Bukefalos 28 år!

Tappar pälsen!

S

Sweet

Min häst fick för ett par veckor sedan på något mystiskt vis en ordentlig svullnad på ryggen (ungefär vid länden), en skada orsakad av något sorts yttre våld. (Vet ej vad) Hon var extremt öm, jag fick inte titta på henne ordentlig, kunde inte se något sår eller något blod men pälsen var lite kladdig på stället. Hästen var, förutom svullnaden och ömheten, precis som vanligt så jag avvaktade med veterinär. Svullnaden lade sig efter ett par dagar men hon förblev öm så jag tog ut veterinären som tittade på henne och konstaterade att det inte var någon fara. Hon hade dock fått en rejäl smäll. :crazy: Jag skulle fortsätta att hålla koll på det men så länge hästen i övrigt var som vanligt så var det ingen fara. Han sa att hon nog kunde tappa päls runt detta område när det läkte.

Nu börjar det läka, hon är nästan inte öm alls längre men det kliar massor och jag kan dra bort päls och det blir alldeles kalt på ett ganska stort område!( som en dryg handflata ungefär) :eek: Inte snyggt alls...

Kommer pälsen att växa tillbaka och hur lång tid tar det innan det börjar göra det? Ska jag smörja det kala området med något och i så fall vad?

Jättetacksam för goda råd från er som har erfarenhet av sådanhär "pälsfällning"! :bow:
 
Jag brukar smörja med helosan salva på sårytor eller där dom har tappat päls, för att göra huden mjuk.
Hoppas det löser sig :)
 
Hallo!

precis sådär som du beskriver det var det på min förra häst oxå! hon tappade päls, var varm o otroligt öm ett par dager. sen gick det över o det började klia i stället o var geggigt. jag tvättade bara med tvål o vatte o smörjde med heliosan o det blev helt bra!
 
det är helt normalt att djur som varit svullna tappar pälsen på det stället!!
min häst har lymfangit, och precis efter att benet varit som mest svullet, ocha lltså började minska i omfång, tappade hon all päls på hela vänster bakben...
gissa om jag blev chockad änr jag borstade benet och hon plötsligt var helt kal!!! :eek:

men som sagt, det är normalt att pälsen lossnar efter en svullnad, nu, efter ca 3-4 veckor har all päls växt ut på min hästs bakben igen, det syns ju att den är kortare än ex. vinterpälsen på övriga kroppen, men man ser inte huden längre...

ett tips är iaf att smörja så det håller sig mjukt! min häst blev jättetorr och stel när inte pälsen satt över benet (iom att det var så uppsvullet också) så att hålla det mjukt är en bra idé...

lycka till, hoppas allt blir bra!
 
Tack för alla tips och råd! :bow: Man blir ju lite fundersam när hästen blir helt kal, inte vidare snyggt direkt...

Men jag ska smörja med helosan så att det håller sig mjukt och fint så får vi se när pälsen kommer tillbaka.
 
När min häst tappade en del av sin man så hon blev alldeles kal, smörjde jag bl a med aloe vera kräm som jag köpte på en hästbutik. Superbra! Manen kom tillbaka.
 
När det uppstår en skada, som din häst fått, kan hästen tappa pälsen. Dels "stryps" blodtillförseln till hårsäckarna då kroppen anser det viktigare att läka skadan än att få fin päls. Blodet "rusar" till skadan och ska bekämpa (läka) den och då blir det inte mkt blod över till det onödiga (hårsäckarna). Då skadan är läkt kan kroppen återgå till det normala och blodet strömmar åter till hårsäckarna.

Hårsäckarna kan också få en smäll och bli "skadade". Hästen tappar då pälsen och nya, friska, hårstrån växer ut. Det kan man se vid tex sadeltryck då hästen får vita strån. Det som händer då är att färgpigmentet i hårsäcken dör och hårstrået blir vitt.

Detta är alltså inget farligt.

MVH Tingeling :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Shaggy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 214
Senast: prallan
·
Hästvård Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 455
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp