Tävlingar 2017

Läser Amanda Brieditis blogg o i England verkar det mycket vanligare att bara snabbt svida om till terrängen direkt efter hoppningen. Någon som vet hur det fungerar där?

@Fossing Åh så tråkigt!! Jag fick äntligen tid (på ett avhopp, månader i kö...) till min BÄSTA BÄSTA sjukgymnast idag och hon hittade felen i mitt knä så om några veckor när hon har tid för mig på riktigt ska det få börja träna :love: Hela våren har känns som man står på standby för när som helst hugger det till och jag kan öht inte belasta benet eller böja det. Många vilodagar och sjukdagar från jobbet har det blivit :( Vet du vad som är problem med ryggen o har en plan för den? Ovissheten hittills för mig tycker jag varit värst!

@fio Det låter ju inte alls bra?!
 
Läser Amanda Brieditis blogg o i England verkar det mycket vanligare att bara snabbt svida om till terrängen direkt efter hoppningen. Någon som vet hur det fungerar där?

@Fossing Åh så tråkigt!! Jag fick äntligen tid (på ett avhopp, månader i kö...) till min BÄSTA BÄSTA sjukgymnast idag och hon hittade felen i mitt knä så om några veckor när hon har tid för mig på riktigt ska det få börja träna :love: Hela våren har känns som man står på standby för när som helst hugger det till och jag kan öht inte belasta benet eller böja det. Många vilodagar och sjukdagar från jobbet har det blivit :( Vet du vad som är problem med ryggen o har en plan för den? Ovissheten hittills för mig tycker jag varit värst!

@fio Det låter ju inte alls bra?!
Här i England har vi ju starttider för alla grenar men det går oftast att flytta fram sina nummer, iaf om man har flera starter, i hoppning och terräng. Ffa i terrängen vill de gärna att man kommer så fort man kan. Sen beror det ju såklart på hur många olika klasser de har på tävlingsplatsen men så länge din klass har startat kan du ofta rida ASAP.
 
Här i England har vi ju starttider för alla grenar men det går oftast att flytta fram sina nummer, iaf om man har flera starter, i hoppning och terräng. Ffa i terrängen vill de gärna att man kommer så fort man kan. Sen beror det ju såklart på hur många olika klasser de har på tävlingsplatsen men så länge din klass har startat kan du ofta rida ASAP.

Menar du att klassen startar en viss tid o sedan får man gärna starta tidigare om man är klar typ?
 
Menar du att klassen startar en viss tid o sedan får man gärna starta tidigare om man är klar typ?
I princip ja. I hoppningen kan de vara lite kinkiga med att släppa fram ekipage, om man inte har flera hästar i klassen förstås. Men i regel går det att smita före och i terrängen uppmuntras det ofta, men inte alltid. Dressyren rids alltid på den tid man blivit tilldelad.
 
I princip ja. I hoppningen kan de vara lite kinkiga med att släppa fram ekipage, om man inte har flera hästar i klassen förstås. Men i regel går det att smita före och i terrängen uppmuntras det ofta, men inte alltid. Dressyren rids alltid på den tid man blivit tilldelad.

Är det för att bli klar med terrängen så snabbt som möjligt eller vad är anledningen? Startar ryttare på fasta tider då men inte alltid i "rätt" ordning sas?
 
Är det för att bli klar med terrängen så snabbt som möjligt eller vad är anledningen? Startar ryttare på fasta tider då men inte alltid i "rätt" ordning sas?
Från vår synvinkel så är det för att bli klara asap, vi har ju ofta 5 hästar så vi har liksom inte tid, lust eller ork att bara stå och rulla tummarna. Ur arrangörernas synvinkel kan jag bara anta att det är för att de ofta har MÅNGA starter, och genom att tillåta folk att rida så fort som möjligt minskar man risken för att det ska dra ut på tiden då folk tenderar att vara "sena" om de bara har en häst att tänka på. Nja, jag skulle säga att det är helt omkullkastat. Alla de ryttare med fler än en häst rider huller om buller och anatörer med en häst försöker rida på sin tid, men kanske blir nerknuffad av ett proffs med 5 starter. Startordningen och starttiderna betyder alltså inte mkt alls efter dressyren.
 
Från vår synvinkel så är det för att bli klara asap, vi har ju ofta 5 hästar så vi har liksom inte tid, lust eller ork att bara stå och rulla tummarna. Ur arrangörernas synvinkel kan jag bara anta att det är för att de ofta har MÅNGA starter, och genom att tillåta folk att rida så fort som möjligt minskar man risken för att det ska dra ut på tiden då folk tenderar att vara "sena" om de bara har en häst att tänka på. Nja, jag skulle säga att det är helt omkullkastat. Alla de ryttare med fler än en häst rider huller om buller och anatörer med en häst försöker rida på sin tid, men kanske blir nerknuffad av ett proffs med 5 starter. Startordningen och starttiderna betyder alltså inte mkt alls efter dressyren.

Jag tänkte med fasta tider i fel ordning alltså att man tex startar en ryttare alla jämna minuter om banan kräver 2 min mellanrum. Så om man rider till starten o vill starta tidigare så får man typ "om 2 ryttare" o såhär de stor klocka som i Sverige o man startar efter tex 4 minuter då?
 
Ingen utveckling här inte :rofl: Kan inte Stefan fixa dig??

Jag har varit hos kiro 3 ggr så jag är bra nu egentligen, bara det att det är en inflammation i leden antagligen. Jag var helt ok till idag då jag galopperade på fältet i fältsits en längre tid (eller längre än innan iallafall). Min förståelse för hästar med SI - leds problem har fått en helt annan innebörd kan jag säga :crazy: Dessutom är det helt otroligt hur det knappt går att avlasta för man använder de lederna hela jävla tiden kan jag meddela .... kom knappt upp för trappan hemma! Vi får se om det blir bättre med tabletterna,Jag fick en kur Naproxen Mylan 500mg av en kompis annars får jag gå till läkaren och få en remiss någonstans...
 
Senast ändrad:
Jag har varit hos kiro 3 ggr så jag är bra nu egentligen, bara det att det är en inflammation i leden antagligen. Jag var helt ok till idag då jag galopperade på fältet i fältsits en längre tid (eller längre än innan iallafall). Min förståelse för hästar med SI - leds problem har fått en helt annan innebörd kan jag säga :crazy: Dessutom är det helt otroligt hur det knappt går att avlasta för man använder de lederna hela jävla tiden kan jag meddela .... kom knappt upp för trappan hemma! Vi får se om det blir bättre med tabletterna, annars får jag gå till läkaren och få en remiss någonstans...

Jag ryser bara av att tänka på det :crazy: Hoppas det kan läka ut nu då eller att du får rätt hjälp snabbt! De perioderna när mitt knä är paj (superlätt att avlasta) inser jag hur hämmande spänning är. Hela kroppen involverar sig i att skydda knäet o man orkar ju fasen knappt mocka, blir helt matt efter några tag. Det gav mig lite mer förståelse för varför både jag och häst ibland är helt slut efter några galoppsprång och ibland kan galoppera till månen o tillbaka känns det som. Det där avspända läget är ju supernajs och kräver typ noll ansträngning känns det som?! Jag som aldrig fattat hur vi ska orka runt en H90, förstår mer o mer vad ni snackat om i alla år :o:D
 
Jag tänkte med fasta tider i fel ordning alltså att man tex startar en ryttare alla jämna minuter om banan kräver 2 min mellanrum. Så om man rider till starten o vill starta tidigare så får man typ "om 2 ryttare" o såhär de stor klocka som i Sverige o man startar efter tex 4 minuter då?
Hahaha sorry ja så funkar det.
 
@fio Usch, jag lider med dig! Jag trodde också det var "SI-leden" på mig, men enligt läkaren var det "bara" överansträngda och svullna muskler (som klämmer på nerver). Så jag fick jätteroliga smärtstillande/muskelavslappnande tabletter och är heeelt groggy! Och rådet att promenera i väntan på sjukgymnasttid. Har säkert haltat tio mil med hästen i släptåg senaste veckan... Bara känner all kondis och muskler som jag har kämpat med i vår försvinna.... :( Hoppas verkligen du blir bättre! Att inte få rida som man vill är verkligen ett utmärkt sätt att förstöra ens humör.

@the_connemara Ja, man blir SÅ trött av att ha ont och försöka avlasta! Mitt onda kommer från att jag blev avslängd och landade på ena sidan av ländryggen. Nu har jag ont på andra sidan för att jag har omedvetet gått och avlastat en längre tid. Och sen fattade jag inte förrän jag nästan svimmade efter en hoppträning att det kanske inte var så smart att hoppa... Jag är lite för envis! Hoppas ditt knä blir bra också.
 
Ja, man blir SÅ trött av att ha ont och försöka avlasta! Mitt onda kommer från att jag blev avslängd och landade på ena sidan av ländryggen. Nu har jag ont på andra sidan för att jag har omedvetet gått och avlastat en längre tid. Och sen fattade jag inte förrän jag nästan svimmade efter en hoppträning att det kanske inte var så smart att hoppa... Jag är lite för envis! .

Den där envisheten är väl typiskt hästmänniskor? Jag flög ju av två gånger senast jag tränade terräng, vilket var i början på september förra året, och envetet nog kravlade jag mig upp trots att jag var ganska mörbultad efter andra avåkningen. Men rida klart skulle jag minsann göra. Några dagar senare konstaterade farbror doktorn att jag hade fått ett rejält ryggskott. Ajajaj! Det gick över efter någon vecka med smärtstillande men jag är betydligt fegare numera och vill INTE trilla av.
 
Välkommen i klubben , jag har bara kunnat rida dressyr de senaste månaderna pga ryggen.. eller egentligen är det bäckenlederna som gör mest ont.. och fy fan vad ont det gör! Idag stod jag i fältsits en längre period i galopp och fy fan.. jag tror jag skulle dö så jävla ont. Men idag har jag fått starka smärtstillande inflammationshämmande tabletter så nu hoppas jag fasen med att det ska bli bra!
Jag vill inte vara negativ men det är det jag också har problem med. I många många många år. Och det är det som gör att jag blir halvsidesförlamad helt plötsligt. Därför rider jag inte mer. Jag äter dock inga smärtstillande. Men den där smärtan är inte rolig, som en jäkla kniv.
 
Jag vill inte vara negativ men det är det jag också har problem med. I många många många år. Och det är det som gör att jag blir halvsidesförlamad helt plötsligt. Därför rider jag inte mer. Jag äter dock inga smärtstillande. Men den där smärtan är inte rolig, som en jäkla kniv.

Jag är egentligen mer ute efter det inflammationshämmande i tabletterna för att se om det hjälper, annars antar jag att det blir kortisonsprutor. Har du inte fått det? Eller har det inte hjälpt?
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 494
Senast: settis
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 582
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp