Bukefalos 28 år!

Tälta säkert

Magiana

Trådstartare
När exet och jag var ute och tältade (istället för att betala för övernattning vid resa genom landet), men även senare då vi hade husvagn och fricampade, så var vi väldigt noga med var vi stannade för natten. Det skulle gå att stanna där med bilen, det skulle ligga utom synhåll från större vägar och även undanskymt från hus. Vi ville inte störa någon och vi ville kunna känna oss trygga. Det finns trots allt knäppskallar som rånar och har sig.

Det var långt ifrån lätt att alltid hitta ett bra ställe och det hände ibland att vi körde flera mil på kvällarna då vi letade efter ett ställe att övernatta på. Skitjobbigt faktiskt. De tryggaste ställena vi kunde hitta var ofta en vändplan där en timmerväg slutade, men dessa vägar har ofta en vägbom så man inte kommer in där med bilen.

I år tänkte jag ge mig ut själv men hur fasen ska jag slippa böket med att hitta ett ställe att tälta på, ffa. som jag kanske inte vet var jag kommer att befinna mig på kvällskvisten? En tanke som slagit mig är att naturområden där det är arrangerat för besök av allmänheten ibland har ställen där man kan övernatta. Ett exempel är Söderåsens nationalpark. Men kan man känna sig trygg på ett sådant ställe? Skulle ni våga tälta ensam på något ställe där det passerar en massa okända människor och som även är lätt tillgängligt för idioter?
 
Tveksamt faktiskt. Jag skulle antingen använda campingplatser eller göra ungefär som du skrev - hitta avskilda platser som t ex en bit in på skogsvägar.
 
Synd att campingplatser kostar skjortan. Man kommer ju lätt upp i tusenlapp på en vecka, bara för att sova. Jag är inte beredd att betala det samtidigt som det blir ett tvång att trängas med andra. Och de avskilda platserna är så svåra att hitta. :meh: Hur man än gör har man ändan bak.
 
Någon enstaka natt kanske men aldrig att jag pyntar för varje natt. Jag tänkte vara borta 1-2 veckor om allt går som det ska. Med ett minimum på 150 kr per natt så är man raskt uppe i slantar som jag kan ha roligare för. Om jag inte kan komma billigt undan så stannar jag faktiskt hemma. Tyvärr.

*Saknar min husvagn* :(
 
Svar: Nej, jag hade INTE vågat sova ensam i ett tält förutom på en campingplats. Även om det med största sannolikhet hade hänt absolut ingenting alls, så hade jag inte fått någon vidare sömn att tala om...

Du kanske kan få sova i buke-trädgårdar :idea:? Skriv vart du tänker åka!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Du kanske kan få sova i buke-trädgårdar :idea:? Skriv vart du tänker åka!

Den tanken har också slagit mig. Jag vet dock inte vart jag ska åka eller när. Dessutom finns det en fet hake. Jag kommer inte ha något vidare internet på resan så jag kan inte uppdatera en eventuell tråd om det (typ "nu ska jag åka till Örebrotrakten"). Min mobilsurf är den sämsta tänkbara men jag har inga planer på att byta mobil. Ett mobilt internet under en månad vore dock fint så man kan kolla kartor, google street view, surfa på buke o.s.v. Jag vet dock inte än hur jag ska göra för jag behöver inte det mobila internetet sedan när jag är hemma. Kanske får ta en provmånad hos telia och avsluta när jag är klar :angel: .

Min semester börjar i juli så det är då jag tänkte försöka mig på att åka lite längre. Men innan dess tänkte jag ta lite kortare turer och känna efter hur det känns. Det är ju så otroligt ovant för mig att göra saker på egen hand.
 
Varför inte skriva ut en tänkt rutt, kolla om du får låna "buke-trädgårdar" och be om telefonnummer så kan du ringa när det blir dags. Ska du norrut får du gärna tälta i vår trädgård!
 
Jag tältade ute natten till idag och kom inte ens på tanken att det kan vara farligt... Men då har jag tre hundar i tältet som vaktar om nån kommer!

Så du kanske ska låna en hund?;)
 
Varför inte skriva ut en tänkt rutt, kolla om du får låna "buke-trädgårdar" och be om telefonnummer så kan du ringa när det blir dags. Ska du norrut får du gärna tälta i vår trädgård!

Lite svårt att veta rutten när det enda jag vet är att jag åker västerut från Stockholm och sedan söderut. Jag kanske inte kommer längre än Södermanland. Det beror på hur jag mår.

Jag tältade ute natten till idag och kom inte ens på tanken att det kan vara farligt... Men då har jag tre hundar i tältet som vaktar om nån kommer!

Så du kanske ska låna en hund?;)

Det beror väl på var man tältar. I skogen är det väl okej.

Jag har bara bordercollies och dvärgpudlar i bekantskapskretsen. Ingen av dem är särskilt respektingivande. Sen är jag inte så sugen på ha hund med mig.
 
Det beror väl på var man tältar. I skogen är det väl okej.

Jag har bara bordercollies och dvärgpudlar i bekantskapskretsen. Ingen av dem är särskilt respektingivande. Sen är jag inte så sugen på ha hund med mig.

Jag var i närheten av Skansund, knappast ute i skogen och obygden... Och det var just BCs jag hade med mig.

Men det var bara ett halvseriöst tips, du behöver inte ta till dig det.
 
Lite svårt att veta rutten när det enda jag vet är att jag åker västerut från Stockholm och sedan söderut. Jag kanske inte kommer längre än Södermanland. Det beror på hur jag mår.



Det beror väl på var man tältar. I skogen är det väl okej.

Jag har bara bordercollies och dvärgpudlar i bekantskapskretsen. Ingen av dem är särskilt respektingivande. Sen är jag inte så sugen på ha hund med mig.

Det spelar väl ingen roll hur långt du kommer? Något slags slutmål har du kanske och då är det väl bara att efterlysa buketrädgårdar i grannskapen omkring och på vägen? Du bestämmer ju själv om du vill utnyttja erbjudandena eller ej?! Annars är ju alternativet att bo på camping och det tycker du ju blir för dyrt
 
@Magiana Du har inte funderat på att hyra en liten stuga nånstans istället? Då kan du ju iaf låsa dörren om dig. På blocket finns det billiga ställen att hyra tex.
 
Du får gärna tälta i min trädgård/skog! Total privacy utlovas:)
Jag bor i Upplands-Bro och trådlöst internet finns.
 
Här kan du också få tälta om du vill eller låna ett rum med en stor skön säng och egen dusch och toalett om du hellre vill det :) Jag bor en bit utanför Falköping i Västergötland.
 
Tack för alla rara erbjudanden om tältplats :) Jag får väl försöka skapa en rutt när det blir dags och växla mellan skog alternativt camping vissa nätter om det behövs.

@Magiana Du har inte funderat på att hyra en liten stuga nånstans istället? Då kan du ju iaf låsa dörren om dig. På blocket finns det billiga ställen att hyra tex.

Jag bor i en stuga. Poängen med att komma ut är att se annat, gärna olika saker från dag till dag och det vore jättekul om jag klarade av att åka till Skåne och träffa syrran. Annars vill jag ffa se trädgårdar, vacker natur och vilda djur. Det finns sådant hemma också men jag vill gärna se andra ställen. Tältningen är bara ett sätt att bo på när man ska sova för natten, inget självändamål.

Jag skulle tro att det bara är att slå på wi-fi på telefonen så borde den hitta nätverket :)!

Min telefon har yttepytteliten skärm och jag tror inte att den har wi-fi. Det är ingen ajfån eller smartfån. Däremot kan jag låna en laptop och det kanske funkar. Det är ju kul om man faktiskt kan se vad kartorna föreställer (vilket är en hyfsat viktig grej så man vet vart man ska).

Du får gärna tälta i min trädgård/skog! Total privacy utlovas:)
Jag bor i Upplands-Bro och trådlöst internet finns.

Det får kanske bli min första övningsutflykt :) Jag är ju som sagt lite harig över att ge mig ut själv och Upplands-Bro ligger lite lagom långt bort men ändå rätt nära. Jag har ju haft panikångest i så många år men inte riktigt fattat att jag kan saker själv numera. Jag kanske kan komma över någon helg framöver?
 
Om det är i skogen du verkligen vill tälta så finns det en fin skog nära mig som du kan tälta i också kan du komma hit för frukost sen om du vill eller om det skulle vara något under natten :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 299
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 212
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp