Bukefalos 28 år!

Sv: Takhöjd?

Vi hade en djurskydds tant hos oss förra året, strax efter att vi köpt hästarna. Inga anmärkningar förutom taket. Tanten sa till oss att vi slipper höja taket om vi byter ut våra stor hästar till ponnys. Pratade med henne en vecka efter och då sa hon " Jag tycker att du ska sälja de stora hästarna och köpa D-ponnys att ha som sällskap " Jag vill ju inte alls ha små ponnys, och det sa jag klart och tydligt till henne. Så vi är fullt igång och höjer taket 30 cm , igentligen bara 10 cm som behövdes , men jag tycker att det är bättre att vara på säkra sidan :angel: . Eller så tyckte hon att jag skulle riva stället och bygga nytt.. Riva ett stall som är runt 200 år gammal.. No way ;) Och nu har vi bara 1 bjälk kvar att lyfta och vi fick dispance ( heter det så? ) att ha hästarna där till sommaren för då ska det vara klart :D
 
Sv: Takhöjd?

Men hela boxen är för liten för en 170+

Ja det är ju det påpekandet som gör det hela helkonstigt. Den begränsningen har hon alltså inte i boxen brevid som är 9 kvadrat. Och ingen begränsning när det gäller taket heller. Inspektören menade att hästarna var ju ute på dagarna så att det inte spelade någon roll.
Det hela är helskumt.
Nu är hennes stora häst bara 1,67 så för den skull spelar det ingen roll, men visst är det konstigt:confused:
 
Sv: Takhöjd?

I mitt stall har jag ca 4 meter till tak, dock ligger fyra stora bjälkar (ca 20cm i diameter) på ca 2 meters höjd. Detta är inget problem för mina hästar och länsstyrelsen har inte sagt något till mej om detta helller så det kan inte vara olagligt?
 
Sv: Takhöjd?

Jo det gör de väl i de flesta stall, men om de går i boxarna eller mitt över uppställningsplatsen mäts höjden under dem. Går de tex precis utanför boxarna där hästarna inte står är det inte lika viktigt att mäta under dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp