Bukefalos 28 år!

M

Ms_E

Hej, Har en granne jag är hos så ofta jag kan, han föder nämligen upp nordsvenskar. För en tid sedan var jag där när en man från djurskyddsföreningen var på besök och skulle "besiktiga" gården och djurhållningen och se så att det höll jordbruksverkets standard. Allt var finfint tills vi gick in i stallet (som är ett gammalt stall) då takhöjden inte höll rätt mått. Mannen tog en tumstock och mätte från golv till tak, men inte från golv till bjälke. Tror ni att det skulle fungera att bara riva ut innertaket men låta bjälkarna sitta kvar då dem är bärande? eftersom han inte mätte från dem utan från innertaket?:crazy:

Mvh Ms E
 
Sv: Takhöjd?

Egentligen räknas bjälkarna. Minsta takhöjd är 2,20 för alla hästar, och dessutom minst 1,5 x takhöjden. Det gör att en häst på 1,50 behöver minst 2,25 osv.
 
Sv: Takhöjd?

håller på åska bygga stall så har granskat jordbruksverket...där står allt du behöver veta! www.sjv.se
 
Sv: Takhöjd?

Enkla regler som kan vara svåra att uppfylla i befintliga stall...

Lägsta del av taket räknas såvida de inte är i lod med boxväggarna. Det vill säga bjälkarna kan vara kvar om de har en boxvägg som går under dem.

Vi har precis rivit ut inredningen i ett gammalt kostall där taket var 2 m. Där var bärande bjälkar i innertaket men dessa bar endast lasten från höskullen. 50 cm ovanför går en takstol som hålleruppe yttertaket. Även om vi nu har rivit ut hela innertaket inkl. bjälkar blir det på gränsen med takstolen på 2.55 vid lägsta stället. Därför lägger vi en boxvägg under takbjälken så är inte stallet begränsat i hjödled i alla fall...
 
Sv: Takhöjd?

Jag har för låg takhöjd i förhållande till hästarna jag har där, men mitt stall är byggt på 50 talet och gjort helt i betong och tegel, att ändra takhöjden är helt omöjligt. Jag tycker måtten är grymt överdrivna, är det meningen att dom ska kunna stå raklånga på bakbenen i stallet?
 
Sv: Takhöjd?

Jag har för låg takhöjd i förhållande till hästarna jag har där, men mitt stall är byggt på 50 talet och gjort helt i betong och tegel, att ändra takhöjden är helt omöjligt. Jag tycker måtten är grymt överdrivna, är det meningen att dom ska kunna stå raklånga på bakbenen i stallet?
Det har inte bara med skaderisken att göra utan luftvolymen och ventilationskapaciteten i stallet också, så högst överdrivna??? Nej! Måttföreskrifterna är inte gjorda för att jävlas med folk utan framtagna genom forskning. Mindre avvikelser kan förekomma som är okej lite beroende på vad det är. Har man för låg takhöjd (om det inte rör sig om någon mindre avvikelse) så är inte stallet lämpat för hästhållning. Så enkelt är det.
 
Sv: Takhöjd?

Delvis kl

När det gäller takhöjden för luftvolymen, tas det någon hänsyn till hur mycket övrigt utrymme det finns? T.ex en väldigt bred stallgång eller stora boxyta fast lite för lågt i tak.
 
Sv: Takhöjd?

Delvis kl

När det gäller takhöjden för luftvolymen, tas det någon hänsyn till hur mycket övrigt utrymme det finns? T.ex en väldigt bred stallgång eller stora boxyta fast lite för lågt i tak.
Ja, ofta ges det som skäl till acceptans för mindre avvikelse, men inte alltid (främst om boxarna är rymliga och så).
 
Sv: Takhöjd?

Det har inte bara med skaderisken att göra utan luftvolymen och ventilationskapaciteten i stallet också, så högst överdrivna???
Det går att ha utmärkt luft i stallet även med 2,2 m i takhöjd och utan fläktar. Vi har det och t o m fått beröm för luften av kommunens kontrollant.
Jag håller med Jezzie, en del bestämmelser är skrivbordsprodukter utan behov i verkligheten.

Det vettigaste vore att minimera hästarnas vistelse i stall, oavsett takhöjden. Men hur räkna ut det vid ett skrivbord? :devil:

LIA
 
Sv: Takhöjd?

Det har inte bara med skaderisken att göra utan luftvolymen och ventilationskapaciteten i stallet också, så högst överdrivna??? Nej! Måttföreskrifterna är inte gjorda för att jävlas med folk utan framtagna genom forskning. Mindre avvikelser kan förekomma som är okej lite beroende på vad det är. Har man för låg takhöjd (om det inte rör sig om någon mindre avvikelse) så är inte stallet lämpat för hästhållning. Så enkelt är det.

Vi har inga fläktar igång alls, det behövs aldrig. Luktar inte ens häst i vårat stall, blir aldrig fuktigt över huvud taget... Så dålig luft är det sista vi har i stallet, iof 4 hästar på 120 m2... men Förr visste folk hur dom skulle bygga för att få bra ventilation utan en massa fläktar, Så låg takhöjd är inte alltid lika med dålig luft. Men med dagens ventilationsstandarder så förstår man ju att takhöjden måste vara hög...
 
Sv: Takhöjd?

Jag har inte sagt något om att man måste ha mekanisk ventiltion. Självdrag fungerar ofta också alldeles utmärkt i häststall. Problem med ventilation beror ofta på att man stryper ventilationen helt (det vill säga täpper igen alla ventilationsöppningar) för att man tycker stallet är kallt. Det får man inte göra.
 
Sv: Takhöjd?

Jag tycker måtten är grymt överdrivna, är det meningen att dom ska kunna stå raklånga på bakbenen i stallet?

Det "lustiga" är dock att de som inte gillar måtten och reglerna, oftast är de som har ett stall som inte uppfyller dem. :angel:
Någonstans måste dock gränserna dras, det finns trots allt för många dåliga stallar/ anläggningar.
 
Sv: Takhöjd?

Jag har för låg takhöjd i förhållande till hästarna jag har där, men mitt stall är byggt på 50 talet och gjort helt i betong och tegel, att ändra takhöjden är helt omöjligt. Jag tycker måtten är grymt överdrivna, är det meningen att dom ska kunna stå raklånga på bakbenen i stallet?

Vi har också ett äldre stall där takhöjden på vissa ställen är några cemtimeter för lågt. Tog ut en kontrollant innan vi började renovera alltför mycke och enligt den var det inte ett måste att höjden var på millimetern rätt i gamla stall - de kollade i stället på helheten.
 
Sv: Takhöjd?

Vi har också ett äldre stall där takhöjden på vissa ställen är några cemtimeter för lågt. Tog ut en kontrollant innan vi började renovera alltför mycke och enligt den var det inte ett måste att höjden var på millimetern rätt i gamla stall - de kollade i stället på helheten.

Det handlar nog mycket om vem som kommer ut, tycker det verkar vara väldigt olika vad som kan godkännas och inte beroende på vem som gjort kontrollen.... Det gäller att ha tur...
 
Sv: Takhöjd?

ja de e samma här. Djurskydds gubbe kom till min kompis för 1 månad sedan ungefär. hennes stall gick ej igenom.. varför??? jo!!!

Där va 10 cm för lågt i tak. hon har 240 cm
Där ca 2 cm för mycket pringa under box dörren..

som tur e va den stora hästen hon hade där tillsaluu så det löste ju sej. sen satte dom en planka på insidan boxen där nere så springan under blev mindre..

tycker de e så löjligt. det finns stall som är 100 år gamla å det aldrig hänt en olycka i å så börjar dom klaga på små grejor.
 
Sv: Takhöjd?

Där ca 2 cm för mycket springa under boxdörren..

Sen satte dom en planka på insidan boxen där nere så springan under blev mindre..

Varför är det löjligt att be någon åtgärda en potentiell skaderisk? Måttbestämmelsen finns ju där för att minimerar risken för att hästen krokar i benet under boxdörren och skadar sig. I och med att det åtgärdades (med lätthet, dessutom) blir det ju godkänt.
 
Sv: Takhöjd?

Någonstans måste dock gränserna dras, det finns trots allt för många dåliga stallar/ anläggningar.
Ja, men gränserna ska sättas med förstånd av folk som har tillräckliga kunskaper och dessutom en rejäl nypa förnuft.
Hellre ett lågt stalltak med god luftkvalité än det motsatta.
Sätter man igen ventilationen så hjälper det inte med högt i tak.

LIA
 
Sv: Takhöjd?

fast bara för att det inte hänt en olycka på 100 år så betyder ju inte det per automatik att det inte händer en i dag-i morgon eller om en vecka ;)

att hästar brutit benen under boxdörrar/väggar är tyvärr inte så väldigt ovanligt. även att hästar fastnar mellan gallerna om måtten är för stora men inte tillräckligt stora händer oxå titt som tätt. listan kan göras lång :angel:

jag tycker det är jättebra att det finns regler för hur man får och inte får "hålla häst". om det hade varit endast rek. utan påföljd (risk för vite) så hade troligen ännu fler struntat i det.
 
Sv: Takhöjd?

Kl

Jag ska renovera mitt lilla stall till sommaren. Måtten är 12*5,5 m

Jag ska gå ut o mäta höjden vid tillfälle, men jag har för mig att höjden inte räcker för stora hästar. Så nu har min sambo hört sig för o fått reda på att man kan höja hela taket. Eftersom stallet är så litet så ska det inte vara några problem. Är det någon som har gjort det?

Jag kommer inte sätta in någon fläckt till ventilationen. Har ni något annat tips på bra sätt att ventilera/få självdrag?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp