Equilina

Trådstartare
Jag har på förekommande anledning ett par frågor om takhöjd.
Det är ju inte helt ovanligt att gamla kostall inreds med boxar och används till hästar, dock är det sällan som dessa är tillräckligt höga i taket.

Jag var och provred en häst för ett tag sedan, hästen var uppskattningsvis 172-175 i mkh och stod i ett sådant här ombyggt kostall. Jag, som är 175 lång, nådde bjälkarna i taket, men inte själva taket ocm jag sträckte upp armen.
Detta kan väl aldrig ha varit godkänt?

Nu var detta ett litet stall med bara 4 boxar så det är ju inget som måste inspekteras, men om det ändå skulle komma ut en inspektör, tex om någon anmäler, vad blir det för följder?
De pratade om att bygga flöer boxar, det "går" väl inte om takhöjden är för låg? Alltså det blir väl inte godkänt för att ha stora hästar? Eller kan man få dispens?

Sen, vad är "värst" egentligen? Att de kan slå nacken i bjälkarna/taket eller ventilationen (det senare går ju att lösa)?

Det var mina funderingar, tacksam för svar :)
 
Sv: Takhöjd?

Om de blir utsatta för kontroll så kommer de att få ett föreläggande om att åtgärda takhöjden. Om det inte görs så kommer dom inte att få ha hästar där.
Nu bryr sig inte alla om det här med förprövning men om de ska följa lagen så behöver de förpröva om det ska byggas fler boxar.

I detta stallet så är det så att det är så lågt enligt din beskrivning att de inte ens får ha små ponny i det. Man räknar takhöjden från den lägsta punkten på taket vilket i det här fallet verkar vara bjälkarna. Så här är det säker höjden som är största problemet. Som du själv skriver kan ju ventilationen tänkas kunna fungera eller fås till att fungera, men ett så lågt tak kommer inte att bli godkänt.
 
Sv: Takhöjd?

Om jag inte minns fel är det väl hästens mankhöjd x 1,5, dock lägst 220 cm.
lägsta punkten i taket räknas, alltså balkarna i det här fallet.
Borde inte vara godkänt om du inte har vääääldigt långa armar :D
 
Sv: Takhöjd?

Tack för era svar!

Nu har jag lite följdfrågor :D

-Hur lång tid brukar ett sådant föreläggande vara på? Det är ju ett ganska omfattande jobb att höja tak/sänka golv/bygga nytt(??).

-Får man använda det för "tillfällig uppstallning"? Får man använda det som skötselavdelning (det borde man väl få?)?

-Vad händer om man struntar i förprövning och det uppdagas? Vite?
 
Sv: Takhöjd?

Kan endast svara på din andra fråga.
Platsen får inte ens användas som skötplats. Det är samma takhöjd som gäller i alla de utrymmen där hästarna vistas.
 
Sv: Takhöjd?

Man kan få dispens.

Mina föräldrars stall (4 platser) har inte godkänd takhöjd (ca 2,15-2,20 på lägsta stället, största hästen som vid det tillfället fanns i stallet krävde minst 2,50 i takhöjd, övriga 2,40), men fick ändå godkänt när miljö- & hälsa var ute och besiktigade, en av förklaringarna (enl bes.kvinnan) var att de bjälkar med lägsta höjden inte var inne i någon box.

Interiörbild av en del av stallet, bjälkarna över skötselplatsen samt vid ingången till boxarna längst in i bild är de lägsta punkterna i stallet

PICT2267.jpg
 
Sv: Takhöjd?

Där ser man! :) Dock, i just detta stallet (som f ö upplevdes mycket trängre och lägre än ditt men jag har mätt min arm :D och kommit fram till att det måste varit ca 2,15-2,20 i taket där också) var det ju även i boxarna :(
 
Sv: Takhöjd?

När det gäller dispens som utfärdas på den tiden som kommunerna höll i inspektionerna, så har jag en bekant som fått lära sig den hårda vägen att det inte gäller idag när Länsstyrelsen tagit över. Min bekant hade ett fint gammalt stall som det stått hästar i alla fall femtio år i, som inte längre får användas p g a takhöjden. Tror ändå att den 220 men det handlar stora hästar och stora boxar (fölboxar).
 
Sv: Takhöjd?

Okej, det visste jag inte.
Kanske tur då att föräldrarnas stall står tomt sedan några år (även om jag tycker det är jättetrist...)
 

Liknande trådar

S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Ska nog bygga stall i sommar och då är det en gammal ladugård. Min högsta häst är ca 152 i mkh. Jag har räknat ut att takhöjden då måste...
Svar
4
· Visningar
1 066
Senast: MaRomer
·
N
Hästmänniskan Jiho..äntligen hittat "vårat drömställe" Fast det har många många många fel.... :smirk: Nu har jag massa frågor om stallet!! Har...
Svar
18
· Visningar
3 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp