Bukefalos 28 år!

Tappat förtroende helt för människor

SandraBarklund

Trådstartare
hejsan jag och min pappa misstänker att nån har försökt gjort min häst illa han har tappat självförtroendet helt för människor man blir tvungen och locka han med massor med mat nu för att han ska komma in från hagen och sen när man väl fångat han så ibland så försöker han slita sei loss , vad ska jag göra för att bygga upp förtroendet på han igen ? jag red han idag och då var han avslappnad dom enda ggr han är stel och rädd och skräckslagen är i hagen och vid massa människor och i stallet:cry:
 
Sv: Tappat förtroende helt för människor

När jag gick på naturbruksgymnasium och var mobbad spöade mina klasskompisar upp min redan osäkra häst (hon var misshandlad innan jag fick henne,gick inte ens att hosta i stallet utan att hon for i taket och skakade lääänge) tack för flera års hårt arbete kära klasskamrater :smirk:

Hur som helst, jag var försiktig såklart men försökte att vara ungefär som vanligt. Ändrar man sig drastiskt eller blir väldigt väldigt försöktig undrar hästen var det farliga finns så att säga.

Jag kliade och gosade mycket med henne,i hennes fall slängde hon sig bakåt bara man tog i grimman,var även länge hos henne utan att göra något alls,hon fick komma till mig hela tiden,var äåven mycket med henne även när jag inte skulle göra något,tex gick ut i hagen bara för att klia henne en stund och sedan gå.
 
Sv: Tappat förtroende helt för människor

Men gud hur kan man göra något sånt! :mad: :cry:
Stackars häst och stackars dig.

Iaf jag hade problem för ett tag sedan av att min häst fick stötar av mig. Varav en på mulen. Så hon blev skygg för sitt huvud och vek undan när jag kom. Inte direkt samma sak kanske. Men jag borstade henne lite extra länge, gick ut och tränade i grimma och grimskaft på lite ledövningar (gå framåt, stanna, backa när jag gör det, longera i skritt, byta varv, inkallning osv). Bara lungt och allt i skritt för att hon skulle känna sig trygg med mig. Jag var noga med att vara helt själv när jag övade för att jag skulle kunna hålla hela min koncentration mot henne. Då hade jag också lite godis med mig som hon fick som belöning då och då, för att göra henne lugn och trygg.

Var bara noga med att ta det lugnt och inte pressa hästen. Visa den vägen och vad du vill, och förstår den inte går du bara framåt och gör samma sak en gång till och berömmer när den gör rätt. Då kommer hästen att få tillbaka förstoendet för dig. Men var noga med att inte muta den med godis för att den ska göra något, då förlorar godiset sitt värde. Det är dig hästen ska lita på, den ska komma till dig och utföra det du ber den om för att den tycker om dig och är trygg med dig. Och var säker i dig själv, för en osäker människa som står och lockar på hästen utan att ta kommandot och visa den vad den ska göra kommer hästen inte att lita på.

Hoppar det löser sig :)
 
Sv: Tappat förtroende helt för människor

När jag gick på naturbruksgymnasium och var mobbad spöade mina klasskompisar upp min redan osäkra häst (hon var misshandlad innan jag fick henne,gick inte ens att hosta i stallet utan att hon for i taket och skakade lääänge) tack för flera års hårt arbete kära klasskamrater :smirk:

Hur som helst, jag var försiktig såklart men försökte att vara ungefär som vanligt. Ändrar man sig drastiskt eller blir väldigt väldigt försöktig undrar hästen var det farliga finns så att säga.

Jag kliade och gosade mycket med henne,i hennes fall slängde hon sig bakåt bara man tog i grimman,var även länge hos henne utan att göra något alls,hon fick komma till mig hela tiden,var äåven mycket med henne även när jag inte skulle göra något,tex gick ut i hagen bara för att klia henne en stund och sedan gå.


Vilka svin. Hoppas du anmälde det hela?! Och det är sånt folk som går på naturbruksgymnaier... det är så att man blir mörkrädd. :mad:

Och till TS.
Försök vara någorlunda som vanligt men öka kel och pyssel. Försök att få allt till positiva upplevelser. Dock kommer det att ta tid och du måste ha ett enormt tålamod. Lycka till.
 
Sv: Tappat förtroende helt för människor

Vilka svin. Hoppas du anmälde det hela?! Och det är sånt folk som går på naturbruksgymnaier... det är så att man blir mörkrädd.

Japp,det är dagens hästskötare och vissa har gått hippologutbildningen.:crazy:

Fanns inget att göra då det inte fanns några bevis,ingen hade sett dem. Däremot märkte jag ganska väl av det på min häst och en tjej kom jag på med att slå med en sop på gallret till min häst. När jag var uppe i stallet viftare de runt och gapade "Jävla horhäst" osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 890
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 654
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 619
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp