Tappar klor

bananabambi

Trådstartare
Nu är det andra gången jag hittar stora flisor av killens små klor här hemma. De ser precis ut som klorna, små halvmånar, men är mycket tunnare, så det är ju klorna som delar sig.

Förr hade han en klo som var dålig, han fastnade alltid med den i ett skruvhål när han klöste på en metallskena i köket. (Och ja, han har vanliga klösbrädor han också använder, så jag förstår heller inte varför han envisas med att klösa på metallen. :confused:) Men nu har vi tjejpat för skenan, så det är inte tack vare den klorna trasar sönder sig. Kollade alla klor nyss, och de var fina. Ingen trasig.

Är det här någonting som brukar förekomma?
 
Men det är väl inget onormalt? När katterna klöser "ömsar" de klor. Det yttersta lagret försvinner. Jag har såna där klodelar liggande överallt men har trott att det var precis som det skulle.

mandalaki
 
Det var ju det jag inte visste, om det var normalt. :p Därför jag frågade.

Men då slipper jag vara orolig då :cool:
 
Ja, det är normalt. Problemet är när det yttre lagret inte lossar av sig självt utan sitter ordentligt fast. Det hände på min gamla katt och då var jag tvungen att åka till veterinären med henne. Klon blev så tjock och oformlig att den inte gick att klippa ordentligt.
 
Min kisse har en tumme som blir så. Jag får klippa av spetsen på klon och hjälpa till att dra lite försiktigt på sidorna, då lossnar "skalet".

Ibland fastnar det dessutom smuts under "nagelbanden" på henne, som man får pilla bort med naglarna lite försiktigt.
Manikyr! :D
 
Tunna flisor är helt normalt.

Min ena katts klor blir dåliga när dom är nyklippta, dom kan nästan delas på mitten! :crazy: Så jag har börjat använda nagelfilen på honom och jämna til kanterna lite efter att dom är klippta :o har inte haft några problem med halva klor sedan dess. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp