Bukefalos 28 år!

Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

Cyllene

Trådstartare
Vi har byggt om och rustat upp en gammal gård, byggd sent 1800-tal. Senast nu så kom papper från Skatteverket att de vill ha in fakta så de kan taxera om våran gård. Tydligen så är den senast taxerad 1919, så man kan säga att det hänt lite sedan dess. :angel:

Vi ska alltså ta upp allt som rör huset (el, vatten, badrum, kök, tillbyggnad osv.) Det ser ganska lätt ut och man ska kryssa i vad som tex är kaklat, typ av spis osv. Däremot när det kommer till ekonomibyggnader så blir det lurigare, vi har ju renoverat den gamla ladugården (blivit modernt stall) på samma sätt som huset, men där finns inga såna frågor.

Vi har alltså blåst ur det gamla lilla 1800-talstorpet, gjutit nya golv med golvvvärme, byggt till huset med nytt kök och tvättstuga osv. Ladugården har rensats, bilat bort gamla golv, gjutit nytt golv på nästan 200 kvadrat. Sadelkammare med vatten och värme. Vi har bytt all el på gården och dessutom anslutit oss till kommunalt vatten och avlopp.

Finns det någon här som gjort samma sak som vi, dvs totalrenoverat en hel gård med allt vad det innebär och sedan taxerat om det?

Vad ska vi tänka på när vi fyller i pappren och vad kommer det få för konsekvenser?
 
Sv: Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

Fyll bara i de frågor som finns, då kan de ju gärna inte komma och säga något för att du glömt fylla i något.

Det är ju i ditt intresse att få så lågt taxeringsvärde som möjligt. Antingen om man ligger under gränsen för att betala maximal fastighetsskatt eller ifall en eventuell ny regering får för sig att göra om fastighetsskatten.

Så svara på de frågor som finns och i tveksamma fall anger du det alternativet som ger minst taxeringsvärde.
 
Sv: Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

Trådkap:
Men vad händer om man inte höjer sitt taxeringsvärde. Alltså tex. om man köper en gård och sen renoverar och bygger stall och det redan finns ett taxeringsvärde, ska man anmäla förändringarna så taxeringsvärdet höjs och vad händer om man inte gör det?
 
Sv: Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

Eftersom ni redan har köpt fastigheten kan egentligen ingenting hända.
Idag har vi ju inte kvar vare si fastig eller förmögenhetsskatt.
men för att bdu ska få rätt värde vis taxering bör du fylla i rätt.
det gör bla att du ev kan få lägre låneränta.
Du har ex. köpt torpet för 300 000, lagt ner 300 000 + en massa jobb.
Du har lånat 250 000.
Detta med en fastighet värderad till 300 000 somsäkerhet.
Men denna är i själva verket värd minst 600 000.
Läge att gå till banken och förhandla ner räntan om taxeringen ger ovanstående resultat.:)
 
Sv: Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

Idag har vi ju inte kvar vare si fastig eller förmögenhetsskatt.
men för att bdu ska få rätt värde vis taxering bör du fylla i rätt.
det gör bla att du ev kan få lägre låneränta.

Enligt min erfarenhet så bryr sig inte banker om taxeringsvärdet för att bevilja lån eller sätta räntenivåer. Folk köper ju hästgårdar (ca 0,7 ha mark) för 3 miljoner och taxeringsvärdet ligger under miljonen, de har inga problem att låna till bra ränta. Vill man öka lånen ber man banken eller en mäklare att värdera gården, de brukar ha ganska bra känsla för vilket pris man kan få.

Angående fastighetsskatten kan den mycket väl komma tillbaka vid ett regeringsskifte så jag tycker fortfarande att det är i ens intresse att man har så lågt taxeringsvärde som möjligt.
 
Sv: Taxeringsvärde på "upprustad" gård?

För vår del handlar det ju om en värdeökning om flera miljoner... Nu är pappren korrekt ifyllda och inskickade, men vad hade hänt om man inte fyllt i allt så det taxerat det till lägre värde än vad det har? Kommer någon och kollar?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 735
Senast: Ajda
·
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 976
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag och min sambo hyr en gård. När vi flyttade hit fanns en gammal ladugård, där jag nu byggt 3 boxar, gjutit golv, dragit i...
Svar
13
· Visningar
3 112
Senast: Youma
·
Hemmet Jag och min man äger ett hus som vi egentligen trivs jättebra i :love:! Läget och omgivningarna är underbara, har knappt några grannar...
Svar
5
· Visningar
2 694
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp