Bukefalos 28 år!

T

thilia

jag vet att i ett stall ska det vara minst 2.20 m till tak, eller 1,5 x mankhöjd, men betyder det att ett inackorderingsstall ej får ta emot hästar som är för höga? i detta fall häst ca 167 cm och takhöjd ca240 cm?

kanske en dum fråga för enligt bestämmelser är ju svaret nej men jag undrar om det finns några undantag? tillfällig uppstallning? gammalt stall? etc.
 
Sv: takhöjd?

Om jag förstått det rätt så ska stallet som minimum vara 2.20 till tak, men för att få ut bästa möjliga mått (för hästen) så ska man hellere gånga det med 1.5
 
Sv: takhöjd?

Nja, det är minst 2.20 i tak men aldrig under hästens mhk x 1,5 som gäller. En häst som är 1,67 hög får inte stallas in i en box där någon del av boxtaket, eller instickande bjälke, ligger under 2,50 i takhöjd.
 
Sv: takhöjd?

okej, alltså är svaret nej, och det finns inga undantag?
 
Sv: takhöjd?

hmm okej.. varför? alltså vad spelar bjälken för roll om hästen reser sig slår den väll i taket ändå. Trodde det hade och göra med att hästen inte skulle känna sig nedtyngd av taket?
 
Sv: takhöjd?

Det finns inga undantag enligt lagen, 1.5 x mankhöjden gäller, dock alltid LÄGST 2.20, observera att det är minimimått, man får alltid ha högre. Man mäter vid innertakets lägsta punkt, dvs sitter en bjälke lägre än själva taket mäter man vid den.

Inspektörerna ska dock se till hästhållningen som helhet, så det är upp till varje enskild inspektör att bedöma om några centimeter hit eller dit spelar så stor roll att man ej får ha hästen där, 30 cm är dock ganska mycket, och hästen ska ju kunna sträcka på halsen utan att slå huvudet i taket.
 
Sv: takhöjd?

Undantag finns har jag märkt. Det beror helt på inspektören. Mitt gamla stall fick inspektion, och enligt måttena var varmblodet lite för hög för att få stå där, men inspektören sa: Ja, hon ser ju välskött och välmående ut så vi gör ett undantag. Men för den skull ska man ju inte chansa...risken finns ju man måste kasta ut sina inakorderingar eller bygga om.

Var det inte en här på Buke som var tvungen flytta från sitt stall för hennes häst var för hög ?!
 
Sv: takhöjd?

nu diffar det ju inte på 30 cm utan 10 cm, om du läser lite noga, men jag förstår vad du menar!
 
Sv: takhöjd?

Är det tillfälligt, d v s att man har planer på att bygga om så att man rätt takhöjd kan man få en tidsbegränsad dispans av länsstyrelsen. I andra fall så är det nog upp till den inspektör som råkar komma. Sist vi blev kollade, vilket sker vart tredje år i min kommun, så var det en ny som var otroligt flitig med tumstocken. Fick inte diffa på ens en centimeter med något mått. Nu hade jag tur för det enda var en boxdörr som satt 1,5 cm för högt från golvet. Men med bädd i boxen så nådde den mer än väl upp till dörren. Men det var mycket mätande och ojande innan det blev klart.
 
Sv: takhöjd?

Enligt lagen är det inte tillåtet med 10 cm heller, men som jag skrev om inspektören anser att hästhållningen i övrigt är ua så kan denne se mellan fingrarna. Det finns dock även inspektörer som följer lagen blint på centimetern och kräver ombyggnation alternativt flytt av för stora hästar, och det kan vara svårt att få rätt i ett överklagande om inspektören har lagen på "sin" sida, speciellt då det rör sig om minimimått.
 
Sv: takhöjd?

Vi hyrde ett stall med för låg takhöjd. Fick har kvar våra gamla hästar (varav den ena var 170 cm), MEN inte ta dit några nya hästar med mankhöjd över 148 cm :crazy: Råkade aldrig ut för att någon häst slog huvudet i taket- inte ens det jättestora och stirriga halvblodet. Dessutom gick hästarna ute dygnet runt större delen av året, så jag tyckte det var en ganska fånig regel...
 
Sv: takhöjd?

Enligt veterinär Michanek(?) som var med och arbetade fram de här reglerna så ska inspektörerna se till helheten och inte stirra sig blinda på cm. Mindre avvikelser ska kunna godkännas, men då rör det sig om < 10 cm. Vallentuna hade en idiot för många år sedan som dömde ut stall på stall utan att ens ha med sig tumstocken, hon var även rejält dåligt påläst om vad som gällde och släppte igenom grova avvikelser om hon kände stallägaren. :crazy: Kommunen fick dock in så mycket klagomål på henne att de tack och lov lät byta ut henne. :bow:

Druvan: Jag tycker att det är bra att reglerna finns och att ställa in en häst med mhk 170 i ett stall med takhöjden 220 säger sig ju själv att det inte är lämpligt? Stackaren kan ju inte ens höja huvudet utan att slå i taket!
 
Senast ändrad:
Sv: takhöjd?

Undantag finns har jag märkt. Det beror helt på inspektören. Mitt gamla stall fick inspektion, och enligt måttena var varmblodet lite för hög för att få stå där, men inspektören sa: Ja, hon ser ju välskött och välmående ut så vi gör ett undantag. Men för den skull ska man ju inte chansa...risken finns ju man måste kasta ut sina inakorderingar eller bygga om.

Var det inte en här på Buke som var tvungen flytta från sitt stall för hennes häst var för hög ?!

Det är jag! Har ingen aning om vad takhöjden på stallet ligger på men det kan med mindre ombyggnad bli godkänt för 165cm och Wille är 174cm. Inspektören struntar fullkomligt i att hästen mår helt underbart bra där! :mad: Nu när jag har letat nytt stall har jag verkligen kollat takhöjden och att stallet är godkänt av miljöslyddsinspektionen så jag slipper något sådant igen.
 
Sv: takhöjd?

Druvan: Jag tycker att det är bra att reglerna finns och att ställa in en häst med mhk 170 i ett stall med takhöjden 220 säger sig ju själv att det inte är lämpligt? Stackaren kan ju inte ens höja huvudet utan att slå i taket!

Nä iofs, men ofta är inte själva taket för lågt egentligen utan det kan handla om en takbjälke någonstans i stallet som inte håller rätt höjd. I veckan hade t ex våran granne besök och fick stallet icke godkänt för hästhållning då det fanns en takbjälke någonstans som satt två cm för lågt, resten av stallet har bra höjd. Jag fattar inte vitsen med att vara så nitisk om hästarna ser välmående ut. Samtidigt godkänner man hästförvaring i spiltor?? osv :mad:
 
Sv: takhöjd?

var någonstans stod det att en häst på 170 cm skulle in i ett 220cm stall?
 
Sv: takhöjd?

är de verkligen så tjuriga?! om det är en bjälke som inte ens är i närheten hästens box eller där den rör sig då? letar de med flit efter den absolut lägsta punkten eller?
 
Sv: takhöjd?

Råkade aldrig ut för att någon häst slog huvudet i taket- inte ens det jättestora och stirriga halvblodet. Dessutom gick hästarna ute dygnet runt större delen av året, så jag tyckte det var en ganska fånig regel...

Nu är det ju inte bara för att hästarna inte ska slå i som det finns regler för takhöjden - det är också ett sätt att säkerställa att det finns nog med luftvolym för att få en bra miljö i stallet. Hästar kräver rätt mycket luft och luftomsättning, vilket presenteras i en jättebra tabell i Ventorp / Michaneks stallbok.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt med så pass mycket regler som det finns, uppenbarligen behövs det eftersom så många kan tänka sig att inte respektera dessa.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Anläggning Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig...
Svar
2
· Visningar
1 954
Senast: MayGrace
·
Anläggning Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar...
Svar
17
· Visningar
1 390
Senast: skogaliten
·
Anläggning Femtielfte tråden i ämnet gissar jag, men jag hittar inte svaret på min fråga riktigt. Om man läser JBV:s regler säger den alltid att...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp