Sv: Takhöjd

Både till dig och snurren: Tack! Det här med förprövning har jag funderat på. Precis som du skriver så ska jag inte bygga om (bara rusta upp) och då behövs ju inte förprövning. Men på ansökan för tillstånd för hästverksamhet ska man kryssa i om stallet har förprövats eller ej och skicka med en enkel skiss över anläggningen. Därför vill jag ta reda på i förväg om det är värt att satsa på byggnaden och inte stå där med flera tusenlappar och månaders arbete investerat när länsstyrelsen säger "nej, det här får du inte använda"...

Och jag vill vara laglig så att varken mitt företag eller stallägaren åker på skit vid en inspektion. Det ska vara okej från början.

Väldigt skönt och konstruktivt att få input så jag vet vad jag ska fråga om och vad som kan vara möjligt!
 
Sv: Takhöjd

Det tycker jag låter godkänt om man läser på vad andra säger i tråden med och vad jag hört. Vi har lågt tag i vårat stall, vi ska dock höja det rätt rejält till sommaren. Min största häst är 170 hög, stallet är godkänt, vi har haft inspektör ute förra året. Det har ju mest med luften att göra och det är hål rätt upp på logen på många ställen i stallet så det är kanonluft ;) Visst har största hästen slagit i huvudet men det gör de ju oftast bara en gång :p

couronne-i-paddocken-027_66918284.jpg
 
Sv: Takhöjd

Ser mysigt ut! Om det här stallet jag kan få hyra vore mitt eget skulle jag nog ta bort innertaket och öppna till nock. Men jag är inte så säker på att stallägaren är så sugen på det. Kanske längre fram när det visar sig att min verksamhet blomstrar, så det är uppenbart att jag blir kvar där och drar in pengar (= betalar mer hyra!).
 
Sv: Takhöjd

Vi hade först tänkt öppna upp helt till nock med, blir 8m i tak isåfall haha. Men det blir jobbigt att få det uppstöttat på ett snyggt sätt och belysning osv så vi lägger nog golv/tak ändå. Blir bra förvaring med, ex våra utemöbler jag ju sin plats på logen på vintern :D
 
Sv: Takhöjd

*kl*

Uppdatering: har pratat med djurskyddsinspektör som menade att antingen ansöker jag om tillstånd för hästverksamhet och utifrån den ansökan och besöket de gör i stallet då kan det bli godkänt. Eller så ansöker jag om dispens från Jordbruksverket, jag ska ringa och kolla med dem.

Men när jag beskrev hur min verksamhet ska komma igång i liten skala så tyckte hon att den inte är tillståndspliktig, inte innan den får större omfattning (jag kommer att jobba heltid med annat minst 1,5-2 år till). Så jag behöver egentligen inte ansöka om tillstånd ännu. Och stallet ska inte byggas om så det krävs ingen förprövning. Om det blir en rutininspektion kan måtten kanske bedömas som mindre avvikelser, men det kunde hon ju inte garantera utifrån ett telefonsamtal, förstås. Och de hinner inte göra rutininspektioner... men vill jag vara på den säkra sidan skaffar jag dispens från Jordbruksverket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 547
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag byter stall nästa lördag för första gången, hittills har hästen stått där han stod när jag köpte honom så jag har noll erfarenhet...
2
Svar
33
· Visningar
2 757
Senast: grodan21
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp