Tar tag i bettet!

Foy

Trådstartare
Hej! Min medryttarhäst är arbetsvillig och fin när jag rider ifrån stallet. Men när jag ska vända hemåt så blir hon jätte pigg och tar gärna bettet och bara sticker. Jag tycker att det är obehagligt eftersom det inte går att kommunicera med henne utan att ta i fysiskt och det går även inte att arbeta med henne. Ibland gör hon även skutt eller kör ner huvudet, jag har inte åkt av ännu. Ibland så måste jag ta i fysiskt för att kunna "nå" henne och jag vill verkligen slippa göra det främst för hästens skull men även för min. Jag vill kunna rida henne på ett harmonsikt och trevligt sätt. Den fysiska aktiviteten jag har använt mot henne har resulterat i att hon har börjat fippla med bettet i munnen och drar ner huvudet mot marken. Snälla hjälp mig! Ge mig tips och råd! Jag vet inte hur jag skall gå till väga längre!
 
Sv: Tar tag i bettet!

samma gäller min medryttarhäst som blir otroligt stark och går ej att styra, men vi bytte bett och då funkar det super bra! prova att byta till ett "starkare" bett! mvh madde
 
Sv: Tar tag i bettet!

har du diskuterat med ägaren? det är ju det första man gör när det inte är ens egen häst man rider. hon kanske haft samma problem och vet hur man löser det. :)
Generellt handlar det ju om att ni måste träna upp lydnaden och att hästen ska ha respekt för det du säger, utan att du behöver dra och slita.
:)
 
Sv: Tar tag i bettet!

Hej, tack för svaret. Nej, jag har inte diskuterat det med ägaren. Men jag ska ta upp det med henne så fort vi träffas nästa gång :) Ägaren har ju inte varit konsekvent med hästen och hon skämmer väldigt ofta bort den och låter hästen bestämma över henne. Då jag inte rider henne eller tar hand om henne varje dag i veckan så kommer ju problemet att lösas långsammare :( Jag känner att hon behöver jobbas intensivt med respekten för människor. Men ägaren "ger upp" för lätt och låter sig kontrolleras. Min medryttarhäst har ingen respekt mot människor, det märks vid hanteringen av henne då hon kan gå rätt på en och
"buffa" med huvudet och inte stå still i gången. Men jag har ju börjat säga ifrån och problemet är ju inte alls lika illa som det var när jag hanterade henne de första gångerna, då var hon rent ut sägt förjävlig att hålla på med.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Hej madde! :) Eftersom det inte är min häst så känns det dumt att fråga om bett byte, men jag kan ju alltid föreslå det för ägaren. Men jag tror hon kommer att misstycka.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Visst kan det ta längre tid att få rätt på ett problembeteende om det bara är den ena som jobbar på det men....
Glöm inte att hästar är smarta och faktiskt vet skillnad på människorna.
Det är många hästar som jag sagt ifrån till på skarpen när dom gjort något direkt farligt. Dom har aldrig testat mig igen men med ägarna (som också ger sig alt inte säger ifrån) så är allt som förr.
Så fortsätt att jobba med henne. Var konsekvent så kommer du att vinna till slut :)

Ang ridningen.
Hur brukar ni lägga upp turen när ni rider ut?
En häst som beter sig så hade jag antingen skrittat hela rundor på alt enbart skrittat på vägen hem.
Kan man inte uppföra sig så blir det helt enkelt inte roligare än så!
Börjar hon dra bettet ifrån dig så gör bestämda halvhalter
Sitt ordentligt i sadeln, trampa ner rejält i stigbyglarna och bak med axlarna. Då sitter du stadigt och hon har svårare att dra tyglarna ur händerna på dig.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Tack för svar! :) Jag ska försöka kämpa vidare med henne.
Min uteritt är upplagd så att jag försöker driva på henne ifrån stallet då hon är som segast. Och på hemvägen har jag nu lärt mig att det inte är lönt att vare sig trava eller galoppera så sist så blev det mkt halter, sidvärtsrörelser och ryggningar på hemvägen.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Försök att inte tvärvända hem utan när du ska vända rid kanske in i skogen som en lite större cirkel. Har en häst som är lika dan och detta fungerade för oss :)
 
Sv: Tar tag i bettet!

Låter som ett alldeles utmärkt upplägg!
Kämpa vidare och ge inte upp.
Är du bara konsekvent så lär sig hästen att det inte är lönt att hitta på skit när du sitter i sadeln.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Men alltså, sticker hästen med dig måste du få stopp på den!! Det är ju livsfarligt med en skenande häst på vägarna. Behöver du ta tag i hästen måste du ju ta tag i hästen.

Det är klart att vi alla vill rida hästarna harmoniskt och med så lite hjälper som möjligt. Men sticker hästen är det absolut tillåtet att med alla medel försöka få den under kontroll. Du är ju farlig mot både dig själv och hästen ifall du inte tar tag i hästen och får kontroll på den!!
 
Sv: Tar tag i bettet!

...för att inte tala om alla stackare som råkar komma ivägen - bilister, fotgängare, cyklister...


TS: Kämpa på, men chansa inte med liv och lem. Varken dina egna eller andras.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Min D-ponny är likadan. Han är småseg i början, i mitten när man fortfarande är påväg "hemifrån" kan han gå hur fint som helst, göra fina galoppfattningar och galoppera lugnt. På hemvägen blir det andra bullar. Jag vågar varken galoppera, eller ens trava på hemvägen, för jag känner att han bara drar iväg med mig.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Om hästen drar iväg med dej på hemväg ta tag i den, blir ju farligt annars både för dej, hästen och andra ni kan möta.

Rid inte fram och tillbaka utan rid en runda, kan oxå tipsa om att hoppa av innan stallet och lätta på sadelgjord och gå sista biten.

Ge ingen mat efter ni har kommit tillbaka till stallet.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Men alltså, sticker hästen med dig måste du få stopp på den!! Det är ju livsfarligt med en skenande häst på vägarna. Behöver du ta tag i hästen måste du ju ta tag i hästen.

Det är klart att vi alla vill rida hästarna harmoniskt och med så lite hjälper som möjligt. Men sticker hästen är det absolut tillåtet att med alla medel försöka få den under kontroll. Du är ju farlig mot både dig själv och hästen ifall du inte tar tag i hästen och får kontroll på den!!

Håller helt med dig. Jag får spel på trådar du ryttare vill ha ett skaeroare bett för att hästen "är lättare att rida då" (läs; böjer på nacken). Men när hästarna sticker och blir direkt farliga är det bara att plocka på pelhamet eller gramanen eller whatever för att det inte ska vara farligt.
 
Sv: Tar tag i bettet!

För att lösa problemet för stunden när du väl sitter där kan du visst ta tag i den och rida på jätteskarpa bett om det löser ditt problem just då.

Men personligen skulle jag mota olle i grind för att slippa sitta på en skendurk överhuvudtaget.
Lite beroende på om vi utesluter all fysisk smärta från hästen och att den blir skrämd av något och sticker så har jag när jag ridit hästar som drar iväg..

1) Om den börjar takta, småspringa och jaga på framåt aktiverat den genom att rida hem hela vägen i öppna eller skänkelvika fram och tillbaka över vägen plus öva på förhållningar och halt.

2) Om den fortfarande jagar på framåt och hetsar upp sig gör jag en volt och rider tillbaka samma väg jag kom ifrån, strunt samma om jag får rida i flera timmar.
Jag hade en nordsvensk en gång som inte stack och skenade men taktade och slappnade inte alls av på hemvägen, varje gång jag vände henne och red åt andra hållet blev hon jätteseg.
Draglusten försvann åt det andra hållet och efter några månaders träning kunde hon skritta avslappnat på långa tyglar överallt.

Ffa. eftersom det inte är din häst tycker jag att du för det första definitivt ska disskutera problemet med hästens ägare.
Beter sig hästen likadant? Vad gör hon när det händer?
Som hästägare vill jag för det första veta om medryttaren har problem och jag skulle faktiskt bli ganska förbannad om han eller hon inte säjer något utan istället byter bett utan att disskutera saken med mig.
Särskilt om jag själv som hästägare inte har samma problem.
 
Sv: Tar tag i bettet!

En häst jag precis börjat rida håller på ungefär likadant. Brukar försöka lösa det genom att jobba mycket hemåt, aldrig bara gå rakt fram på hemvägen. Sist vi red fick jag dessutom lite hjälp, vi gick ut och jobbade en bit från stallet, red fram och tillbaka samma sträcka flera gånger och övade på att lydnaden skulle sitta även hemåt, halvhalter, övergångar osv hemåt tills hon insåg att hon inte kunde springa hem. Tänkte fortsätta med sådana övningar varje gång jag är ute, för att befästa det. Och gå ut och göra sådant istället för att värma upp i ridhus bara för att få lite mer "ute-vana", vilket kanske skulle kunna vara något även för dig?

Första hästen jag red stressade också upp sig hemåt. Hon var gammal travare och hade lärt sig att hemåt så springer man. Där hjälpte det med många timmar i sadeln ute på vägarna, skritt på långa tyglar och halter hemåt och helt enkelt vänja henne vid att det var mysigt att vara ute och ta det lugnt.
 
Sv: Tar tag i bettet!

Jag har diskuterat med ägaren om detta och när hon rider blir hästen också "pigg" på hemvägen. Men ägaren tycker bara att det är bra eftersom hon är rel. seg annars. Jag vet inte riktigt vad hon gör men jag antar att hon antingen rider på lång tygel i skritt hemåt eller undviker att vända på ridstigarna utan rida en hel runda istället så att säga.
Jag har inte bytt bett på hästen, och det tänker jag inte heller göra utan tillåtelse, jag bara påpekar det. Och på ridbanan och ifrån stallet är det inga problem med bettet heller utan hon går fint med det så att byta tror jag inte är aktuellt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
829
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp