Bukefalos 28 år!

Tappskokurs

Ottisen

Trådstartare
Efter ytterligare en jäkla tappsko dagen innan tävling har jag bestämt mig, nu ska jag tvinga mig själv att våga gå tappskokurs. Men vänjer man sig vid döda hästben? Ngn som gått kurs som nojade över hästbenen innan och som sen inte tyckte det var så farligt?
:o
 
Sv: Tappskokurs

Man vänjer sig ganska fort vid benen, hade ingen direkt noja innan. Gick tappsko kursen på gymnasiet och det var rätt kul. Man behöver inte vara rädd för att sömmsticka i alla fall..;) Det är väl värt besväret att gå den.
 
Sv: Tappskokurs

Svarar er båda. Vågar ni slå på tappskor i nya hål nu? kan se mig själv fega ur i skarpt läge:p

Verkar vara dösvårt att hitta kurser tyvärr, kanske är fel säsong?
 
Sv: Tappskokurs

Jag tog tappskokompetens på gymnasiet, och övade inte på några döda hovar/ben. Utan bara på levande hästar ;)
Gjorde uppskoningen på en annan elevs häst (som hade tappat en sko) då fick hovslagaren (läraren) verka hoven lite innan = det fanns inga gamla sömhål som passade :eek: Så jag fick spika nya :p

När man spikade i de gamla sömhålen var det inte svårt alls, man känner direkt om man kommer fel :grin:
 
Sv: Tappskokurs

Gick också tappsko på gymnasiet. Jag tyckte det verkade äckligt med dödhovar först men när man väl kommit igång var det bara roligt. Har efter skolan fått dragit ut några sömmar o slagit i nya utan att slå i dem gamla hålen utan problem. Förra veckan tappade hästen en sko och hade tur nog inte haft sönder hoven så mycket. Efter att försökt få tag på hovis i några dagar så slog jag till sist på en sko själv. Det var första gången jag slog på en sko på en levande häst och nervös var jag men det gick hur bra som helst :) Jag tycker verkligen att du ska gå kursen om du hittar någon.

Fråga din hovslagare om han/hon vet någon kurs i närheten. Annars kanske du kan kolla upp med en skola om du kan få vara med när dom har den kursen :) Lycka till !
 
Sv: Tappskokurs

Svarar er båda. Vågar ni slå på tappskor i nya hål nu? kan se mig själv fega ur i skarpt läge:p

Verkar vara dösvårt att hitta kurser tyvärr, kanske är fel säsong?

Jag har gått tappskokurs och jag kan ta upp nya hål på en häst med bra hovkvalité.

Fast det stora problemet tycker jag egentligen är att rikta en sko som troligen blivit skev, alternativt rikta en gammal. Där brukar det ofta stupa.

För övrigt vad gäller ursprungsfrågan, jag brydde mig inte ett dugg om att det var hästben, de var dessutom noggrant tvättade och inlindade, så man kunde fästa dom i ställningen som fanns just för det ändamålet.
 
Sv: Tappskokurs

Har du problem med tappskor är det dags att byta hovslagare till någon som sätter på skorna ordentligt!
 
Sv: Tappskokurs

Jag vill oxå gå en kurs...och tänker spara några bra gamla skor att kunna slå på ,så är dom riktade och klara...:laugh:
 
Sv: Tappskokurs

Ja gick nyss den kursen på mitt gymnasie. Vi slog på skorna på levande hästar och i gamla hål. Vi fick dock aldrig göra nya hål. Och att fixa till skon va inte alls så svårt :)
 
Sv: Tappskokurs

Har du problem med tappskor är det dags att byta hovslagare till någon som sätter på skorna ordentligt!

Tror de flesta vet att det inte finns några sömtag ivärlden som är resistenta mot att hästen ställer sig och trampar på skon, hur välskott det än är :cool:

Trådskaparen:
Jag har aldrig gått officiell kurs utan blivit upplärd av min egen hovslagare. Fick börja med varje gång h*n var ute och skodde, med att slå i en söm medans h*n stod bakom mig och hjälpte mig rikta och "känna" hur det kändes att spika i osv. Sen fick jag öva mer och mer varje gång hovis var ute. Man får väldigt snabbt upp känslan, i början var det att slå i redan tagna sömtag som hovis gjort, men när man väl fått upp känslan och säkerheten kan man sömma själv utan problem. Har slagit på tappsko i 7 år och det är inte ofta hästen tappar, men det är som att cykla, när man väl lärt sig, känslan finns i händerna och huvudet. Det är MYCKET väl värt att lära sig! Precis som du är inne på, spar otroligt mycket problem som egentligen inte är problem när det handlar om att kunna slå i en liten söm eller att inte komma iväg på tävling/träning.
 
Sv: Tappskokurs

Amen to that!

Eller som mitt fullblod som trots boots är mycket skicklig på få in bakohoven tillräckligt långt för att ta av framskon. Och det finns ju en gräns för hur trångt man kan sko. Har jag hört.

Eller så är helt enkelt klinikhovslagarna inkompetenta.
 
Sv: Tappskokurs

Jag har tagit den och jag tyckte det var hemskt första dagen, första gången men det gick över rätt fort, särskilt om man är ett roligt gäng :)
 
Sv: Tappskokurs

Jag har dels gått kurs, och trodde jag skulle få spunk över dödbenen men det var rätt lugnt =) Dels har min hovslagare lärt mig. Jag hade faktiskt mest nytta av det senare, då det då övas på 'den framtida patienten'.

Jag gick kursen när jag hade ett kblsto med kexhovar. Och henne slog jag om jag behövde på skor på igen (om de var plana, hovis brukade rikta en 'reservdoja' dock). Men sen, nästa häst så NEJ, kände mig inte alls säker på att slå på tappsko. Den och de nästföljande tappade nästan aldrig dock.

Men sen kom både en och tre som kastade skor omkring sig. Jag vägrade slå på själv, kände mig inte alls säker. Men sen tog jag tag i det, och slog på en fint 'urtrampad' sko i gamla sömhålen, och blev där lite inspirerad att faktiskt ta tag i det igen, så hovis fick ha lite kurs med mig med aktuell häst, och sen dess har jag slagit på tappskor på lite olika hästar. Både i befintliga hål och när jag tvingats göra nya - men jag är fasligt nervös när jag måste göra nya, speciellt om de har tunna väggar.

Men, slipper jag är jag glad - jag föredrar fortfarande att hovis gör det om det övht är möjligt.
 
Sv: Tappskokurs

Det är inte så farligt :)

Men jag gjorde det enkelt för mig. Pratade med min hovslagare som då såg till att gå igenom det med mig, jag fick sedan vid flertalet tillfällen (på min egen häst) visa vad jag lärt mig. När hovslagaren godkänt mig fick jag ett papper på vad jag kunde. Väger likvärdigt vid t ex ansökan till skola osv.

För att jag ska få hålla kunskaperna färska får jag fortfarande sko ett par hovar när hovslagaren kommer.
 
Sv: Tappskokurs

Svarar alla:)
Låter ju lovande med att man kommer över sin skräck. Har lyckats hitta en kurs i slutet av augusti, så nu jäklar!

Har även äntligen hittat en bra hovslagare i Uppsala:) har letat hela vintern och avverkat diverse kassa. Den här lovade att visa mig jur man slår på skor på just min häst också:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 659
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
33
· Visningar
1 387
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 411
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp