Taskiga minnen kanske !

B

bussig

Köpte en ridhäst för 2 mån sedan. Det gick en och en halv månad från provridningen tills jag köpte h*n. Där i mellan var det många som provred hästen. Lämnade iväg hästen för muskeluppbyggnad till en mycket duktig ryttare. Pga att den ej ridits i form på flera månader. Och hästen har fått bra muskler nu. Till problemet. När ryttaren rider själv i ridhuset går det bra. Men står det någon i manegen så går hästen emot ryttarens hjälper. Sparkar bakut åt skänkel, bockar, stegrar och backar. Kan hästen fått taskiga minnen från provridningarna. Hästen är klinikbes ua. Någon som varit med om något liknande ? Hur gick ni till väga med problemet.
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Hur fungerade det när du provred? hade du ngn som stod i ridhuset då?
kan ju bli problematiskt på en tävling...för det finns ju många funktionärer och medhjälpare som springer runt i ridhus/på ridbana....
sitter antagligen i hästens huvud,eller så testar den....
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

vad säger fd ägaren till hästen?? har den uppfört sig så tidigare?? kan vara därf den säljs.... de klarar inte av den.
Min var 5 år när jag köpte den,en foglig häst som såg spöken i andra hästar när man började kräva lite av den... var rädd för andra hästar och det var svårt på framridningen etc vid tävlingar...dock gick det genom att jag fick vara alert och undvika att möta andra hästar där det var tajt om utrymme.... men jag kontaktade ägaren och de sa att hon aldrig gjort nåt sånt innan...så vi tänkte att det var nog unghästfasoner...men idag ca 14 år senare så kan hästen fortf ana spöken i okända hästar...dock är tävlnadet slut nu,och i övrigt är hästen genomgo... men det har varit kämpigt!! så låt det inte gå för lång tid efter köpet om du är inne på att häva köpet...
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Häva köpet ? Kan jag det. Så länge hästen fick gå i fri form var den tillfreds med mig vid provridningen. Fick hästen i form i skritt och stundtals i trav. Men det var lite motsträvigt. Men då var hästen så omusklad. Trodde det berodde på det.
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Men om hästen inte går att rida när det finns folk runtom så hade jag försökt häva det,för jag skulle inte vilja lägga ner den tiden på att träna bort olaterna....
ta kontakt med förra ägaren och förklara problemet.... visst kan enhäst testa lite....men inte så att det tar 2-3 månader...
en duktig ryttare kan ju sätta gränser,och fungerar inte det,så tänk själv hur det blir när du ska träna den själv....
Ett förslag är att maila till Lars Deckerman och fråga hur det fungerar med att häva köp....han brukar svara på mail!! samt så har han en hemsida där det står lite om häva köp etc... så du kan läsa på....inte roligt att ringa fd ägaren och de blir motstridiga,men läser du på så vet du ju själv vad du har rätt till!!
Jag köpte en häst som tävlat 150...provred honom och hoppade lite enkla kombinationer....köpte honom på studs....1 vecka fter att jag fått hem hästen så anmäld ejag till en klubbtävling på 1 meter.... fick inte hästen runt banan p å2 starter... samma sak var det på träningar... han ballade ur....
fd ägaren vägrade ta tillbaka honom,sa att det var ryttarfel.... vågade inte gå vidare med det då han var väldigt hotfull mto mig... eftersom han inte gick att tävla,så såld ejag honom som läromästare och förlorade en del pengar på det, men han är kvar hos sin ägare än idag och de trivs med honom ....dock hade de inte krav på att tävla...
Men det fula är att fd ägaren kan säga att det är du som inte kan rda hästen rätt,och kan därf slippa undan att häva köpet....
Men, som sagt,läs på lite....ring upp säljaren och säg som det är.... kanske kan ni komma fram till nåt gemensam? kanske har de videofilmer på hästen när den tränas och det är folk i manegen,så ni ser att hästen tidigare varit problemfri?
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Verkar inte som om folk tänker på att det kan ta upp till ett år innan en häst som byter miljö finner sig helt och hållet tillrätta på det nya stället?
Och att en häst som funkat jättebra med förra ägaren måste få tid på sig att funka med den nya? Det går inte på några veckor/månader!
Hästen vet ju inte om just du är en trygg ledare som den kan lita på i olika situationer. Den måste testa dig och se hur du reder ut saker och ting som händer runt omkring er.
Det har varit så med alla hästar som har kommit hit, att det har tagit mellan fyra månader upp till ett år innan de är trygga och vågar lita på oss fullt ut. Och då menar jag inte sådant som vanlig varjedag- hantering, för det går förstås snabbare, utan jag menar lite mer speciella situationer som kräver mer av både häst och människa.
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Håller med till fullo det du skriver. Det kan ta tid. Men säljaren uppgav och jag upplevde också att hästen var trygg och säker. Jag resonerar som så att då min duktiga tränare inte får bättre förtroende ( som h*n har vid ensamridning ) , så hur ska jag då få det. Hästen har tidigare varit tävlad upp till LA av förr förra ägare. Varför går då hästen super när den är ensam ? Den måste ha upplevt något galet. Målet är att tävla då det är en fantaskisk häst. För övrigt är hästen mycket bra i all hantering, skoning, klippning, lastning.
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Verkar inte som om folk tänker på att det kan ta upp till ett år innan en häst som byter miljö finner sig helt och hållet tillrätta på det nya stället?
Och att en häst som funkat jättebra med förra ägaren måste få tid på sig att funka med den nya? Det går inte på några veckor/månader!
Hästen vet ju inte om just du är en trygg ledare som den kan lita på i olika situationer. Den måste testa dig och se hur du reder ut saker och ting som händer runt omkring er.
Det har varit så med alla hästar som har kommit hit, att det har tagit mellan fyra månader upp till ett år innan de är trygga och vågar lita på oss fullt ut. Och då menar jag inte sådant som vanlig varjedag- hantering, för det går förstås snabbare, utan jag menar lite mer speciella situationer som kräver mer av både häst och människa.

men vara i ett ridhus samtidigt som en människa står på marken kan väl knappast räknas som en speciell situation??

till TS:
denna häst har uppenbarligen ngt slags problem iom att den reagerar som den gör. ring den gmla ägaren och fråga. läs på köplagen (finns att hitta på nätet) och kontrktet du förhoppningsvis skrev på vid köpet innan så du vet vad du som köpare har för rättigheter om det skulle komma på tal att lämna tillbax.

är det ngt slags trauma kan det ta oerhört lång tid att komma rätt med, och frågan är om du tycker det är värt det?
 
Sv: Taskiga minnen kanske !

Känner du till förra ägaren? El förr förra ägaren?
Finns många fula häst säljare som säger att hästen alltid varit bra & tävlat vissa klasser osv...

Jag fick hem ett fbl sto som jag hade i ca 3mån. Hon slog bakut för skänkel & vägrade gå nästan över allt & ville inte trava el galoppera (blev sur då) Hon blev bara värre & värre... Jag fick kontakt med andra som prov ridit henne & en som hade bytt sig till henne men att samma problem blev där så ägaren fick köpa tillbaka henne. Ägaren skyllde på mig & sade att hon ALDRIG varit så förut men när jag fick kontakt med alla dom andra så hade ägaren berättat för dom att hon varit så här länge. Var vid en tränare som sade att hon blivit fel inriden & att jag själv inte kunde göra nå åt problemet...
Tog kontakt med advokat det räckte med att jag pratat med honom så gav hon med sig efter bara 2 dagar att hon köpte tillbaka hästen.

Advokaten sade att i detta läget inte kontraktet gällde då hon skrivit "bytes rätt el öppet köp gäller ej" Jag hade kvar alla mail där hon lovat massa & sen ändrat sig & sagt saker som sen kommit fram inte stämmde. Sen fick jag massa vittnen om hur hästen varit innan mitt köp. Jag hade vädligt tur!
Kan bli svårt att få hästköp tillbaka om man inte har nå rikitgt bra bevis el nå som visar att det är fel på hästen & att den uppträtt så innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Taskiga minnen kanske !

Tack för era svar. Känner inte säljaren och förr förra ägaren ( ej svensk ). Jag har mailat Lars Deckeman. Väntar på svar. Vill inte ringa säljaren innan. Ska även lusläsa köpekontraktet. Jag har ingen erfarenhet av hästar som bete´r sig som den här. Och anser att det kan bli värre och farligt med denna häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 358
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp