Bukefalos 28 år!

Thermobar vs Bole

E

elineek_89

Hej!

Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller kunskap till att bygga en egen så jag tänkte köpa mig ur problemet!

Någon som har erfarenheter av Thermobar och Bole? Thermobar finns ju i lite olika storlekar och dyrare priser medan Bole finns i 65L till ett pris.

Thermobars är väl kompletta? Alla tillbehör följer med fattade jag det som, vad följer med en Bole tunna & vad behöver man köpa till? Denna riktar sig till er som har dessa tunnor :) ..

Ni får ursäkta mig om det redan finns en ny liknande tråd, jag kunde inte hitta på denna..

Tacksam för svar, tips och lite idéer om vad som vore bra/mindre bra! :)

Mvh Elin
 
Sv: Thermobar vs Bole

Hej..
Jag har Bole och den har fungerat klockrent.. Den var ju komplett med undantag på en sladdbit vill Jag minnas.. Men det är ju lätt att köpa till, alla kontakter och transformator eleer vad det nu kallas fanns ju med :)..
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jag köpte en 65 l tunna från Börjes förra året som fungerade helt ok. Det sakandes också en sladdbit och bruksanvisning saknades så man undrade lite vad man höll på med. Men, det fanns inte så många alterantiv på hur man skulle göra och det fungerade som tänkt...

Varmt vatten vart det också hela vintern (som förvisso inte var jättekall). Planerar att köpa en tunna till i år då den jag byggde inte alls höll isfritt och jag har två hagar... (Tyckte det var bäst att köpa en tunna att testa först då ingen ju är direkt gratis)
 
Sv: Thermobar vs Bole

Hejsan!

Jag har ingen erfarenhet av Bole men köpte förra hösten själv en tunna från Thermobar, 80 l vill jag minnas att den är. Den var dyr men har verkligen varit värd varenda slant!! Jag själv har kallstall och att hästarna i hagen hela tiden har isfritt vatten är jätteviktigt för mig.

I och för sig var ju senaste vintern relativt mild men nog hade vi köldknäppar på ner till - 28 grader, ingen isskorpa då heller:laugh:

På natten satte jag alltid på en tjock frigolitskiva som lock så behövde tunnan inte jobba så mycket.

Allt var komplett med med bruksanvisning och delar, enligt mig väldigt lätt att montera. Man kan när man beställer själv välja längd på sladden till transformatorn (den behöver vara under nåt slags tak). Själv tog jag så lång att jag kan ha transformatorn i stallet men jag har sett flera olika bilder där folk har byggt som ett litet regntak åt den och hängt den på staketet.

Sammanfattningsvis får Thermobaren högsta betyg av mig och hästarna!!:D
 
Sv: Thermobar vs Bole

MinThermoBar 80 l sattes på prov i vintras.
Den höll frostfritt när det var -39.
Det borde väl vara godkänt, har ingen lust att testa det i kallare temperatur.
Värd varenda krona.
Det vi satte dit var en skarvsladd och ett tak för transformatorn.

Har ingen erfarenhet av Bole.
 
Sv: Thermobar vs Bole

kl

Att sladden "saknas" i de andra märkena än thermobar beror på att man själv behöver välja längd på sladden. Hade de skickat med en sladd hade 95% av kunderna varit tvungna att köpa en annan sladd ändå. På termobar kan man som sagt välja lämngd på sladden när man köper den.

Jag har ingen tunna alls nu, men kommer att köpa till vintern som kommer, och jag känner att det för min del räcker med en billigare variant än Thermobar. Hellre en i vardera hage än en enda dyr "märkestunna".
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jättetack för alla era kommentarer.

Jag har inte provat någon utav tunnorna och eftersom jag inte vill ha de små ihop med de stora så behöver jag köpa två stycken, känner själv att Bole-tunnan borde räcka gott och väl bara den fungerar som den ska eftersom jag behöver två st! :) .. Lite väl saftigt med två Thermobar's, det får vänta till den dan jag vunnit på lotto!! :-D
 
Sv: Thermobar vs Bole

I vårat stall har vi både Thermobar jag en 80lit kompisens en 130lit och stallägaren en Boletunna.

Min på 80 liter är den som håller vattnet varmt bäst.

Sen kommer kompisens på 130liter och den har en annan utformning så därför tappar den lite mer värme.

Stallägarens Boletunna är sämst, vattnet är svalare och det fryser fortare.

Dock tycker jag att även Boletunnan är bra.
Framförallt om man har hästarna installade på nätterna så behöver man bara lägga på ett frigolitlock då så drar det inte mer ström än nödvändigt.
Men den passar inte så bra om man bor i norrland och ofta har 30-40 minus ute då blir man besviken.

Anledningen till att jag valde min Thermobar är att den garanterar frostfritt vatten tom -40.
Eftersom mina hästar går på lösdrift och det kan vara 30-35 minus här ville jag vara garanterad att den alltid fungerar.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Vid vilken temperatur fryser Boletunnan?
Med frigolitlock på natten? utan lock?

Kan vara intressant för andra norrlänningar.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jag bor också i norrland och har hästarna på lösdrift, däremot så dricker de ju ganska "jämnt" över dygnet så vattnet håller sig någorlunda i rörelse. Bara när det har varit som allra kallast (dvs kallare än -35) hade vi fruset vatten i vintras - och då med murarbaljor inlindade i halm och ställda på lastpallar samt tennisbollar i vattnet. En Bole-tunna borde räcka gott för mig känns det som...
 
Sv: Thermobar vs Bole

Våran bole höll till -30 grader iallafall som vi hade för ett par år sedan .

Mia
 
Sv: Thermobar vs Bole

Nackdelen med Bole tycker jag är avsaknaden av lampa.
Här ser jag att lampan lyser på Thermobaren innifrån huset. Det har hänt att kontakten ruckats något när man tex fyllt på med vatten och den har halkat ut och då är det kanon att se att den är igång.

Jag har en av varje, men Thermobaren är ett snäpp bättre tycker jag. Den håller isfritt längre vid lägre temperaturer.
Men visst dom är lite dyrare tyvärr.

Men Bole fungerar bra också, men den känns helt enkelt lite billigare i konstruktionen.
Thermobaren har lite fler funktioner om man vill koppla på.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jag har en bole 60 l som står längs med en vägg. Den är jag nöjd med. Har även elvattenkoppar i lösdrift o i stallet som jag tycker är ett alternativ och de är jag också nöjda med. Har gjutjärn-vattenkoppar i stallet (som knappt används pga lösdrift) och vattenkopp i plast i lösdriften. Hästarna gillar nog plastvattenkoppen bäst att dricka ur (billigast också).
 
Sv: Thermobar vs Bole

Vi har en Thermo Bar & en Bole.
Båda fungerar jättebra, skulle jag köpa en till skulle det bli en Bole, mycket bättre pris & fungerar lika bra som ThermoBaren.

När vi beställde vår Bole på nätet så står det vilken kabel som behövs köpas till, tror den kostade nån hundring. Så vi fick allt i samma leverans.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Vi har en Thermo Bar & en Bole.
Båda fungerar jättebra, skulle jag köpa en till skulle det bli en Bole, mycket bättre pris & fungerar lika bra som ThermoBaren.

Jag håller inte alls med om att Bole tunnan är likabra som Thermobaren.

Om man ska se till hästarna i vårt stall (8st i vintras) så föredrog alla hästarna att dricka ur min Thermobar och drack mellan 10-20 liter mer vatten per dygn och häst än när de drack ur Boletunnan.
Jag gissar på att det berodde på att Thermobaren höll vattnet varmare än vad Bole tunnan gjorde.
När min Thermobar höll ca 14 gradigt vatten höll Boletunnan vara ca 6-7 grader och det gör stor skillnad när det är svinkallt ute.
Men visst Boletunnan håller ju vattnet frostfritt nästan lika länge som Thermobar om det bara är frostfritt som räknas.

För min del vill jag att hästarna ska dricka så mkt som möjligt.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Vi har en Thermobar 130. Den är avlång så den kan betjäna två hagar som är bredvid varandra. Mycket bra!
 
Sv: Thermobar vs Bole

Kan inflika att första vintern vi hade ThermoBaren så sa min sambo "herregud vad de dricker!".
Han bar massor med vatten. Tidigare hade det räckt med en hink, eller inget alls. Vi fick då ofta bära tillbaka frusna hinkar.
Då fick de inte i sig speciellt mycket vatten. Hur mycket de skulle ha druckit med Bole vet jag ju inte, då vi aldrig testat den.
 
Sv: Thermobar vs Bole

knapplån
Ni som har dessa värmebaljor, hur upplver ni hållbarheten? Håller dom om hästarna sparkar på dom eller försöker kliva ner i dom?
 
Sv: Thermobar vs Bole

har haft min Thermobar i några år nu och den håller bra. Tycker också att den klarar lägre temperaturer än Bole-baljan som jag köpte förra vintern. Men lägger man lock på nätterna så funkar båda absolut bra.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Sambon hittade ett mycket kraftigt plaströr snäppet större än ThermoBaren så vi borrade helt enkelt ett hål på röret för sladden och så ställde vi ThermoBaren i det.
Ser på utsidan att det finns märken av hästtänder som försökt bita, men jag vet ju inte om det skulle ha varit lika intressant på själva ThemroBaren. Det är ju inte samma material.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 740
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 800
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 494
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp