Bukefalos 28 år!

Tiara och diadem

BaconBob

Trådstartare
mycket snack om tiaror och diadem på TV när det gäller prinsessbröllopet, men jag har inte lyckats klura ut skillnaden, jag googlade och blev inte ett skit klokare.

Någon som vet?
 
Sv: Tiara och diadem

Enligt SVT:s kommentatorer, minns ej vem, så har en tiara en "topp" framtill och härstammar från formen på påvens huvudbonad. Ett diadem är enklare än en tiara. Men i TV enades man om att det kanske inte spelar så stor roll om vad man kallar det...:)
 
Sv: Tiara och diadem

Som jag fått lära mig är ett diadem en båge som går över hjässan och ner bakom öronen på båda sidor och håller undan håret från ansiktet, som detta:
images


En tiara är mer som en hårprydnad och där sätts den högsta punkten över hjässan o själva bygeln går bakåt, som denna:
images
 
Sv: Tiara och diadem

Fast den nedre bilden är ju med prinsessan Sibyllas diadem, så gränsen är nog mer flytande ändå.
 

Liknande trådar

Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
647
Senast: cambodia
·
IT & mobiler Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller teknik, men jag har lyckats lösa det mesta med datorer, tv och mobiler i hemmet...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: nyttnick
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet vad det här är för växt? :) Mina gerbiler älskar den men jag har inte lyckats klura ut vad det är för något 😅
Svar
3
· Visningar
866
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp