Bukefalos 28 år!

Thermobar vs Bole

Sv: Thermobar vs Bole

Kl

Väcker tråden lite igen..

Jag har inhandlat en begad värmebalja idag (bolestypen) med fick jag allt som behövdes förutom en kabel till själva anslutningen inne i stallet då.

Men då kom frågan upp inför inhandling av ett grenuttag samt kabel, behöver man en jordfelsbrytare också eller finns det inbyggt i tunnan eller transformatorn på något vis?

Känner att det är ett måste när el och vatten är inblandat med varandra om något händer med kablar etc så inget blir strömförande och i synnerhet när det är utomhusmiljö :)

Hittar ingen info på nätet.
 
Sv: Thermobar vs Bole

Har fått svar på min fråga och det rekommenderas att man bör ha jordfelsbrytare så det har jag införskaffat :)

Ang plastkvaliteten som är omskriven här sen tidigare, tar jag det lite med en nypa salt..handen på hjärtat, hur många använder plast med rätt märkning uteslutet till sina hästar? Allt från krubba till hink eller till vattenbaljor?
Eller till oss själva?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-...kningsmaterial/Plast-i-kontakt-med-livsmedel/


Även gällande bett etc om vi ska vara riktigt noga.
Hur många rengör krubbor, hinkar, vattenkoppar, vattenkar osv dagligen ordentligt så att de tilltåter tillräckligt god hygien, om vi ska vara petnoga?

Eller för den delen..hur många av oss kvalitetstestar/säkrar det foder i ger dem? Eller allt vi stoppar i dem som äpplen etc (där bekämpningsmedel kan förekomma)

Inte sagt att det inte är helt bra, men en smula överdrivet känns det och absolut inte akut dödshotande.
Ang thermobar är jag mycket tveksam till att den får användas i kök i slutändan, jag har jobbat en del i kök på sista tiden och ser fler problem hygieniskt än själva plastsorten.

Likaså blir jag lätt källkritisk när ett företag, som i det här fallet thermobar säger att just deras klarar allt godkänd och är det bästa.. medans andra likvärdiga produkter inte gör det. Hur vet de det? Och hur framställer man sådan fakta?
Jag litar inte på såna påståenden..de är företag och vill sälja givetvis
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar vs Bole

Någon skrev "Tror inte det finns någon speciell märkning du kan se det på utan du måste läsa igenom all info om varje tillverkare av eluppvärmda tunnor"

Jag som jobbat i kök kan säga att det här är skitsnack eftersom att livsmedelsgodkända plaster ska ha en speciell märkning. Finns det ingen märkning måste man fråga vad det är för plasttyp. Många märker inte upp sina plaster av den anledningen att certifikat etc kostar pengar såklart eller att märkning inte behövs för användandet, men för den delen kan plasten vara väldigt godkänd i alla fall, dvs helt oskadlig.
Många gånger behövs inte heller en märkning för ändamålet, men plasten kan vara likvärdig som en "godkänd" märkt plast.

Inget företag skulle dessutom informera om att sina tunnor innehåller giftig plast, så att man bara skulle läsa sig igenom info om varje tillverkare..tja, inte undra på att en del företag tjänar multum om kunderna är så lättlurade.

Jag ser inga säkra källor, så jag låter det stå. Men jag litar inte i blindo på företag som anser att just deras produkt är den bästa..
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar vs Bole

Jag skulle tippa på att båda karen har en märkning av PE, (etenplast,polyeten) vilket gör dem godkända för livsmedel.

För mig känns det långsökt att ena tunnan skulle vara återvunnen av gamla bildäck etc..låter för mig som en skröna helt enkelt.

melino: Du råkar inte jobba för thermobar möjligtvis?
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar vs Bole

Eftersom jag blev så nyfiken så mailade jag säljaren som är Willab AB, för "boletunnan" altså.

Tillverkaren meddelade att plasten består av återvunnen polyetenplast som är helt oskadlig och ofarlig. Däremot har den ingen rätt märkning som godkänner den för livsmedelshantering i den meningen, men det stör inte användningsområdet med andra ord.

Eftersom livsmedelsgodkänd plast brukar vara av etenplaster eller polyetenplaster så kommer jag inte att ha dåligt samvete av att använda min balja i vinter i alla fall.

Bla så här svarade tillverkaren kring tillverkning och märkning:

"The material is collected from households and industry, well sorted out, cut, washed and regranuled.
The products are not physiological harmless ("not food-safe"), but the articles fulfill the common standard for this use.
The product is accepted on all continents in the construction industries, farming and industry.
Polyethylene is basically usable during minus degrees und up to plus 60 °C"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 740
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 800
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 494
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp