TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

min är väldigt vid iaf...testade för skojs skull att lägga den på min frieser för att checka av bomvidden och den var tom vid på honom.

tror dock det kan skilja lite från sadel till sadel..för jag har haft två stycken tekna hemma och trots att det ska vara samma bomvidd (33:a) på båda så var den jag har nu betydligt vidare än den andra 33:an
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hejsan! Tekna är ett märke som bara funnits i marknaden i några månader. Är en relativt ny sadel och än så länge i provningsfas. Tillverkad för de mer "kurviga" hästarna i ryggen, passar alltså inte helt raka ryggar. Stoppningen är av ull, så den måste kollas över 1 gång/år. Bra sadel annars, vi fick sålt 5 stycken bara denna veckan så dem går åt som smör!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

den passar min raka häst, men den passar inte min frieser med svängd rygg, då blir sadeln för rak och trycker in i länden på honom.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl

Jag har provat hoppvarianten, och tyckte inte den var någon höjdare. Plastig plåsterlapp! Låg enligt sadelprovaren bra på hästen som har något svängd rygg och mkt manke.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hur är stropparna på en konstläder sadel? Mer åt syntetiska eller äkta läder hållet? Är det svårt att dra sadelgjorden? Denna sadel verkar ha bara positiv kritik :D
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

*kl*

Vill också se bilder på sadeln när den ligger på en häst. Funderar nämligen på att köpa dressyrmodellen till och börja med åt min nordis, och sen ev även hoppmodellen ifall jag känner att jag trivs med sadeln. Verkar ju vara en väldigt prisvärd sadel med bra kritik från sina användare :laugh:

Så in med bilder nu alla Teknaägare!!!!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Drar upp tråden igen, tycker den behöver bilder! Enligt TEKNA och Globus själva ska den passa korta rakare ryggar.

Har beställt hem en från Cha*ies som jag ska prova, kom nu i veckan men har inte kunnat åka ner och hämta den, troligtvis imorgon. Så när jag har det ska jag fota och lägga upp bilder här, lovar!!
(Hästen har kort- rak rygg, överbyggd och något karpryggad)
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Lovade i en annan tråd att jag skulle fota bossorna, så här ser dressyrmodellen ut bakifrån...
teknadressyr.jpg
[/IMG]
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

och jag har inte fått tillfälle att fota min Tekna. Sedan jag köpte sadeln har jag bara ridit i den ca 3-4 ggr totalt. :o så den är lixom helt ny ännu. Köpte en annan sadel till hästen med helt flat sits istället och små stöd så därför har jag inte använt Teknan ngt alls.

Får ta och rida i den ngn dag i veckan kanske,,,
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Attans, som jag befarade så är det nog för takformade bossor på den trots att både ÅF som jag var i kontakt med påstår att det inte ska vara det...:crazy:
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag provade sadeln på min häst igår, har inte lagt in bilderna ännu, men på honom var den alldeles för takformad trots att han inte är helt platt över ryggen. Stod och kliade mig i huvudet och undrade vilken häst (utan protein och näringsbrist) som skulle kunna ha den sadeln!

Tyckte också att den var svängd i bakkant, släppte ryggen väldigt tidigt trots att den ska vara rak. Även på dina bilder ser den lite för takformad ut för hästens rygg och den släpper lite i bak, men det är svårt att se på bilder. Själv kunde jag inte rida i den då hästen tappat sko, men tror att den hade rört sig mkt i bak om jag ridit lätt.

Surt tyckte jag, var väldigt skön att sitta i och mycket prisvärd!
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

den släpper baktill på min också och jag tror faktiskt det är meningen också...det gör även min Amerigo sadel och utprovaren sa att det medvetet skulle göra det...men då ska den såklart ligga an på resterande yta på ryggen.
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag har precis köpt en, kommer nästa vecka! :D
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

kl*
Någon som vet om den kan bli bredare än 33? För som jag fattat det är det från 27-33.. Och då tror jag 33 blir för smalt för min häst. :(
 
Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag har haft 2 stycken Tekna 33 or hemma. och det var en klar skillnad på dom bägge då den jag har hemma nu är vidare än den andra 33:an. Då var båda sadlarna hel nya när jag fick dom och ej ändrade i bomvidd.

den jag har nu var tom för vid för min frieser när jag testade, så den fick jag padda upp...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 087
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp