Bukefalos 28 år!

Thermobar vs Bole

Sv: Thermobar vs Bole

Har haft Bole några år, och den funkar helt ok. Är nöjd, bra tunna för priset.

Vid -25, -30 har den fått en liten ishinna, men inte mer än att den går att ta bort med handen.

Den har klarat att hästarna vält den osv.

Skulle inte lägga pengarna på Thermobar bara för att, när Bolen funkar så bra.

Mvh Norrland
 
Sv: Thermobar vs Bole

knapplån
Ni som har dessa värmebaljor, hur upplver ni hållbarheten? Håller dom om hästarna sparkar på dom eller försöker kliva ner i dom?

Min Thermobar har klarat sig utan åverkan av hästarna.

Men jag har "byggt in" min Thermobar.
Först har jag ställt den på en liten pall så hålet för tömningen hamnar mellan ribborna och gjort ett dike ut i stora diket så det inte blir blött i hagen när jag ska byta vatten och göra rent.
Sen har jag 3st pallkragar på höjden som skyddar den från yttre våld och sen ett lock på det med utsågat hål lika stort som Thermobarens hål.
Så hästarna får det lite kämpigt om de ska göra åverkan på den.
Eftersom den dels är ganska hög i sig självt och dessutom står på en pall så blir det väldigt högt att kunna få i en hov eller så.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Har bägge! När jag köpte Bole visste jag inte vad plasten var gjord av (tex gammla lastbilsdäck) men efter mycket om och men fick jag reda på att den ej var avsedd för livsmedel, dvs vatten o foder. plasttjockleken är 1,2 mm tjock och thermobarens 3-4 mm tjock. Tog reda på att Thermobarens plast är livsmedelsgodkänd och inte avger några kemikalier eller gifter alls, jätteviktigt tycker jag med tanke på att karet står uppvärmt hela tiden, godkänd för skolkök, de har en termostat i karet som känner av vattentemperaturen så vattnet blir ej varmare än 17 grader (spar ström) , de har 3 års, Bole 2 år, garanti med supersnabbt handhavande, en liten lampa som visar att strömmen kommer fram. De kan laga karet då alla delar är utbytbara efter garantitiden gått ut. Grannen har haft sin Thermobar i 7 år utan problem. thermobars 80 liter klarar ner till -43 grader utan frysning sa de ( de har en kund i nikkalokkta) vilket innebär att den klarar bättre att hålla temperaturen uppe o något tempererat i kallare grader. Har precis beställt 3 st nya TB80 , och de är otroliga i sin produktuveckling, nu har de även med bottenplugg i 80 liters karet. De berättade att de ska sälja på Tyskland nu, där ville de ha dessa kar, så kvaliteten är det nog inget snack om.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Kl
Hur mycket el drar en Thermobar då? För mig som är inackorderad måste jag betala för extra el. Drar den för 100 kronor i månaden eller tre gånger så mycket?
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jättebra info på deras hemsida som jag läst om o om igen, Ett 80 liters kar (90W) kostar max 80 kr i månaden om det är svinkallt ute, termostaten spar ju el, men vatten är ju det viktigaste fodermedlet, jag har hört att det dör fler rådjur i sverige pga vattenbrist och inte foderbrist.
Taget från deras hemsida:
Hur mycket kostar strömförbrukningen?
Elförbrukningen på ThermoBaren enligt beräkningar från Jämtkraft 09 12 10:

-60 W i 24 timmar ger en kostnad på 1.43 kr / dygn.
-90 W i 24 timmar ger en kostnad på 2,16 kr / dygn.
-150 W i 24 timmar ger en kostnad på 3,60 kr / dygn.
-220 W i 24 timmar ger en kostnad på 5,30 kr / dygn.

Det du dock ska ha i åtanke är att vattenkaren ej drar detta
hela tiden. Precis som ett el-element så är det en termostat som slår ifrån
när rätt vattentemperatur är uppnådd, (ca 15-20°C). När sedan temperaturen sjunker slår den
till igen. Det är således ganska svårt att säga exakt hur mycket karen drar
eftersom det beror helt på temperaturen utomhus.

De har en flik under "om thermobar" som heter energi som förklarar jättenoga hur exakt mycket de drar
 
Sv: Thermobar vs Bole

Kl
Hur mycket el drar en Thermobar då? För mig som är inackorderad måste jag betala för extra el. Drar den för 100 kronor i månaden eller tre gånger så mycket?

Min sambo satte en sån där elmätare på min Thermobar en vinter och den kostade ca 30-40kr/mån att ha igång men då var det rejält kallt också (ca 20 minus) mer eller mindre hela tiden.
Precis som ngn annan sa så står de ju inte och drar en massa ström hela tiden utan när vattnet har rätt temp så slutar den att värma och drar inte onödigt mkt ström :)
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jeg har hatt Thermobar 130 liter i 6 år. Den funker kjempebra og tåler mye slitasje. Jeg har hatt hester som slår, biter og til dels bader i den. Den har fått mange skrammer og er ikke pen, men er like hel. Måtte bytte elkontakten etter at kontakten ble skadet av et takras, men det gikk fint å bestille ny del.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Knapplån.

Det pratas ju & saluförs vad gäller Thermobar att den är just anpassad för livsmedel. Detta funderade jag på. Jag har en thermobar 130 liters, fungera jättebra. Har byggt in den i trä för att skydda den lite extra.

Men så är det just detta som jag fastnat för att den är livsmedelsgodkänd. Jag vill ju som så många andra ge det bästa till hästarna och Bole är vad jag förstår inte livsmedelsgodkänd?

Hur många tänker på detta då det gäller sommarbaljor?

De där svarta stora baljorna finns ju i var och varannan sommarhage (utan värmeslinogor, bara ordinär svart balja)

Är det värmen som gör att det skulle släppas ut nåt ämne ur plasten??

Jag tycker dock att Thermobar faktiskt är väldigt dyr, även om baljan är bra så blir det ju väldigt mycket pengar. Måste dessutom köpa en varmvattenbalja till i vinter då jag nu har fler hästar och hagar.

Men jag är i valet & kvalet om en Thermobar eller en Bole och det är detta med livsmedelsgodkännande som fastnat i mitt huvud:grin:

Ser nu att en annan redan berört ämnet ovan, väljer ni bort Bole pga detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar vs Bole

Ser nu att en annan redan berört ämnet ovan, väljer ni bort Bole pga detta?

Min stora anledning till att jag inte väljer att köpa en till Bole är att vattnet inte blir tillräckligt varmt.
Sen att den dessutom inte är livsmedelsgodkänd gör ju inte att de hamnar på + heller.
 
Sv: Thermobar vs Bole

...o jag väljer thermobar för de har 3 års garanti, snabb service, plasten är tjockare o därmed hållbarare livsmedelsgodkänd och en liten lampa som visar att strömmen kommer fram, bra koncept helt enkelt, den är de ju nischade och håller endast på med detta vad jag förstår!
 
Sv: Thermobar vs Bole

Hittade på Thermobars faceboksida;
bland känns det extra bra när man gjort ett bra val, fick ett meddelande från FB :Irene Söderholm
Ska också utöka med en ytterligare thermobar till vintern, är jättenöjd med den jag har sedan tidigare. Har sett att det dykt upp andra varia
nter på marknaden men de jag tittat på har inte varit godkända för vare sig foderhantering eller livsmedel, vilket innebär att det i princip kan vara vad för något material som helst i dem, kanske återvunna bildäck, material som kan kontaminera dricksvattnet med gifter:(
I samband med uppvärmning eller lågt ph på vattnet kan mycket lösas ut från plaster, man tycker att det borde vara självklarheter då man köper utrustning avsedd för djur men tyvärr.
 
Sv: Thermobar vs Bole


Jo jag undrar hur vet man att varan är ok att dricka ur? Är alla thermobaren godkända och alla bole gjorda av plast som innehåller gifter? Var kan jag läsa mer om detta? Är det den största skillnaden mellan dessa två att den enda är garanterat giftfri och den andra kan innehålla gifter? Finns det någon betäckning att leta efter (tex hjälmar ska vara CE märkta)?

Känns inge bra om hästarna får i sig massa gift :(.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jo jag undrar hur vet man att varan är ok att dricka ur? Är alla thermobaren godkända och alla bole gjorda av plast som innehåller gifter? Var kan jag läsa mer om detta? Är det den största skillnaden mellan dessa två att den enda är garanterat giftfri och den andra kan innehålla gifter? Finns det någon betäckning att leta efter (tex hjälmar ska vara CE märkta)?

Känns inge bra om hästarna får i sig massa gift :(.

Alla thermobars tunnor är tillverkade av livsmedelsgodkänd plast.
Alltså behöver du inte vara orolig för att använda en tunna från Thermobar, mer info finns på deras hemsida.

Jag kan inte hitta någon variant av Bole-tunnan där de garanterar att den är giftfri.

Det finns nog anledning till att Bole-tunnan är såpass mkt billigare i inköp än Thermobar, dels så håller den inte värmen lika bra och sen har de uppenbarligen inte lagt pengar på att testa plasten och se till att använda sig av en livsmedelsgodkänd plast.
Skulle de ha det så borde de ju flaggat med det då det är ett bra sälj-argument som väger tungt för många djurägare.

Tror inte det finns någon speciell märkning du kan se det på utan du måste läsa igenom all info om varje tillverkare av eluppvärmda tunnor.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Ok då vet jag :). Märkligt bara att inte alla leverantörer satsar på giftfria produkter när det handlar om en sådan sak som ska förvara och även värma upp vatten. Jag har nog bara tagit för givet tidigare att det är bra plast (ingen aning vad tunnan hästarna dricker i nu som är köpt på Lantmännen kan vara gjord av).
 
Sv: Thermobar vs Bole

Ja det kan man ju tycka, men de kanske inte tänker på det?
Kanske helt enkelt förutsätter att det ska vara bra?
Som så många av oss andra...
 
Sv: Thermobar vs Bole

Jo kanske.. Hade det varit plastmuggar till människor skulle det säkert stå i tidningarna om hur skadligt det är för oss. Men när det gäller djur så verkar det som att allt går att sälja nästan. Tur att jag fick upp ögonen för thermobar :bow:!
 
Sv: Thermobar vs Bole

Köp o släng.....De flesta företag satsar väl på att tillverka billigt, tjäna pengar, inte tänka på planeten jorden, eller våra djur o barn därför uppskattar jag företag som tex thermobar som tänker ett steg längre, livsmedelsgodkänd plast, de renoverar hellre ett gammalt kar (äldre än 3 år) än säljer ett nytt till. BRA!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 740
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 800
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 494
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp