Bukefalos 28 år!

Sv: Takhöjd?

Kl
Jag kommer inte sätta in någon fläckt till ventilationen. Har ni något annat tips på bra sätt att ventilera/få självdrag?

En ventilationsöppning i varje box samt en skorsten igenom taket där all fukt kan komma ut.
En del sätter fläkt i skorstenen men det är inte nödvvändigt. Det är bra att ha ett reglage på skorstenen inne i stallet så man kan sjunta efter ventilationsbehov.

Tex stänga till när hästarna är ute ur stallet om man inte vill förlora alltför mycket värme.

//Waern
 
Sv: Takhöjd?

Mitt stall är lågt i tak, dock så har jag stora boxar. Jag har hört och även kollat upp att boxarna är viktigast!!!!
Takhöjden spelar inte så stor roll bara hästen kan stå normalt utan att slå huvudet i taket. Mitt stall ligger runt 190-200 cm, och där står enbart ponnies. Har inte vart ett ljud om detta.

Även en PROFFSTRAVTRÄNARE/KUSK som finns i trakterna har ett stall med lågt till tak som är GODKÄND! Hästarna står där t.o.m. med öronen i taket!!

Jag tycker inte det spelar någon roll om hästarna kan stå normalt UTAN öron i tak, och att man ser att dom trivs. Det är det viktigaste. I mitt stall kan mina ponnies stå normalt och kan t.o.m. resa sig utan att slå i taket.
 
Sv: Takhöjd?

Det har inte bara med skaderisken att göra utan luftvolymen och ventilationskapaciteten i stallet också, så högst överdrivna??? Nej! Måttföreskrifterna är inte gjorda för att jävlas med folk utan framtagna genom forskning. Mindre avvikelser kan förekomma som är okej lite beroende på vad det är. Har man för låg takhöjd (om det inte rör sig om någon mindre avvikelse) så är inte stallet lämpat för hästhållning. Så enkelt är det.

Med tanke på att man pratar luftvolym när man pratar takhöjd, hur får man då ihop det med att man mäter från lägsta punkt = bjälke ?
Tex vårt stall (som har godkänd takhöjd även från bjälke) är byggt med "omlott" bjälkar alltså överst mot innertaket/loftet ligger en rad bjälkar åt ett håll (rejäla doningar säkert 50cm neråt) korsande under/mot dessa ligger bärande bjälkar (ca 40 djupa) vilket gör att dessa bjälkar blir ju lägsta punkt dock cirkulerar ju luften ovanför dessa på alla ställen utan precis i kryssen, innertaket är ju alltså ca 90 cm högre än lägsta punkt under nedersta bjälkarna men som sagt med fri luftväxling på ca 50 cm ovan dessa lägre bjälkar. Nu har vi tillräcklig takhöjd även från understa punkt men säg att det tex varit 10 cm för lågt där. Vad skulle hända med en sådan sak ?
 
Sv: Takhöjd?

Mitt stall är lågt i tak, dock så har jag stora boxar. Jag har hört och även kollat upp att boxarna är viktigast!!!!
Takhöjden spelar inte så stor roll bara hästen kan stå normalt utan att slå huvudet i taket. Mitt stall ligger runt 190-200 cm, och där står enbart ponnies. Har inte vart ett ljud om detta.

Även en PROFFSTRAVTRÄNARE/KUSK som finns i trakterna har ett stall med lågt till tak som är GODKÄND! Hästarna står där t.o.m. med öronen i taket!!

Jag tycker inte det spelar någon roll om hästarna kan stå normalt UTAN öron i tak, och att man ser att dom trivs. Det är det viktigaste. I mitt stall kan mina ponnies stå normalt och kan t.o.m. resa sig utan att slå i taket.

Då ska du nog vara glad för att du inte har hört något om det. Det finns en lägsta takhöjd oavsett om man har ponnyer eller ridhästar. Utifrån den lägsta takhöjden ska det sedan stiga i takhöjd med tanke på storleken på hästar. Jag hade Länstyrelsen på mätning här och ett stall blev precis godkänt med rätt takhöjd. Det var på centimetern. Och jag blev upplyst om att det inte hade fått användas om det inte hade varit rätt. Någon cm kunde det få diffa men inte fler.
Det har ju inte bara med att hästen slår i öronen utan även luftvolym mm.
 
Sv: Takhöjd?

Då ska du nog vara glad för att du inte har hört något om det. Det finns en lägsta takhöjd oavsett om man har ponnyer eller ridhästar. Utifrån den lägsta takhöjden ska det sedan stiga i takhöjd med tanke på storleken på hästar. Jag hade Länstyrelsen på mätning här och ett stall blev precis godkänt med rätt takhöjd. Det var på centimetern. Och jag blev upplyst om att det inte hade fått användas om det inte hade varit rätt. Någon cm kunde det få diffa men inte fler.
Det har ju inte bara med att hästen slår i öronen utan även luftvolym mm.

Dom har sagt till mig att det viktigaste är boxarna, volymen där. Och då litar jag på vet/länsstyrelsen. Dom borde veta vad dom jobbar med tycker jag.
 
Sv: Takhöjd?

Som sagt - det är otroligt olika beroende på vem som arbetar där.....

Jag har en liten fundering dock - vi ska bygga nytt stall och kommer undertiden att få ha hästarna i skjulet bredvid. Jag kommer där bygga en lösdriftsbox med stora öppningar och enstallgång. Stallgången kommer ha för lågt i tak men inte boxen. Hur som, detta är alltså en temporär åtgärd över 1 vinter - vad finns det att säga om detta? Är det ok för att det är temporärt eller måste även denna lilla anordning läggas ner stor möda på? (som att höja hela taket på skjulen) Måtten på skjulet är ca 6,5 * 4,5.
 
Sv: Takhöjd?

Som sagt - det är otroligt olika beroende på vem som arbetar där.....

Jag har en liten fundering dock - vi ska bygga nytt stall och kommer undertiden att få ha hästarna i skjulet bredvid. Jag kommer där bygga en lösdriftsbox med stora öppningar och enstallgång. Stallgången kommer ha för lågt i tak men inte boxen. Hur som, detta är alltså en temporär åtgärd över 1 vinter - vad finns det att säga om detta? Är det ok för att det är temporärt eller måste även denna lilla anordning läggas ner stor möda på? (som att höja hela taket på skjulen) Måtten på skjulet är ca 6,5 * 4,5.

Jag tolkade det som att det är okej att det är lägre där hästarna inte står hela tiden, typ stallgångar. Vi har en bärande balk i en del av stallgången där hästarna måste passera till och från boxarna och takhöjden blev bara 2,20 där. Och det sa hon inget om utan mest konstaterade att man måste också ta hänsyn till hur stallet är konstruerat med bärande balk osv. Jag har en stalldel som är gammal med skulle ovanpå och den är lägre i tak, precis godkänt och full med bärande balk som ingen vågar ge sig på att flytta om. Där får jag bara ha upp till max D-ponnyer. Sen har jag en nyare del med 4.20 i takhöjd. Men de stora hästarna får passera igenom den gamla delen dock.
Sen blir man ju lite frustrerad när de går runt med sin lasermätare...:cool:
 
Sv: Takhöjd?

Jag har för låg takhöjd i förhållande till hästarna jag har där, men mitt stall är byggt på 50 talet och gjort helt i betong och tegel, att ändra takhöjden är helt omöjligt. Jag tycker måtten är grymt överdrivna, är det meningen att dom ska kunna stå raklånga på bakbenen i stallet?
Man undrar vem som har räknat på detta:mad:
En granne har 3 m till taket o flera unghästar har gjort hål i taket.

ska de kunna stå på bakbenen måste man inkludera hästen längd;)

ska man behöva bygga om hela tiden?
När vi byggde gällde dörrmåtten. Nu står det BÖR.

Ska man behöva bygga om för var ny idé som beslutsfattarna tar?

Snart måste man väl även specialtillverka en trailer som har 3 m i takhöjd.
 
Sv: Takhöjd?

Det går att ha utmärkt luft i stallet även med 2,2 m i takhöjd och utan fläktar. Vi har det och t o m fått beröm för luften av kommunens kontrollant.
Jag håller med Jezzie, en del bestämmelser är skrivbordsprodukter utan behov i verkligheten.

Det vettigaste vore att minimera hästarnas vistelse i stall, oavsett takhöjden. Men hur räkna ut det vid ett skrivbord? :devil:

LIA

jag håller med. Om man är så mån om luftkvalitet, hur kan det vara tillåtet att ha hästar inne dygnet runt tex?
 
Sv: Takhöjd?

KL

Vad som gäller är även när stallet är byggt, men vid ombyggnad måste man hålla sig till de nya reglerna.

Vi hade ett stall som var byggt innan reglerna ändrades och det är godkänt fast det efter dagens regler är för "lågt".

Mao byggnadsår är intressant att veta.

Sen ska man komma ihåg att dessa regler är ju för djurens väl o ve, inte för att en inspektör ska ha en milimeters rättvisa. Tycker det är bra att man granskar stall och ser till att de håller viss säkerhetsmått och de borde även ta samma intresse i hästens hagar och stifta antal max timmar i box för en frisk häst. :idea:
 
Sv: Takhöjd?

Jag håller också med. Det behöver inte alls bli dålig luft för att det är lågt i tak. Kontrollanten som var hos mig tyckte själv att stallet var helt ok att ha högre hästar i, men regler är ju regler.
Hos mig är hästarna ute dygnet om sommarhalvåret och de är inne mellan 22 tiden och 07 på morgonen. Innan vi flyttade hit hade de dressyrhästar i stallet som alla var 170 storlek på. Inga problem då heller.

Har en kompis som har lite lägre än 2.20 i sitt stall. Dessutom går bjälken rakt igenom hästarnas boxar, så där blir det ännu lägre. Det enda hon fick anmärkning på var att den ena boxen bara är 2.98 cm bred (och inte 3 m) Så i den boxen får hon inte ha en häst över 1.70. DET tycker jag är konstigt.
 
Sv: Takhöjd?

Just det att det finns en massa "konstiga" beslut och att det har varit väldigt olika beroende på var man har bott och vem som har gjort inspektionen. Är ju anledningen till att det hela har flyttat från kommunerna till Länsstyrelsen. Så om man ska gå efter gjorda inspektioner och resultaten från dem så bör de vara gjorda i den nya världen d v s efter nyår i år. Annars finns helt klart risken att de inte gäller vid nästa inspektion.
 
Sv: Takhöjd?

Just det att det finns en massa "konstiga" beslut och att det har varit väldigt olika beroende på var man har bott och vem som har gjort inspektionen. Är ju anledningen till att det hela har flyttat från kommunerna till Länsstyrelsen. Så om man ska gå efter gjorda inspektioner och resultaten från dem så bör de vara gjorda i den nya världen d v s efter nyår i år. Annars finns helt klart risken att de inte gäller vid nästa inspektion.

Tror du skillnaden blir så stor? Det är ju fortfarande olika djurskyddsinspektörer som gör kontrollerna. Det är i praktiken helt omöjligt att få alla inspektörer att tänka likadant.
 
Sv: Takhöjd?

Tja det verkar ju inte som det fungerar som det är tänkt efter som man nu får göra en utredning om det.:angel:
Men i teorin så kommer ju de som jobbar som inspektörer i samma län att träffa varandra plus att det finns en samordnare vilket kan göra att det i allfall blir mer lika i samma län.
 
Sv: Takhöjd?

Det enda hon fick anmärkning på var att den ena boxen bara är 2.98 cm bred (och inte 3 m) Så i den boxen får hon inte ha en häst över 1.70. DET tycker jag är konstigt.

Nja kortaste sida (bredd) i box till häst över 170 är 2,7m däremot måste boxen vara minst 10kvm så det måste ju vara den totala boxarean som blev för liten iom minsta bredd är tillräcklig.
 
Sv: Takhöjd?

Ja alltså hennes boxar är 3x3 m, alltså 9 kvadrat. Denna boxen hade dock en sida som var (är) 2,98 istället för 3m. Därför fick hon denna begränsning. Det som jag tyckte var konstigt är ju att de var så noga med 2 cm av en boxvägg när de uppenbarligen inte brydde sig om takhöjden alls.
 
Sv: Takhöjd?

Önskar att det vore så väl:(

Det var ju i teorin i en perfekt värld, tråkigt om det inte fungerar i verkligheten. Tyvärr har jag inga illusioner när det rör Länsstyrelser. Har haft en del med dem att göra i jobbet och även kollegor som provat på att arbeta där. Vi har ju en del gemensamma arbetsuppgifter. Men det har inte varit några trevliga upplevelser och alla kollegor har kommit tillbaka igen.

Förvarnade också "mina" inspektörer innan de bestämde sig för vad de skulle göra förra året. Så det är ju verkligen synd om den dåliga trenden fortsätter. För vissa av er är ju verkliga eldsjälar som gör ett fantastiskt jobb och på en dålig arbetsplats är lätta att tappa gnistan eller bränna ut sig. :(
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp