Bukefalos 28 år!

Telefonkultur på jobbmöten?

Jag hade tagit upp frågan på mötet, innan det började.

"Vad har vi bestämt om telefonerna? Kan vi vara överens om att slå av dem och ta samtal och SMS i paus? Vi kan ju ta en kortpaus en gång i timmen, fem minuter varje heltimme."

Styr upp situationen. Det är helt förkastligt att sitta i möten där alla sitter med sina telefoner som småungar i klassrummet. Väldig kontraproduktivt.
Jag har tagit upp det. Jag var ensam om att tycka att det skulle vara telefonförbud. Det är därför som jag frågar om det här. Tänkte att kanske är det så överallt; att jag inte hunnit med i alltid-vara-nåbar-kulturen.
 
Suger fett, enligt mig.Helt ohållbar möteskultur. Jag anser att möten (som kostar pengar i inproduktivitet där många ska vara borta från sina platser) ska vara korta, strukturerade och effektiva. Vilket knappast går om alla sitter och gör annat än möts.

Varför inte ha en annan typ av möten istället? Informationsmail för distribution av information t ex? Det verkar ju inte som alla ska delta i själva mötet ändå.
 
Suger fett, enligt mig.Helt ohållbar möteskultur. Jag anser att möten (som kostar pengar i inproduktivitet där många ska vara borta från sina platser) ska vara korta, strukturerade och effektiva. Vilket knappast går om alla sitter och gör annat än möts.

Varför inte ha en annan typ av möten istället? Informationsmail för distribution av information t ex? Det verkar ju inte som alla ska delta i själva mötet ändå.
Jag röstar för att du ska vara mötesledare på mitt jobb :up:
Viss information mejlas ut redan, så den biten är egentligen inte den allra viktigaste. Det är diskussionsdelen - som är mycket viktig - som blir mest lidande.
 
:laugh:
Tja, ibland blir den inte vettig!

Jag hade nog känt att det var tur om den ibland blev vettig...

Jag är uppfostrad i en supereffektiv kultur, och där har man inte möten om man inte absolut måste. Man löser det genom telefonmöten, mail, möten vid datorerna, avsättningar - just för att möten är så fruktansvärt ineffektivt.

Om man dessutom samtycker till att själva mötet blir rena lekstugan, då måste man ju formligen vältra sig i pengar och tid för att se det som en givande form.

Vill man "bara" träffas för att markera samhörighet i gruppen är en trevligare form att ta en AW, på företagets bekostnad. Där man informellt kan diskutera arbetsrelaterat och privat i en salig röra. Man kan t o m påbörja en AW en timme innan jobbet slutar, för de som har som princip att aldrig delta i AW.
 
De allra flesta har sina telefoner med sig på möten på mitt jobb, liggande på bordet framför sig. Det är dock väldigt sällan någon går ifrån för att svara - oftast används de för att kolla någon mailinfo eller så om man inte råkar ha datorn med sig. Det har faktiskt aldrig stört mig något nämnvärt.
 
Jag hade nog känt att det var tur om den ibland blev vettig...
Visst, det är tur om det funkar. Hurra för de gånger när folk inte får mycket sms/samtal :D
Även om jag skämtar nu, så är det illa och allvarligt hur det är på våra möten. Arbetsledningen sätter tonen med att själva alltid svara i telefonen.

Jag undrar ibland hur vi kunde klara oss innan mobilerna fanns.
 
De allra flesta har sina telefoner med sig på möten på mitt jobb, liggande på bordet framför sig. Det är dock väldigt sällan någon går ifrån för att svara - oftast används de för att kolla någon mailinfo eller så om man inte råkar ha datorn med sig. Det har faktiskt aldrig stört mig något nämnvärt.
Det var det jag tänkte när jag skrev den här tråden; att det kanske är så det är på alla arbetsplatser nuförtiden.

KL
Hur ser det ut på t ex sjukhusen när personalen går igenom patientinformation? Sitter läkarna och håller koll på mobilen samtidigt? Är det ok i så fall?
 
Det där är ju en jätteviktig poäng. Om jag som mötesledare sätter en "ingen-telefon-policy" måste jag själv följa den. Och föregå med gott exempel. I alla lägen. Jag kan inte ursäkta mig med att det gäller inte mig, då är jag ju helt åt råttorna.

Är det viktiga samtal på ingång inleder man med att säga att "jag måste tyvärr ha telefonen tillhands för jag väntar samtal från sjukhuset , Ida är opererad". Det ökar förståelsen och markerar att det är ett undantag som är berättigat. Jag skulle aldrig lägga ut regler som gäller andra utom mig, om jag inte har en mycket bra förklaring till undantaget.

Jag tycker också det tillhör god mötesetikett att från början gå igenom vad som gäller för mötet. Ingen telefon, vi ska avhandla ditt eller datt, vi beräknar att mötet håller på två timmar. Vi tar fem minuters rast kl. xx för toa och telefon, inga telefoner får störa under mötet. Frågor fortlöpande under mötet, ordet är fritt.

Det blir både lättare och trevligare om alla har samma information och vet vad som gäller. Inget är underförstått eller "det borde du fatta".
 
Jag har inte riktigt fått kläm på telefonkulturen på mitt nya jobb än. Själv har jag alltid med både jobb- och privattelefon när vi har vår "mötesdag", men det beror på att jag den dagen inte kommer vara tillbaka på mitt kontor förrän sen eftermiddag och har alltså inga möjligheter att kolla telefon som ligger i väska eller liknande. Har dock båda på ljudlös och svarar inte när det ringer. Pillar aldrig på telefonerna under möten utan de bara finns med.

På andra typer av möten osv har jag aldrig telefonerna med. Den privata ligger på kontoret och jobbtelefonen brukar jag hänvisa "åter klockan .." om jag inte väntar på viktigt samtal.

Min kollegor verkar göra lite olika. De flesta har inte telefonerna med sig, och om de är med så är det på ljudlöst. En del har ljud på och svarar om det är viktigt, tex om det ringer från barnens dagis. Inget som stör dock.
 
KL
Hur ser det ut på t ex sjukhusen när personalen går igenom patientinformation? Sitter läkarna och håller koll på mobilen samtidigt? Är det ok i så fall?

Telefonförbudet på sjukhus finns numera bara på vissa enheter, och även där följs det inte iom det faktum att en del av jourpersonalen har mobil som sin kontaktväg, och därmed måste ha den igång även i "förbjudna" områden. Forskningen har, såvitt jag hört, även sagt att störningarna i övervakningsutrustning osv inte är stora/inte finns alls.
På ronder händer det att mobilerna åker upp, för att beräkna värden, kolla upp någonting osv jobbrelaterade saker alltså. Privatgrejer är generellt inte godkänt. Men visst, nog kollar jag vad sms-et sa, om det inte stör. Svarar dock först när jag är färdig med arbetsuppgiften och ingen kan ta illa upp. Men då har vi också en mer effektiv rondform än vissa andra kliniker, och jag är därför inte "överflödig" på samma sätt (rondar i princip bara mina egna patienter, och strukturen gör att det går undan -> det finns självklart inte tid till privatgrejer om det inte händer något akut).
 
Jag är gravid i vecka 38, färdig bebis alltså.
Det jag förväntar mig från min sambo är att han kollar telefonen som brukar vara på vivibration ringer gör jag nämligen när det är viktigt svarar han inte så får han ett meddelande och kan ringa upp antingen direkt eller efter mötet beroende på.
 
Vid undantag får vi också lägga ifrån oss telefonerna innan vi går in på möten, då samlas alla telefoner in (avstängda) och lämnas i angränsande rum pga. hög sekretess.
 
Hur är det på dina möten på jobbet gällande mobiler? Ska de vara avstängda? På ljudlöst? Går det bra att kolla sms? Svara? Är det skillnad på jobbmobil respektive privat? Har det alltid varit så eller har det ändrats?

Vad tycker du om den telefonkultur som finns på ditt jobb?
På de möten jag sitter med på är telefoner avstängda (hänvisade) till 99%. I sällsynta fall har någon på ljudlöst eller med ljud, men då meddelas det oftast vid mötets början "jag väntar ett viktigt samtal och måste ha telefonen på".

Själv hänvisar jag telefonen vid möten. Ibland har jag med den privata, ev med ljud på om jag har någon anledning att tro att t ex barnomsorg eller skola skulle kunna ringa.
 
Hos oss har de flesta mobilen på bordet framför sig (med vibration). Själv lägger jag ofta min i knät för att den inte ska höras av andra.

Jag har avisering av mail på stängd skärm och slänger alltid ett öga på det som kommer in. Svarar på telefonsamtal gör jag bara om det verkar vara något viktigt (om de ringer från dagis/skola) och då går jag ut. Men det är lite mer hypotetiskt då de ringer någon gång/år och jag har inget mötesintensivt jobb (2-3 möten/vecka). Däremot har det hänt att jag svarat på ett sms av lite mer akut slag (men då ett mycket kort svar).

Vissa i min grupp har "telefonservice" och blir därmed uppringda i jobbet många gånger/dag och det stör mig att de har påslagen signal och inte bara vibration.

Jag ser faktiskt inga större problem runt det här, tycker det fungerar bra hos oss.
 
Har det att göra med vilken typ av jobb det är? Om polisen planerar ett tillslag (eller vad det heter) eller socialtjänsten ett tvångsomhändertagande?
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 345
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 587
Tjatter Finns det någon bra, digital kalender att använda sig av för att planera ihop saker med andra? Jag och partnern skulle behöva något för...
Svar
9
· Visningar
594
Senast: Luzzan
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp