Tävlingar 2017

@fio Usch, jag lider med dig! Jag trodde också det var "SI-leden" på mig, men enligt läkaren var det "bara" överansträngda och svullna muskler (som klämmer på nerver). Så jag fick jätteroliga smärtstillande/muskelavslappnande tabletter och är heeelt groggy! Och rådet att promenera i väntan på sjukgymnasttid. Har säkert haltat tio mil med hästen i släptåg senaste veckan... Bara känner all kondis och muskler som jag har kämpat med i vår försvinna.... :( Hoppas verkligen du blir bättre! Att inte få rida som man vill är verkligen ett utmärkt sätt att förstöra ens humör

Men är det det du har nu?
 
Jag är egentligen mer ute efter det inflammationshämmande i tabletterna för att se om det hjälper, annars antar jag att det blir kortisonsprutor. Har du inte fått det? Eller har det inte hjälpt?
Jag åt inflammationsdämpande ett tag 2011 för att se om det blev skillnad vilket det inte blev. Kortison använder jag inte (för att jag anser det är beroendeframkallande och förstör lederna/brosket). Min led "hoppar" (nåja, kanske inte bokstavligt) fel när den känner för det. Blir det riktigt dåligt blir jag förlamad, blir det mindre dåligt ökar smärtan och mitt ben blir kortare, mer belastning på det andra benet osv. Det gör också att jag kan inte använda bäcken när jag rider för det "sitter fast". Jag kan inte "skaka" av mig det och i ridningen blir det stumt, snett och "handridning" så därför har jag slutat. Det finns säkerligen en anledning att jag har svårt att rida i höger varv....

Jag går hos kiropraktorn regelbundet (1 gång i månaden) och har nu fått nytt program att träna efter och peppar peppar verkar det bli bättre, jag måste bli starkare för att kunna "fixera" så leden inte tjafsar. Men det är många år nu. Läkaren sa att jag går runt med foglossning dygnet runt (jag har ju inga barn så jag vet inte hur det känns men de som fått barn brukar tycka synd om mig ;-))

Så mina tips är att satsa på bålträning.
 
Men är det det du har nu?

Ja. Enligt läkaren ska det inte vara något med diskar, leder, ben eller senor utan bara överansträngda muskler. Jag har svårt att lita på läkare överlag men får väl göra det nu...
Det har dock blivit bättre snabbt. För en vecka sedan drog jag upp det igen för att jag skulle kratsa hovarna och då kunde jag knappt röra mig utan att gråta. Idag är det bara lite stelt så om jag skärper mig och tar det lugnt är jag nog tillbaka snart. Hoppas jag. Är inte sugen på att bli enbart dressyrtant riktigt än...
 
Ja. Enligt läkaren ska det inte vara något med diskar, leder, ben eller senor utan bara överansträngda muskler. Jag har svårt att lita på läkare överlag men får väl göra det nu...
Det har dock blivit bättre snabbt. För en vecka sedan drog jag upp det igen för att jag skulle kratsa hovarna och då kunde jag knappt röra mig utan att gråta. Idag är det bara lite stelt så om jag skärper mig och tar det lugnt är jag nog tillbaka snart. Hoppas jag. Är inte sugen på att bli enbart dressyrtant riktigt än...

Gick du till vanlig vårdcentral och fick remiss vidare , isåfall vart?
 
Jaha detta är alltså numera sjuktråden? Då kan jag vara med och @Krumelur o hennes fot också. Jag har ont i varenda muskel i hela kroppen, petar nån på mig så får dom en rak höger! hahaha. Har lärt mig leva med detta då ingen jävla läkare verkar ens vilja utreda vad det kan vara och smärtstillande kan man ju inte knapra i all evighet. Men fick klart för mig häromveckan att det är farligt att konstant ha ont för man märker då inte när det händer nåt nytt som gör ont! Hade lite ont i armarna, träningsvärk efter att ha dragit en tung hökärra lite för många ggr de senaste veckorna, tänkte bara att det var irriterande med ytterligare värk... tar tag i hösilaget hemma och ska fylla en ikeapåse när det säger "kraasccchhh" med ett otäckt ljud i min underarm??? Stack som knivar genom hela armen och jag tittade förvånat på den? Fortsatte såklart att fylla påsen med andra armen, red sen ut (fick förstås sadla från andra hållet....) och fortsatte som vanligt men armen gjorde ont...2 dagar senare fick jag gå till farbror Doktorn för då var hela underarmen blå...visade sig att jag fått en muskelbristning och blödningar under huden, inget dom gör nåt åt såklart och nu 2 veckor senare är den halvbra. Har kört laser på den idag så hoppas nu det går åt rätt håll. Jag kan använda den fullt förutom att lyfta nåt högt. Men har lärt mig att träningsvärk ska man vara försiktig med och inte belasta ännu mer innan den är borta.:D
 
Åh äntligen kan jag vara aktiv i en tråd. Jag vaknade för 5 veckor sen och hade rörlighet som en sjuk 80-åring! Och det har hållit i sig, mer eller mindre. Värk i händerna, vissa morgnar kan jag inte stänga händerna. Armarna kan jag inte lyfta över axelhöjd och höfterna/låren värker så att jag får kämpa för att ta mig i och ur bilen.
Tester är tagna för bland annat muskelreumatism och borrelia men allt ser bra ut, så läkaren tror på virus (varit förkyld i perioder också så det kan mycket väl vara så).
Rider gör jag såklart men det är jävligt frustrerande att behöva be om hjälp med typ öppna plasten på tamponger, stå på pall för att sadla och sånt.

Slut på gnäll.
 
Alltså det känns ju som med behandlare till hästar. 1 på hundra max är bra. Jag tänker inte ens försöka räkna hur många olika jag testat inom div kompetenser.

Har en sjukgymnast, en osteopat och en feldenkraisbehandlare jag gillar. Där jag faktiskt märker skillnad på riktigt.
 
@Jocelyn åh längesedan jag såg dig här , förövrigt så undrar jag om det skulle funka i Sverige?
Jag vet inte om du blandar ihop mig med nån annan? Jag är inte, och har aldrig varit, så aktiv i något forum, trots att jag läser väldigt mkt ;) Jag ser dock inte varför det inte skulle fungera, bara folk vänjer sig är det ju rätt smidigt, vem vill stanna längre än nödvändigt liksom?
 
Om ni nu har sjukstuga i denna tråden, kan jag vara med och beklaga mig. Lagom när min nya förmåga kommit upp i kondition såpass att jag öht kunde fundera på att prova genomföra en riktig hoppträning, så går hon och blir förkyld. :cry:
Snorig och enstaka hostningar, men ingen feber. Hade veterinär ute igår för att ge mitt dräktiga sto stelkrampspruta, så han fick titta på ungfröken. Han trodde inte att det var ngt allvarligt eftersom hon inte haft feber, utan rådde mig att rida som vanligt så får hon kanske ut allt slem hon har. Tänkte dock ta det lite försiktigt iaf tills hon är bättre. Har egentligen ingen brådska med henne, men allt är en evig väntan just nu. På föl, på kondition, på tillfrisknande och på att gräset ska växa och på att det ska sluta blåsa så förb... hela tiden. Jag vill ha vår, riktig vår!:arghh:
 
@emma-vsm Ta det vääääldigt försiktigt med det där! En väninna fick ett sånt virus för ca 25 år sen, hon är sjukskriven permanent sen dess. De hittade heller inget direkt fel på henne då men viruset utlöste symptom typ fibromyalgi som hon aldrig blivit av med sen dess.
 
@emma-vsm Ta det vääääldigt försiktigt med det där! En väninna fick ett sånt virus för ca 25 år sen, hon är sjukskriven permanent sen dess. De hittade heller inget direkt fel på henne då men viruset utlöste symptom typ fibromyalgi som hon aldrig blivit av med sen dess.
Nej men fy fan! Jag har haft världens ångest dom här veckorna när jag tänker på hur det skulle vara om jag blivit permanent sjuk. Jag var sjukskriven 2 v när jag väntade på provsvaren men nu rullar allt på, typ som vanligt fast allt går lite långsammare.
Är det rent fysiskt jag bör ta det lugnt? Jag har undvikit all träning förutom ridningen, och den är ju inte jättekrävande just nu.
 
Nej men fy fan! Jag har haft världens ångest dom här veckorna när jag tänker på hur det skulle vara om jag blivit permanent sjuk. Jag var sjukskriven 2 v när jag väntade på provsvaren men nu rullar allt på, typ som vanligt fast allt går lite långsammare.
Är det rent fysiskt jag bör ta det lugnt? Jag har undvikit all träning förutom ridningen, och den är ju inte jättekrävande just nu.
Jag kan helt ärligt inte svara på vad du ska göra o inte göra men jag tycker du ska kontakta din läkare igen o få dom att ta symptomen på ännu mer allvar och göra mer omfattande utredning, inte bara avfärda det som virus.
 
Jag kan helt ärligt inte svara på vad du ska göra o inte göra men jag tycker du ska kontakta din läkare igen o få dom att ta symptomen på ännu mer allvar och göra mer omfattande utredning, inte bara avfärda det som virus.
Jag tjatade lite för några veckor sedan men då skulle jag avvakta två veckor, vilket det är nu. Jag ska ringa på måndag igen, har skrivit en egenremiss till en privat läkare också som jag lämnar in om det inte blivit någon bättring efter helgen.
 
Och eftersom det här är tävlingstråden så hoppas jag iaf att kunna göra första starten hemma på Åkerbo i slutet av maj. Om vi fysiskt är klara för det efter vinterns elände, blir det en lugn mjukstart i H90 :)
 
Om vi ska börja gå igenom skador.... alltså jag har bokat in en ridtur på söndag. De sa att jag fick rida efter 6v och då är det det. Sen får vi se hur lång tid det tar. Jag tar det lite vecka efter vecka. Jag har liksom ingen lämplig handikapphäst att starta fälttävlan med, men höstsäsongen borde jag vara igång till!
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: settis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 539
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp