Tid på snabbjobb?

Nobel

Trådstartare
Vilken tid borde man ha på ett snabbjobb på 600m? Vad är jättebra och vad är okej och vad är dåligt? :)
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Det beror ju på en himla massa faktorer, sitter du på en stayer eller sprinter, ensam eller i sällskap, underlag på banan osv osv
Men en sexhundring på 36 i hand är riktigt bra.
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Vill nog hålla med. 11-13 sekunder per tvåhundra meter. Sen är det frågan om hur långt batterierna räcker...
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Vill nog hålla med. 11-13 sekunder per tvåhundra meter. Sen är det frågan om hur långt batterierna räcker...


...alltså ...snabbjobb ???
Kör ( rider) man skiten ur hästarna i jobb och hur kan en häst springa så fort i 200 m o sen fortsätta 400 m till ???!!!!!

6 sek per 100 meter är ju 00 tempo.....

// martha, travtjej
 
Sv: Tid på snabbjobb?

...alltså ...snabbjobb ???
Kör ( rider) man skiten ur hästarna i jobb och hur kan en häst springa så fort i 200 m o sen fortsätta 400 m till ???!!!!!

6 sek per 100 meter är ju 00 tempo.....

// martha, travtjej

Galoppen jobbar sällan hästarna lika långa jobb som travet. Inte ofta man går fort längre än 1000m, möjligtvis 1200 beroende på vilken typ av häst det är men någon form av standard är 800m.
Men 600m på 36 är inga konstigheter, då har man ofta smygökat från 800 eller 1000.
Och det är ytterst få galopptränare som kör intervaller eller cantrar mer än ett par tusen meter per pass, där tror jag det skilljer sig väldigt mycket från hur travare tränas.

Kommer ihåg för 100 år sedan när vi hade några galopplopp på Åbytravet, travgubbarna tyckte galoppen gick skitfort :p
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Lite som toughcookie skriver så gör man inte så ofta snabbjobb med hästarna. Det är mer ett sätt känna på formen innan tävling. Sen när hästarna väl tävlas så utgör ofta löpen "snabbjobben" varför man tränar i ett lugnare tempo.

Det skiljer som nämnt i träningstempo och distans beroende på tränare men normalt är väl att man låter hästarna cantra en 1500 m i frisk canter eller något långsammare, lite drygt 14-16 sek/200 meter. Ibland ännu långsammare men då kanske upp till 3000 meter. Den träningen varvas inte ovanligt med travpass i skogen mm...

Det beror även mycket på träningsförutsättningarna som varierar med årstiden. Bara en sådan sak som bankvalitén sätter begränsningar på både distans och tempo.
 
Senast ändrad:
Sv: Tid på snabbjobb?

Hörde att man på Vincennes (?) i Frankrike gjorde kilometern på nära minuten. Det är 12 sek./200 meter travandes! Men de har tydligen en nerförsbacke som gör att det går rätt fort...
 
Sv: Tid på snabbjobb?

ok tack , känns ju som att träningsfysiologin inte gäller galoppörerna riktigt :D
 
Sv: Tid på snabbjobb?

ok tack , känns ju som att träningsfysiologin inte gäller galoppörerna riktigt :D

Jo Martha.. Visst finns det fysiologi även i galoppträningen.

Eftersom tempot vid tävling är väldigt högt måste hästen gradvis vänjas vid detta så senor/leder/skelett/ muskler och lungor är förberedda för detta.

En galoppör arbetar mycket mer med den muskellagrade energin jämfört med travaren.

Dessutom är det önskvärt att bevara de snabba typ IIb miskelfibrerna och om möjligt främja uppbyggande av typ IIa i betydligt större grad än travaren.

En galoppör speciellt en sprinter arbetar ju betydligt mer anarobt än travarna och har därför inte samma behov av långa distanspass eller uppbyggande av syrekrävande typI muskler.

Att ha förmågan att lagra rejält med energi i musklerna och kunna hålla en hög crusingspeed utan att skapa mjölksyra eller tära på krafterna för en avslutande speed är vad många eftersträvar när de rent fysiologiskt har förberett hästarna för de farter som det rör sig om.

Förövrigt har vissa tränare framförallt i USA men även här i Europa anammat olika former av intervallträning. Dock skiljer sig dessa jäntemot travet både vad det gäller tempo, distans och antal upprepningar så till den milda grad att de knappt är jämförbara.

Jag vet att flera travtränare genom åren försökt sig på att träna en galoppör med samma metoder som de tränar sina travare, dock med väldigt begränsade resultat så här långt.

Hans Adielsson är väl den tränare i Sverige som lyckats allra bäst om man räknar framgångar som såväl galopp som travtränare.

Hans börjae som galopptränare ägnade sedan några år som travtränare och är nu åter verksam inom galoppen, numer i England.
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Ja, det finns åtskilliga travtränare som försökt sig på att träna galoppörer som de tränar travare och det funkar inte.

Kalle Dansk är den enda jag kan komma på som varit framgångsrik.

Den senaste är väl Björn Goop, eller var det någon annan Björn?
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Listan kan nog göras ganska lång på travtränare som genom åren försökt och insett att fullblod inte kan tränas som travare.

Dagsaktuella är väl Tarzan (Stefan Melander), Busen (Erik Svensson) och Fredrik B Larsson.

Dock skall sägas att Tarzan vänt sig till Malmborg, Busen har förutom galoppfolk på gården även kontakt med Mclaren och Fredrik B ett bollplank i Patrick W.

För tillfället har dock ingen av dessa herrars fullblod visats sig äntra ovalen som några blivande stjärnor....åtminstone inte ännu.

Vid sidan av ren träning så tror jag dock att de olika delarna av hästaporten har en hel del annat att lära av varandra.
 
Sv: Tid på snabbjobb?

Lite intresant med undersökningen i USA (?) där man kommit fram till att de framgångsrikaste hästar vad de som gjort 200 meter under 11 sekunder som tvååringar. Stod lite om det här i Galoppmagasinet nu senast...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 375
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 198
Senast: Sel
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
529
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 264
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp