funderare. Och prata med stallägaren.

Takhöjden är 2.16 m från golv till innertak och 2.08 mellan golvbrädan och takbrädan i boxdörrarna. Inne i box under planka i taket 2.12.

Stallgången är för smal, 2.05. För att bredda den måste stolpar flyttas och jag vet inte om de är bärande, samt alla befintliga boxväggar kortas av förstås.

Den stora utgången för hästarna är för låg, glömde mäta höjden men den är inte 2.20 eftersom den var lägre än taket, gissar på ca 2 meter hög. Att höja ingången är för stort ingrepp för mig själv, det måste i sådana fall stallägaren stå för.

Allt annat är okej vad gäller måtten, boxarna är tillräckligt stora med bra marginaler och de klarar av att stallgången breddas, boxdörrarna är tillräckligt breda, utgången tillräckligt bred.

Jag vet inte hur mycket stallägaren är beredd att satsa, byggnaden kanske skulle ha gjorts om till något annat annars. Själv är jag beredd att satsa en hel del men inte hur mycket som helst på ett stall som jag ska hyra.

Jag kan ju alltid ansöka om förprövning med dispens för gammal byggnad och se vad de säger. Säkerhetsmässigt vill jag påstå att stallet är bra som det är även om det inte uppfyller varenda centimeter av reglerna. Det finns uppbindningsplats som är 2.80 bred så man behöver inte binda upp i stallgången. Stallgången kan hållas helt ren från saker för det finns annat utrymme för allt från hinkar till täcken och borstar. Sopborstar och grepar kan stå i eget utrymme där hästarna inte kommer åt dem. Foder förvaras på annan plats på gården.
 
Sv: Takhöjd

Idga har jag mätt noggrannare i stallet. Tyvärr är det flera saker som inte uppfyller måtten, så jag får ta mig en funderare. Och prata med stallägaren.

Takhöjden är 2.16 m från golv till innertak och 2.08 mellan golvbrädan och takbrädan i boxdörrarna. Inne i box under planka i taket 2.12.

Stallgången är för smal, 2.05. För att bredda den måste stolpar flyttas och jag vet inte om de är bärande, samt alla befintliga boxväggar kortas av förstås.

Den stora utgången för hästarna är för låg, glömde mäta höjden men den är inte 2.20 eftersom den var lägre än taket, gissar på ca 2 meter hög. Att höja ingången är för stort ingrepp för mig själv, det måste i sådana fall stallägaren stå för.


Jag vet inte hur mycket stallägaren är beredd att satsa, byggnaden kanske skulle ha gjorts om till något annat annars. Själv är jag beredd att satsa en hel del men inte hur mycket som helst på ett stall som jag ska hyra.

Jag kan ju alltid ansöka om förprövning med dispens för gammal byggnad och se vad de säger. Säkerhetsmässigt vill jag påstå att stallet är bra som det är även om det inte uppfyller varenda centimeter av reglerna. Det finns uppbindningsplats som är 2.80 bred så man behöver inte binda upp i stallgången. Stallgången kan hållas helt ren från saker för det finns annat utrymme för allt från hinkar till täcken och borstar. Sopborstar och grepar kan stå i eget utrymme där hästarna inte kommer åt dem. Foder förvaras på annan plats på gården.

Stallgångsbredden är en rekomendation, så den är ett mindre problem. Takhöjden kan du fortfarande söka dispens för tycker jag. Tag då med dörrens mått, och boxdörrarnas mått. Förprövning behöver du inte eftersom du inte ändrar något. Det du behöver dispens för är att hålla hästar där under korta perioder. Dispensen visar du sedan vid en djurskyddskontroll.
 
Sv: Takhöjd

Du behöver ju antagligen ett 16 § tillstånd för din verksamhet. Det är knutet till dig som person och till den anläggning du avser att bedriva din verksamhet på. Tillståndet är gratis och det kommer ut folk från länsstyrelsen för att titta på din anläggning. Om de godkänner den så borde de väl inte vara något problem.
Vid en djurskyddskontroll så kan inspektörerna godta smärre brister som inte är väsentliga för djuren välmående om djurhållningen i övrig är bra.

Det är så jag har förstått det iaf.

Lycka till med din verksamhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 547
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag byter stall nästa lördag för första gången, hittills har hästen stått där han stod när jag köpte honom så jag har noll erfarenhet...
2
Svar
33
· Visningar
2 757
Senast: grodan21
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp