Bukefalos 28 år!

Sv: takhöjd?

I Druvans exempel:
Vi hyrde ett stall med för låg takhöjd. Fick har kvar våra gamla hästar (varav den ena var 170 cm), MEN inte ta dit några nya hästar med mankhöjd över 148 cm Råkade aldrig ut för att någon häst slog huvudet i taket- inte ens det jättestora och stirriga halvblodet. Dessutom gick hästarna ute dygnet runt större delen av året, så jag tyckte det var en ganska fånig regel...
Enkel matematik ger att en mhk på 148 ger en lägsta tillåten takhöjd på 222 cm.
 
Sv: takhöjd?

det står "i detta fall häst 167 cm och takhöjd 240 cm" det är alltså de siffrorna som gäller, ber om ursäkt om jag rörde till det.
 
Sv: takhöjd?

Om det skiljde bara 2 cm tycker jag att den stallägaren skulle överklaga! :mad:

Jupp, det ska hon göra också!

En annan konstig grej var att personen dom skickat dit inte ens var hästkunnig (?) samtidigt som hon skulle bedömma hästarnas allmäntillstånd och veta precis ALLT om vilken hovslagare som användes, höleverantör o.s.v. Ja, t.o.m. hur traktorn servades och var oljan förvarades! Nästan lite förnedrande för gårdsägaren tycker jag själv :crazy: Får se när människan kommer till min egna gård... Har i alla fall rejäl takhöjd, men kanske traktorn behöver bättre omskötsel :devil:
 
Sv: takhöjd?

Lena_B - om stallet är rymligt så är chansen att det är tillräckligt med volym för luften större. Sen finns långt bättre sätt att mäta ...

Druvan, att man vill veta vart/ hur oljan förvaras har med miljöbestämmelser att göra. Ofta är det just Miljö och Hälsa hos kommunerna som gör besiktningarna, så då kollar de även sånna saker.
 
Sv: takhöjd?

Druvan, att man vill veta vart/ hur oljan förvaras har med miljöbestämmelser att göra. Ofta är det just Miljö och Hälsa hos kommunerna som gör besiktningarna, så då kollar de även sånna saker.

Aha, det kanske förklarar varför människan inte var hästkunnig :idea:
 
Sv: takhöjd?

*kl*

Jag förstår ju helt klart att det där med luftvolymen är viktig, i ett stall. Men om det sticker ner en bjälke och resten är lagom höjd kan man ju tycka att den inte kan inverka negativt i så stor utsträckning på luftvolymen :confused:

Vi fick dock anmärkning på takhöjden i en ligghall...?? Det är ju korsdrag överallt där typ :crazy: så luftvolymen kan ju inte vara problemet.... Då undrar jag såhär, om det inte beror på luftvolymen, då måste det ju vara risken att hästen slår skallen i taket?

Men då måste jag nog gå ut i skogsdungen i hagen och såga bort alla grenar på minst höjden 220 cm? :idea: För där kan de VERKLIGEN slå skallen! Och tänk om de vänder sig lite snabbt och slår huvudet i själva trädstammen? :eek: Bäst att ta ner varenda träd! :idea: :devil:

Ibland kan man tycka att det blir lite väl knäppt med alla dessa regler...

Förresten, angående knäppa regler...
Som lösdriften såg ut förut hade vi ingång på en kortsida och en ingång längst bort på ena långsidan. På det viset kunde ingen häst bli trängd och inte kunna fly. Byggnaden är ganska långsmal.
Nu var ju 40 cm närmast långsidan för lågt i tak, men då tyckte inspektören att vi bara kunde bygga igen dörren på långsidan + bygga igen längs långsidan så de inte kan gå där det är för lågt.
Summan av det skulle bli en lååång, väldigt smal ligghall med bara en öppning i ena kortänden.
Jag opponerade mig och menade att då kan ju VERKLIGEN skador uppkomma om hästarna tränger varandra!
Men nej, enligt honom var det ett bättre sätt att bygga.. :confused: :mad:

Kan väl tillägga att vi löste det på annat sätt. Aldrig att jag utsätter mina hästar för en sådan ligghall...

Paragrafryttare som inte verkar ha någon som helst insikt i hur flockdjur fungerar... :mad:

*sorry, var bara tvungen å få gnälla lite* :crazy:
 
Sv: takhöjd?

Fast paragrafryttare som läser reglerna som fan läser bibeln kan man tyvärr inte skydda sig emot ... :crazy:

Självklart har takhöjden främst betydelse för kontaktskador, men inne i ett stall så bidrar en stor kubikmetervolym till mera luft så det är inte att förglömma. Mekanisk ventilation är trots allt rätt sällsynt i mindre stall.
 
Sv: takhöjd?

Jo, men har man en box på 3x3 med takhöjd 2,5 m och lägger till 1 m på stallgång eller ena boxsidan ger det 3x2,50 = 7,5 kubikmeter. För att öka volymen lika mycket ganom att höja taket måste det höjas 0.83m. Gör inspektörerna ett sånt överslag när boxarna de kollar är 3x4 men med någon cm för lågt i tak för hästen som står i boxen?

Takhöjden ÄR viktig för att självdrag ska fungera, och mycket lättare att kolla än höjd och utformning på frånluftskanal, tilluftsdon och annat. Men när man förenklar så att takmåttet blir en indikator på lyftvolym/häst och/eller antal luftomsättningar (hur bra ventilationen fungerar) har man enligt mitt sätt att se ett så grovt mått att det är snudd på meningslöst.
 
Sv: takhöjd?

Väl formulerat :bow:
Det kan jag hålla med om - även om jag vet att du invänder mot mitt förenklade resonemang ;)
 
Sv: takhöjd?

Jag sticker emellan med en fundering. Hur gäller de här reglerna när det gäller gamla stall? De gamla är ju oftast väldigt låga i tak. Menar de att man inte alls får ha hästar där nu trots att det bott stora hästar i sådana stall i åratal? Eller ska man bara få ha ponnyer där nu i så fall? Tidigare gällde regler för stallar byggda efter ett visst år, men det kanske inte alls gäller längre? Någon som vet?
 
Sv: takhöjd?

Där jag hade en häst för några år sedan var takhöjden 2,15 m och hästen 1.70. Hon var en stirrig dam som oftast var väldigt hög i nacken. Hon hade aldrig problem i den boxen. Hon drog örspetsarna mot den korrugerade takplåten så det lät lite lustigt ibland. Inga som helst problem med den takhöjden. reglerna verkar helt klart stelbenta tycker jag.
 
Sv: takhöjd?

Lägsta takhöjden 2,20 m eller 1.5 x mankhöjden om det blir högre än 2,20 m ( dvs för hästar högre än 1,47 m) gäller även för alla stall, även gamla.
 
Sv: takhöjd?

Även om det går så är det ju inte bra eller optimalt med för låg takhöjd, det måste du väl ändå hålla med om?

Och det är ju alltid så här - gränsen måste sättas nånstans, och det finns alltid de som kommer ikläm (ponnymankhöjder diskuteras ju ofta också livligt ...). Det jag tycker verkar karaktäristiskt är att det är alltid gränsfallen eller de som ligger på fel sida måtten som tycker att det är bagateller/ stelbenta bestämmelser. Glöm dock inte att det är i stallbestämmelsernas fall faktiskt till för djurens bästa.
 
Sv: takhöjd?

Jo jag vet hur reglerna ser ut, men förut gällde reglerna bara stall som byggts 1980 eller senare. Det var därför jag undrade.
 
Sv: takhöjd?

Det är klart att bestämmelserna är till för djuren. Det är så det ska vara. Men jag tycker det är lite stelbent ibland. Jag har ju själv haft häst som enligt dessa bestämmelser inte skulle fått bo där. Trots att det inte varit problem alls. Hon var ju heller inte den största hästen där. alla hästar mådde bra och inget problem alls med takhöjden, trots att det alltså var ca 40 cm för lågt om man ser till nuvarande regler.
Detta stall är absolut inget gränsfall. Det ligger långt ifrån den takhöjd som är minimåttet. Men hästarna trivdes och mådde bra. Huvudsaken för mig.
 
Sv: takhöjd?

*kl*

men vad kan hända rent juridiskt om man har en för hög häst i ett för lågt stall?

misstolka mig inte nu, men jag tycker det är väldigt irriterande med dessa dumma centimetrar som saknas för att det ska vara godkänt, det är visserligen högre till tak i boxarna (som är tillräckligt stora) men jag antar att kontrollanterna inte bryr sig om det så måtten är från stallgången. I övrigt så är det ett luftigt stall med god ventilation.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 673
Senast: Ajda
·
Anläggning Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig...
Svar
2
· Visningar
1 948
Senast: MayGrace
·
Anläggning Som rubriken lyder. Tillfällig uppstallning innebär det att det finns undantag för vad som är lagliga mått av te x en takhöjd? Kikar...
Svar
17
· Visningar
1 378
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp