Bukefalos 28 år!

Tecken på att det är dax att lamma.

Dalmas

Trådstartare
Som rubriken lyder så vill jag gärna veta vilka tecken som ni ser när det är dax allt från förändrat beteende på tackan till kroppsliga förändringar.

Skillnader på först föderskor och omföderskor.

Skillnader individer emellan.

Måste mjölken runnit till så mycket att juvret är alldeles spänt eller varierar det också.

Vi har bara varit får farmare i snart 2 år så nu är det dax för andra årets lammning och vi har fått ett lamm än så länge den tackan lammade första gången förra året, hon fick jätte mycket mjölk innan lammningen och svullen baktill, ingen minskad aptit hon åt ända tills det var dax, hur gör tackor oftast? Slutar dom äta, hur är det med idisslandet när det är dax? Hur långt innan bäddar dom? Våra tackor visade så olika förra året några var det hur tydligt som helst på andra åt och såg helt oberörda ut sen plötsligt så låg det ett lamm brevid dom.

Alla erfarenheter som ni vill dela med er av uppskattas!
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Knepigt att svara på, just eftersom det är så olika...

Först och främst så ska ju juvren växa till sig och fyllas, men en del förstföderskor, kan ha ett ganska litet juver ända tills den dagen dom lammar. Dom fyller juvret först när lammen kommer.

Tackor av stora tunga köttraser, brukar ofta visa tydliga förvärkar de sista dagarna/den sista veckan, i synnerhet om dom ska ha trillingar. Dom går liksom runt och "gnisslar" på nåt sätt, och stönar och stånkar när dom ska resa sig. Dom kommer upp en stund efter sina kompisar, och är ofta ganska sura och griniga. Mina allmogetackor däremot, kan kuta runt och göra bocksprång samma dag som dom ska till och lamma.

Ofta, men långt ifrån alltid, så svullnar dom i baken, ser lite rödblåa ut, och går runt med svansen upplyft, det brukar dom börja med kanske en vecka/några dagar före lamning.

Någon gång ibland har jag haft någon tacka som verkat lite ointresserad av omgivningen, och inte velat ha kraftfoder, timmarna innan förlossningen sätter igång, men jag tycker det tillhör undantagen. Oftast äter dom både grov- och kraftfoder med god aptit in i det sista, och idisslar så klart. Jag har en stollig tacka, som gärna passar på att äta lite grann mellan värkarna...

Dom brukar börja bädda när värkarna börjar. Sedan så tar ju individerna olika tid på sig innan det verkligen kommer fram ett lamm, så ser man tackan bädda, så är det verkligen på gång inom ganska kort tid. En del tackor gräver enormt djupa hål i ströbädden, jag har varit med om att någon lyckats gräva sig ner en halvmeter hela vägen till betongen. Det är jag inte så förtjust i, eftersom dom då gräver upp "geggan" i botten, full med bakterier som jag helst inte vill ha på lammen...De flesta tackor krafsar mer stillsamt. När lammen är på väg, så brukar jag vara supernoga med att se till att alltid ha en fräsch ströbädd.

Annars tycker jag att almanackan, är ett bra hjälpmedel, om man inte ultraljudar sin besättning. Har man skrivit upp när man släppte in baggen, och har minst 6-10 tackor, så brukar alltid den första lamma efter ungefär 145 dagar (medel dräktighetstid), det är nästan alltid en som brunstig vid baggsläpp och baggen slår oftast till direkt... Vet man sedan när man tog bort baggen, så blir det ännu säkrare. Oftast så behöver ungtackor en extra brunstperiod innan de blivit dräktiga, så i regel så lammar först en eller ett par äldre tackor, så har man en topp när många lammar nästan samtidigt, och ibland får man vänta på några eftersläntrare, oftast ungtackor.

Lycka till med årets lamning!
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Tack för tips och erftarenheter! Blev lite klokare nu just med aptiten och idisslandet. Tackan som lammade förra veckan stod och åt när klövarna stack ut, hon visade inte alls att det var dax i sättet men hon fick jätte stort juver och var uppsvälld bak så vi visste ju att det var dax närsomhelst. Nu har vi en tacka som ska lamma för tredje ggn hon har lammat förra året hos oss och fick 3 stora fina lamm och helt okomplicerad förlossning, hon har börjat dragit sig undan från flocken, sen har hon så där "stånkig andning", uppsväld bak, grinig och stångig på andra tackor, hon har fått större juver men inte så stort och påfyllt än, sen har vi först föderskor som inte har fått något juver alls och inte är svullna heller, dom får nog senare, vi har blandras tackor , några med mycket köttras i sig. andra mer pälsras, dom får i snitt flera lamm per lammning. Spänningen är olidlig nu och klockan ställd varje natt för att kolla till dom.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Hej
Jag ska nu ha mina första lamm och e livrädd hahaha. Mina går på lösdrift och de ja nu undrar är om ja ska stänga på nätterna och så får de vara ute på dagarna? dom har börjat svullna i ljuvreran och ja tror de e bara någon dag /dagar kvar. Hur gör jag hjäääälp :)
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Mitt tips är att stänga in dom tackorna som är på g att lamma först, dom kan ju lika bra lamma mitt på dagen som på natten om du vill vara säker på att inte någon lammar ute i snön. Vi har våra "inne" i fårhus nu på vintern så när det är dax för lammning så stänger vi in den aktuella tackan i lammningsbox.

Lycka till!
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

:confused:Okej men är de bra att dela på får som är vana att vara på lösdrift och tvinga dom vara inne? kan de inte bli väldigt oroliga då istället?? som sagt de här e min första gång och ja vill att allt ska gå rätt och bra till.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Vi har våra ute från tidig vår till början av vintern sen "stallar" vi in dom, ingen av våra blir nervösa av det, ang att stänga in vissa får så menade jag att dom som är bara dagar fråm lammning är det ju ändå hög tid att placera i lammningsboxar där dom får lamma i fred och så slipper ni oroa er för att någon skall lamma ute, det kan ju bli någon som man missar ändå och som lammar bland de andra men om ni stänger på natten i alla fall så är ni ju säkra på att det inte blir ute då i alla fall.
Så länge det är flera minus grader på nätterna och snö på backen så är det direkt farligt att lamma ute eftersom dom blöta nyfödda kan frysa i hjäl då. De behöver en varm torr bädd och värmelampa.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Lämna inte en tacka kvar i stallet, utan du får lämna ett flertal kvar i stallet. Annars blir hon nog nervös.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

:bump:De får bli så att dom får vara inne på nätterna och gå ut på dagarna. Ge gärna mer tips vad ja ska tänka på när de e dax och direkt efteråt osv med mat vatten osv. Hur länge mamman ska va själv med ungen innan får får hälsa på de övriga :laugh:
Ska bli så super skoj och nervöst...
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Ja vi väntar också spänt nu! Först föderskor kan vara i lammningsbox i ca 1 vecka medans det brukar räcka med 3 dagar för omföderskor med förutsättning att allt gått bra. Tänk på att ha rent strö i boxen och ströa ofta så det är rent hela tiden. Efter lammningen så måste lammet fått i sig av mammans mjölk inom en timme anars blir dom slöa väldigt fort, bra tips är att ta hem råmjölk från någon bonde så man kan ge en skvätt om det kronglar för mamman för har lammet fått i sig råmjölk så får det energi att fortsätta leta efter mammans mat, förstföderskor kan gärna traska runt så det blir svårt för lammet att få tag på spenen.

Några tips i alla fall
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Medan vi hade får (hyffsad besättning på ca 20 tackor och fick ca 60 lamm om året), var det tydligaste tecknet ett spänt juver, att de ofta var lite hängiga när det började bli dags, och att de gick med svansen upp och var lite svullna.

När vi såg att det var någon som var på G stängdes hon in i en fålla för sig själv så hon kunde lamma ifred + att det skulle bli lättare att hålla koll på lammen. Sen fick hon vara där inne i drygt en vecka och lammen blev märkta i öronen i samband med att de släpptes ut. Det har funkat bra i alla år.

Vi födde upp får av rasen finull, men som med de flesta raser, och djur, är ett tips att vara uppmärksam, speciellt om det är en ras som ofta får mer än ett lamm. För finull är det inte helt ovanligt att de kan få upp till 5 lamm, och det har hänt för oss ett antal gånger. Det man ska vara uppmärksam på är om det är fler än två ben som sticker ut samtidigt, och om det är bakben.
Vi har i många fall haft förlossningar där lammen varit intrasslade i varandra inne i tackan, och man har då fått trycka tillbaka dem i förlossningskanalen och reda ut härvan där inne, och sen hjälpa dem ut. I början tillkallade vi alltid veterinär när detta inträffade, men efter ett antal år där detta hände 2-3 ggr per säsong, blev vi så vana att vi kunde göra det själva. Bara man ser till att tvätta sig ordentligt först och vara ren.

När det gäller förstagångsföderskor ska man ju vara beredd på att det kan ta lite längre tid, och man ska helst låta dem vara ifred så mycket som möjligt, dvs undvik att vara inne i fållan om det inte är helt uppenbart att hon har problem och måste ha hjälp att få ut lammet. Våra äldre tackor brukade inte ha några problem med att det fanns folk runt om, men de unga tackorna blev nervösa och kunde ofta sluta krysta helt om man kom för nära.

När det kommer till efterprocessen sas, var noga med att kolla att efterbörden kommer ut, alltihop.
Som någon sa så kan unga tackor ofta vara lite förvirrade om vad som gäller och brukar ibland inte fatta att de ska stå still när lammen ska dia. När vi haft liknande fall har vi bundit upp tackan så hon inte ska fara omkring, sen brukar de lära sig rätt fort att lammet inte försvinner bara för att de inte är under hennes näsa.
Om det är fler än 2 lamm är det självklart också viktigt att se till att alla får i sig tillräckligt med mjölk, speciellt det första dygnen. Iom att får bara har två spenar kan inte tre lamm dia samtidigt och det är inte helt ovanligt att ett brukar vara lite svagare och bli runtskuffad av de andra.
När vi råkat ur för detta (främst när vi haft tackor med 4-5 lamm) har vi mjölkat tackan de första dagarna så lammet ska få i sig råmjölken ordentligt, sen finns det lammnäring att köpa på bland annat Granngården som du blandar med ljummet vatten till en typ av välling och ger som tillskott om det är några som är lite mindre och svaga.

När lammen blivit större har vi haft en sk lammfålla där vi gett dem lite kraftfoder då och då. Det finns grindar med en öppning i vars storlek kan justeras så att bara lamm/får av en viss storlek kommer in, t.ex. bara de minsta, medan vuxna får och de största lammen inte får plats att komma genom grinden. Detta har varit enormt effektivt för att hjälpa de mindre lammen att få upp vikten lite med extra tillskott.

Lycka till med lammen ^.^
 
Senast ändrad:
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Tackar för tipsen :bow:. Vi har blandad besättning med både kött och finull. så några får 1 till 2 lamm och några får fler. Vi håller på nu och bygger "foder grind" till lammen så dom får äta sitt kraft foder i fred. Vi väntar och väntar nu, har bara fått ett lamm för snart 3 veckor sedan dom andra spar på sig ;)
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Ofta brukar de lamma ungefär samtidigt, när en börjar så dröjer det inte många dagar innan det kommer fler. Dock hade vi ett år en tacka som inte lammade förän mitt i sommaren, ute på sommarbetet. Hon hade troligen blivit betäckt väldigt sent på året, eftersom vi lät baggen vara kvar inne hos tackorna enda fram tills det var dags att lamma.
Vilket påminner mig om ett till tips. Alla avelsbaggar vi haft, har alltid börjat jaga runt tackorna när lamningarna börjat närma sig. Så om du har en bagge med tackorna nu kan det vara en bra idé att sätta honom i en egen fålla, minskar på stressen hos tackorna.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Vi tog i sär dom för ca 2 mån sen så gjorde vi förra året oxå, när dom gjort sitt så får dom inte gå med tackorna mer, dom provar bara rida och även stånga tackorna så dom får inte gå med högdräktiga tackor.

Ja det ser ut som det blir en babyboom snart! Sen tror jag att först födorskarna lammar senare så det blir nog två lammningsperioder som det ser ut i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Jo, vi har också haft det så under nästan alla år att förstföderskorna tar lite längre tid på sig.
Hoppas det går bra med alla ^^

Håll utkik också på om någon visar tendens att ha juverinflamation. Vi haft alltid haft någon nästan varje år som åkt på det. Visar sig oftast med att de ligger ned mycket, minskad aptit, hängiga och får ett väldigt spänt och hårt juver.
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

Ja vi slapp det förra året men någon gång får ju någon tacka det, får dom inte feber då också?
 
Sv: Tecken på att det är dax att lamma.

De brukar få det när inflamationen sätter till ordentligt ja, och om tackan har feber kan man i princip garantera att det är en juverinflamation.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Misstänker selenbrist på lammen. Nu har vi ett som är 3-4 vecokr gammalt. Efter att vi släppt ut dom märkte vi rätt snart att hon...
Svar
4
· Visningar
4 891
Senast: LIA
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp